דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים במאבק

עובדים במאבק / שביתה במרפאות כללית סמייל, משלימה ואסתטיקה החל מהבוקר (ב׳): ״הנהלה אטומה ומנותקת״

שופט בית הדין הארצי דחה את הניסיון למנוע את השביתה: ״מחלוקת כלכלית מקימה זכות לשבות״ | העובדים נאבקים לחידוש ההסכם הקיבוצי למעלה משנה | ההנהלה: ״יקבעו למטופלים מועדים חדשים בסמס״

מרפאה של כללית בחולון (צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
מרפאה של כללית בחולון (צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מרפאות ״כללית סמייל״, ״כללית משלימה״ ו״כללית אסתטיקה״ ישבתו היום (שני) בכל רחבי הארץ.

הנהלת רשת המפראות (ש.ל.ה) ניסתה למנוע את שביתת העובדים אבל הערעור נדחה בבית הדין הארצי לעבודה על הסף. החל מהבוקר שובתים העובדים ב-170 מרפאות קופת חולים כללית.

לפני 3 שבועות הכריז ועד העובדים על סכסוך עבודה לאור שורת מחדלים בהתנהלות ההנהלה, וזו הוציאה צו מניעה זמני במעמד צד אחד נגד מחאת העובדים. ההנהלה ערערה אתמול על החלטת שופט בית הדין האזורי לעבודה שאישר לעובדים לשבות, אך גם בית הדין הארצי דחה את הערעור.

העובדים נאבקים לחידוש ההסכם הקיבוצי בחברה וטוענים לגרירת רגליים מצד ההנהלה במשא ומתן. יוסף תומר, יו"ר ועד עובדי המרפאות, אומר: ״מדהים שההנהלה בחרה להשקיע מרץ, כספים, משאבים וזמן בעורכי דין ומשפטים לשלילת זכותנו הבסיסית למחות במקום להשקיע את כל המאמצים בעובדים עצמם. פעם אחר פעם ההנהלה מוכיחה לנו עד כמה מנותקת ואטומה היא לעובדיה, וכמה מאבנו הוא צודק ונכון.

״העלייה בשכר המינימום שחקה את כל תוספות השכר שהיו בהסכמים הקודמים, ונוצר מצב שבמשך השנים עובדות המינהל והסייעות שלנו תקועות על אותו השכר שקרוב מאוד לשכר המינימום. הדרישה שלנו היא למעשה שתהיה תוספת של אחוז אחד לכל שנת ותק, עם החזר רטרואקטיבי – וזו אינה דרישה בשמיים, ודאי כשהוותק הממוצע בארגון שלנו הוא 7 שנים בלבד.

״בנוסף יש לנו קבוצה של עובדים תפוקתיים, בעיקר מטפלים ושינניות, שאינם מקבלים כיום נסיעות ואנחנו דורשים שיקבלו דמי נסיעה ושיפסיקו לתת הנחות שבאות על חשבון עובדים אלו. אנחנו דורשים כמובן גם יותר שקיפות, מכרזים פנימיים שיאפשרו מנגנון התקדמות בחברה וכו״.

״אנחנו כבר שנתיים לאחר סיום ההסכם הקיבוצי האחרון וההנהלה שלנו פשוט גוררת רגליים ואינה מתקדמת. כעת כשיש חילופי מנכ"לים, המנכ"ל הישן והחדש משחקים בנו פינג פונג. המנכ"ל הישן לא רוצה לקבל החלטות משמעותיות רגע לפני שהוא עוזב, והחדש אומר לי שניתן לו 3 חודשים מהרגע שייכנס לתפקיד, בדצמבר – כלומר שהעובדים יחכו עוד חמישה חודשים. בינתיים, עם מה ילכו למכולת?

סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט אילן איטח, כתב בהחלטתו אתמול שהשתכנע מנימוקי בית הדין האזורי המתירים את השביתה כיוון שהצדדים מיצו את המשא ומתן ביניהם במהלך השבוע בו הוטל על השביתה צו מניעה, וכי המחלוקת ביניהם היא כלכלית בעיקרה ומקימה לעובדים זכות לשבות.

בית הדין חידד שההסכם שנחתם בחברה באוגוסט האחרון הסדיר רק סוגיות הנוגעות להשלכות הקורונה על העבודה, ולפיכך איננו מטיל על העובדים חובת 'שקט תעשייתי' באשר לדרישותיהם האחרות לחידוש ההסכם הקיבוצי הכולל שלהם.

״איני מתעלם מכך שהצעדים הארגוניים בהם מאיימים המשיבים לנקוט עלולים לגרום נזק למשיבה ולמטופלים במרפאותיה״, הדגיש השופט איטח, ״מטבעה של שביתה שהיא גורמת נזק הן למעסיק והן לצדדים שלישיים. אולם בנסיבות המקרה אין בנזקים שייגרמו לכשעצמם כדי להוות עילה למתן צו מניעה״.

רשת ש.ל.ה כוללת 100 מרפאות שיניים של ״כללית סמייל״, 50 מרפאות ״כללית רפואה משלימה״ וכ-14 מרפאות ״כללית אסתטיקה״ שמשרתות את הציבור החרדי. ועד העובדים נמצא במגעים לחידוש ההסכם הקיבוצי בחברה זה למעלה משנה, כשלטענתו ההנהלה מסרבת לחשוף נתונים קריטיים להסכם, ממעטת לתאם פגישות משא ומתן ולאחרונה אף דחתה את הצעתו לתיקון עיוות בתגמולי העובדים.

מהנהלת ש.ל.ה נמסר: ״מאז פרוץ משבר הקורונה חתמנו על 4 הסכמים קיבוציים. בהסכם האחרון שנחתם אך בחודש אוגוסט ניתנה העלאת שכר לעובדים. אנו ממשיכים בניהול מו״מ אינטנסיבי עם ועד העובדים וקוראים לו לחזור לשולחן הדיונים. מטופלים שנקבע להם ביקור ליום ב' (ה-9 בנובמבר) יקבלו מסרונים עם הודעה בנושא ויקבע להם מועד חדש״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!