דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | ג'ו ביידן ייאלץ להתמודד עם שיא בתחלואה בארה"ב

מזה חמישה ימים שמספר הנדבקים היומי הוא מעל ל-100 אלף, ומספר הנפטרים היומי עולה על אלף | ביידן צפוי להכריז על צוות מומחים מטעמו שיגבש תכנית להתמודדות עם הנגיף, והתחייב להרחיב את מערך הבדיקות והחקירות

ג׳ו ביידן. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
ג׳ו ביידן. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
אוריאל לוי

הבחירות בארה"ב הוכרעו, בין היתר, גם על רקע כישלונו של הנשיא דונלד טראמפ בהתמודדות עם מגפת הקורונה, אך עצם קיומן הקפיץ את מספר הנדבקים במדינה. לאורך מסע הבחירות, הרבה ג'ו ביידן, להתמקד במדיניות, והדוגמה האישית, של טראמפ מול המגפה. עכשיו ייאלץ הנשיא הנבחר, להוביל בעצמו את המדינה שנםגעה בצורה הקשה ביותר מהנגיף.

ארה"ב נמצאת כעת בשיא התפרצות הקורונה. מהירות כזו של התפשטות הנגיף לא נרשמה, עד כה, בשום מקום בעולם: כבר חמישה ימים ברציפות שמספר המאובחנים היומי עומד על יותר מ-100 אלף ביממה, כשביום שישי האחרון אובחנו 132,541 נדבקים חדשים.

מזה כשישה ימים, מתים למעלה מאלף בני אדם ביממה מהקורונה וסיבוכיה. מניין המתים הכולל בארה"ב הוא, לפחות, 243,768. גם במונחים יחסיים הנתונים מדאיגים: 735 מתים לכל מיליון תושבים. מספר הנדבקים הכללי בארה"ב מאז תחילת המגפה הוא מעל לעשרה מיליון, כארבעה מיליון מהם חולים פעילים.

המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר הן אלו המזוהות עם הרפובליקנים. במערב התיכון, יחס המקרים לנפש הוא הגבוה ביותר. המדינות שנמצאות בראש רשימה זאת הן דקוטה הצפונית, דקוטה הדרומית, ויסקונסין, אייווה ונברסקה. המדינה שנפגע הכי קשה במגפה עד כה היא טקסס, בה אובחנו כ-10% מכלל המקרים בארצות הברית.

על פי הניתוח של סוכנות "רויטרס", המאובחנים במדינות הדרומיות מהווים כמעט 43% מכלל הנדבקים בארצות הברית מפרוץ המגיפה, עם קרוב ל-4.3 מיליון מקרים.

ביידן הבטיח מאבק עיקש, אך ייתכן שיהיה מוגבל ביישומו

ביידן הודיע, כבר ביום שבת, כי החל בגיבוש צוות המומחים שלו למאבק בהתפשטות הנגיף. הוא צפוי להכריז היום (שני) על 12 המומחים שיהוו את כוח המשימה החדש למאבק במגפה.

רשת CNN דיווחה כי בראש הצוות תעמוד ד"ר וויווק מרת'י, לשעבר המנתח הכללי הראשי של ארצות הברית, ראש מינהל המזון והתרופות לשעבר, ד"ר דיוויד קסלר, ומומחית האפידמיולוגיה ד"ר מרסלה נונז-סמית'.

לפי הדיווח, הצוות אמור לפעול, בינתיים, במקביל לכוח המשימה הנוכחי של הבית הלבן, אותו מינה טראמפ. עדיין לא ברור מה יהיה ממשק העבודה ביניהם.

ביידן צפוי להיתקל באתגרים פוליטיים גדולים בדרך למימוש תכניתו. אל מול משבר הבריאות החמור ביותר שידעו ארה"ב והעולם במאה השנים האחרונות, הוא ייזכר עד כמה מוגבלות לעיתים סמכויות הממשל הפדרלי, כמו למשל בכל הקשור להטלת חובה לעטות מסכות בכל מדינות ארה"ב.

הרפובליקנים, שברובם הגדול סולדים מהתערבות נרחבת של הממשל הפדרלי בענייניהן של המדינות, וסבורים שיש להותיר להן מידה רחבה בהרבה של אוטונומיה, צפויים להילחם במאמציו בתחום זה.

ביידן הצהיר כי כשייכנס לבית הלבן יגדיל באופן משמעותי את מספר הבדיקות ואת מערך החקירות האפידמיולוגיות כדי לבלום את התפשטות המגיפה. היבט מרכזי בעניין זה הוא הבטחתו לספק לציבור האמריקני גישה לבדיקות ללא עלות.

בצוות של ביידן מאמינים שעצם העובדה שהנשיא החדש יפגין כבוד למומחי בריאות ולמדענים, ויראה לציבור שהוא נותן משקל לדבריהם, ישפר את המצב בשטח. הם מדגישים כי אין להמעיט בערך המוסרי של הפגנת ביטחון במומחים האלה, וכי היא עשויה להפוך את מאמציו של הממשל להשפיע על התנהלות הציבור ליעילים בהרבה.

עם זאת, הנשיא הנבחר לא הבהיר אם, במקרה שתחול הידרדרות דרמטית במצב, יתמוך בהטלת סגרים נרחבים שיפגעו בכלכלה, כמו אלה שהוטלו ברוב ארה"ב בחודש מרץ.

הצוות שלו לא הציג לוח זמנים להשתלטות על המגפה, בלי  להגדיר מה ייחשב להצלחה, אך הבטיח להילחם בנגיף באופן אגרסיבי הרבה יותר מממשל טראמפ, שאנשיו שלו לא הקפידו לשמור על ההנחיות, עד ששורה של בכירים בו נדבקו בנגיף. אחרי שנשיא הנשיא טראמפ, רעייתו מלניה ובנם בארון כבר נדבקו והחלימו, התגלה אמש כי ראש הסגל בבית הלבן, מארק מדוז ושלושה בכירים נוספים התגלו בימים האחרונים כנשאים של הנגיף.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!