דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חזרה ללימודים / פיילוט לבדיקת קורונה מהירה לתלמידים יצא לדרך בגימנסיה הרצליה בת"א

"בתי הספר יוכלו לתפעל את המערכות בעצמם, באופן אוטונומי", אומר ל'דבר' ד"ר איתי פסח מנהל בי"ח שיבא לילדים | "המדינה צריכה לבנות את התשתית הארגונית, בלעדיה לא נצליח"

בדיקות בדוכן בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)
בדיקות בדוכן בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

פיילוט חדשני לבדיקת קורונה מהירה התחיל היום (ראשון) בתיכון גימנסיה הרצליה בתל אביב. מערך הבדיקות, שהוקם בשיתוף פעולה עם בית חולים שיבא, דוגם את תלמידי בית הספר בבדיקה מהירה שמפיקה תוצאה לאחר 10 דקות ותאפשר חזרה לשגרת לימודים בכיתות .

"אין מיזם ברמה הזאת בעולם, אנחנו חלוצים בהרבה מאוד מובנים", אומר ל'דבר' ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים שיבא לילדים, "הכוונה הסופית שלנו היא שבתי הספר יוכלו לתפעל את המערכות בעצמם, באופן אוטונומי לחלוטין, עם השגחה מקצועית מינימלית".

ד"ר איתי פסח עומד בדוכן בדיקות בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)
ד"ר איתי פסח עומד בדוכן בדיקות בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)

"אני לא מוכן לעשות בדיקה, זה כואב", אומר יובל אוחנה, תלמיד י"א. אוחנה וחבריו מתקבצים על ספסל מחוץ לדוכן  ומחכים לתורם. בבית ספר לא היו נדבקים בחודשים האחרונים, אבל אוחנה מספר  שהוא מכיר מספר חברים בשכונה שנדבקו ועשו את הבדיקה. "זה בכלל לא כואב", צוחקת מליסה דיין, שחזרה מבדיקה וצועקת "די, אי אפשר ללמוד ככה יותר, הזום שיגע את השכל".

אז איך זה עובד? בבוקר הילדים מתיישבים בקבוצות קטנות על הספסלים בכניסה לבית הספר ונקראים לבדיקות אנטיגן לפי תור. יחד עם הצוות הרפואי של שיבא ומורה הם ניגשים לדוכנים של הבדיקות. בדוכן יש נציג מטעם בית חולים שיבא, אחות בית הספר ומתנדב מד"א או תלמיד מבית הספר עצמו שהוכשר להעביר בדיקה בימים האחרונים. מטוש לאף, ותוך 15 דקות יש תשובה. אם התשובה יצאה שלילית התלמידים עולים לכיתה. לטענת בית החולים ובית הספר, ניתן יהיה להכשיר 'יחידות בדיקת קורונה', בכל בית ספר, בלוח זמנים קצר.

"בועה בטוחה למורים"

"זהו הצעד הראשון ששובר את הפרדיגמה שצריך לסגור הכל כדי להתמודד עם המגיפה", אומר ד"ר פסח ומדגיש שיש ביכולת המדינה לייצר מערך מקיף לבדיקות מהירות תוך מספר חודשים, "יצרנו פה בועה בטוחה למורים ולתלמידים. אם זה יצליח נוכל להרחיב את זה לעוד מקומות ולא רק בתי ספר".

תלמידים בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)
תלמידים בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)

הפיילוט, שמובילה היחידה למניעה ובקרת זיהומים בבית החולים שיבא, בראשות פרופ' גילי רגב-יוחאי, מורכב משתי בדיקות שמתבצעות באותו היום. התלמידים עורכים בדיקות סרולוגיה לאיתור נוגדנים ובדיקת אנטיגן מהירות לאיתור מאומתים. מטרתם היא יצירת כיתות בטוחות ומניעת תחלואה בבתי הספר. "המטרה שלנו להבין איך לייצר את המודל יותר זול ויותר יעיל", אומר ד"ר פסח, "אבל המדינה צריכה לבנות היום את התשתית הארגונית לזה, בלעדיה לא נצליח לעשות את זה, אפילו עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר".

הפיילוט משתמש בבדיקות המהירות Nowcheck של החברה הקוריאנית Bionote. הבדיקות יעלו כ-10 שקלים לתלמיד לבדיקה, ולפי תהליך התיקוף של מעל אלף בדיקות, בדיקות חיוביות אמינות ב-100% ולבדיקות שליליות יש רגישות של 95%. חבר צוות בית הספר, שתודרך על ידי צוות החוקרים של שיבא, לוקח דגימות מטוש מהתלמידים, מערבב את המטוש בתוך בקבוק קטן עם חומר מיוחד, ומטפטף את התערובת על כרטיס פלסטיק שמחזיר תגובה מיידית.

"הזום שיגע לי את המוח"

"פחדתי שאם הלימודים ימשיכו להיות בזום אני לא אעבור את הבגרות", מספרת הללי נאמן, תלמידת  י"א, תושבת יפו. בשבועיים האחרונים היא וכיתתה הגיעו לבית הספר במיוחד כדי ללמוד לבגרות בקבוצות קטנות. עדיין, הם לומדים רק שלושה ימים בשבוע, לא יותר מחמש שעות ביום ויומיים נוספים בזום. "גם ביומיים קשה. אי אפשר ללמוד ככה", אומרת נאמן.

"הזום שיגע לי את המוח", אומר וויסדום אוגודיקה, שמתגעגע להוויית הכיתה, למסיבות ולטיולים. "עוד לא אמרו לנו שום דבר על הטיולים או האירועים שפספסנו. הכי חשוב כרגע, שיצמצמו את החומר לבגרות".

"אין תחליף למפגש האנושי, כולנו התגעגענו", מספרת איילת עמאר, סגנית המנהלת. "הילדים צמאים לחזור. את הלימודים תמיד ניתן להשלים. אבל את העניין החברתי, הרגשי יהיה קשה. החסכים שיצר הבידוד ילוו אותנו תקופה ארוכה". עמאר מקווה שמערך הבדיקות החדשני יעזור לצמצם את הפער החברתי והלימודי. "יש פה הזדמנות אדירה לרענן את מערכת החינוך ולשלב בין הפורמלי ללא פורמלי".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!