דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

אזרחים ותיקים / "הילדים שהתגרשו חוזרים הביתה וסוחטים את הוריהם הקשישים"

לקראת יום האזרחים הוותיקים בכנסת, מ"מ יו"ר הסתדרות הגמלאים, רוני כהן, מתריע על פגיעותם של הקשישים לאלימות כלכלית בתוך המשפחה

למצולמת ולמקום אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.)
למצולמת ולמקום אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

85% מההתעללויות בישראל כלפי קשישים מתרחשות בתוך המשפחה ובחוג המכרים הקרוב, וזאת לעומת 80% בממוצע בעולם," אומר מ"מ יו"ר הסתדרות הגמלאים רוני כהן. כהן יציג נתונים על אלימות נגד קשישים והקשר בינה לבין בדידותם החברתית, בפאנל שייערך היום (שלישי) בכנסת במסגרת "יום האזרחים והאזרחיות הוותיקים בכנסת". את היום יזמה השדולה למען האזרחים הוותיקים, בראשותם של חברי הכנסת נחמן שי ואיציק שמולי (המחנה הציוני), ויואב קיש (ליכוד).

"מקרים רבים של אלימות נגד קשישים מתרחשים כשילדיהם הגרושים חוזרים לבית ההורים ומכלים את תסכולם על ההורים, כולל בסחטנות כספית," מוסיף כהן, "יש אף מקרים שהורים מבקשים לחזור לדירתם אותה השאירו לילדיהם לזמן מסוים בשל נסיבות חיים של ההורים, אך הילדים מסרבים לפנות ומשתלטים בפועל על הדירה".

"אחוז האלימות נגד קשישים בישראל גבוה ב-5% מהממוצע העולמי, דבר הנובע גם מבדידותם וחייהם כגלמודים בביתם," אומר כהן. לדבריו, נתונים ממשלתיים מראים כי בארבע השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית באלימות כלפי קשישים: בשנה האחרונה דיווחו 5,000 קשישים על אלימות כלפיהם. במקום הראשון דווחו תלונות על אלימות מילולית, ואחריה אלימות כלכלית. כרבע מהקשישים בארץ מתלוננים על אלימות מכל סוג שהוא.

נושא נוסף אליו התייחס כהן הוא התעמרותן של חברות הביטוח בקשישים המבוטחים בביטוח סיעודי. לדבריו, מספר התלונות לפיקוח על הביטוח באוצר כנגד פגיעה בקשישים שבוטחו בביטוח סיעודי גבוה פי ארבעה מאשר בתחום ביטוחי הדיור והרכב. בשלוש השנים האחרונות הגיעו לפיקוח על הביטוח באוצר כאלפיים תלונות של קשישים שחברות הביטוח מסרבות לשלם להם כסף במסגרת הפוליסות שעשו. "חברות הביטוח מערימות קשיים ומתעלמות מהקלות שקבע האוצר במבחני הזכאות. החברות מהלכות אימים ומזהירות מייקור הפרמיות לכלל המבוטחים אם תאלצנה להגדיל את התשלום בגין תביעות קשישים. במקביל מפעילים סוכני ביטוח לחץ לא הוגן על קשישים שהיו להם ביטוחים קולקטיביים לרכוש ביטוחים פרטיים ואינם מהססים לאיים על הקשישים אם לא יענו בחיוב לדרישה".

כהן הזכיר גם כי באחד ביולי השנה נכנס לתוקפו הסכם כחלון-ניסנקורן לפיו מי שנפלט מהביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים יוכל להצטרף לביטוחים של קופות החולים באותה פרמיה, ובמקביל יימצא עד לסוף השנה פתרון מוסכם בנושא הביטוח הסיעודי הקולקטיבי. לטענתו, חלק מחברות הביטוח מתעלמות מהסכם זה. בהמשך לכך, הודיע כהן כי הסתדרות הגמלאים מתכננת שורה של פעולות מחאה, כולל הפגנות נגד הממשלה, כדי לסייע לח"כים מכל סיעות הבית הפועלים למען הגמלאים.

במסגרת "יום האזרחים הוותיקים" תדון ועדת החינוך, התרבות והספורט בקשייהם של אמנים ותיקים ובקושי לבסס את מעמדם כנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. הוועדה לענייני ביקורת המדינה תדון בבקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא תקצוב ניצולי השואה ומיצוי זכויותיהם. הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי תדון באתגרים ובסוגיות בגיל הזהב באוכלוסייה הלהט"בית בישראל. ועדת המשנה לעניין מעמד הקשיש תדון בהכרה בעבודה עם קשישים כעבודה מועדפת.

בנוסף, צפויה מליאת הכנסת לאשר את הצעתו של שר הרווחה, חיים כץ, לשנות את שמה של קצבת הזקנה ל"קצבת אזרח ותיק". השר כץ אמר כי "רווחתו של אדם היא גם הרגשתו הטובה ביחס לעצמו. מרבית האזרחים הוותיקים המגיעים לגיל הפרישה פעילים והגדרתם כקשישים פוגעת בהם וגורמת לתחושה רעה. מדובר בתיקון שהיה צריך לעשות מזמן". ההחלטה התקבלה לנוכח פניות של אזרחים ותיקים, שהביעו בפניו את חוסר שביעות רצונם משֵם הקצבה הנוכחי. הפונים ציינו כי השימוש במונח "קצבת זקנה" מתקשר כיום פחות למונח של הדר וכבוד, ודווקא יוצר אצל מרבית האוכלוסייה קונוטציות שליליות וסטריאוטיפים המובילים לפגיעה ברגשותיה של האוכלוסייה המבוגרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!