דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

האלימות בחברה הערבית / נתניהו על המאבק בפשיעה בחברה הערבית: "ההקצאות עולות על כל מה שניתן בממשלות קודמות"

בדיון סוער בכנסת הציג רה"מ תוכנית הוליסטית להתמודדות עם היבטים שונים של בעיית הפשיעה בחברה הערבית | ח״כ איימן עודה: "המדד היחיד לתוכנית למיגור הפשיעה תהיה הירידה בכמות הנרצחים, לא העלייה בכמות ההבטחות שנשמע"

ראש הממשלה נתניהו בדיון בוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נתניהו בדיון בוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)
יהל פרג'

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (שני) בדיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית בכנסת, והציג תכנית חדשה להתמודדות עם הפשע הגובר ביישובים הערביים. בדיון השתתפו גם השר לבטחון פנים אמיר אוחנה (הליכוד), יו"ר הכנסת יריב לוין, ממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן ונציגים ממשרדי ממשלה. בדיון הסוער זכו ראש הממשלה והשרים לביקורת מחברי הכנסת הערבים על טיפול לוקה בחסר של המשטרה והרשויות השונות בפשיעה, שהתבטאה בין היתר ב-88 נרצחים בחברה הערבית מתחילת 2020.

התכנית מבוססת על מסקנות של צוות מנכ"לים שמינה לפני שנה ליצירת מתווה חדש להתמודדות עם הפשיעה בחברה הערבית. היא עוסקת ברווחה, חינוך, תשתיות ותעסוקה. תכנית ממשלתית קודמת מאפריל 2016 זכתה לביקורת עקב תת תקצוב ואי עמידה ביעדים.

בפתח הדיון התגאה ראש הממשלה נתניהו בכך שהממשלות בראשותו הגדילו את ההשקעה בחברה הערבית באחוזים גבוהים, ביחס לממשלות הקודמות: "אני מברך על הישיבה. אני רואה את עצמי כראש הממשלה של כל אזרחי ישראל כולם. זו יכולה להיות אמירה בנאלית, אבל אני שם את הכסף שלי איפה שהפה שלי נמצא – ההקצאות שלנו עולות על כל מה שהוקצה בממשלות קודמות, ובהיקפים גדולים, סכומים חסרי תקדים".

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה וח"כ מנסור עבאס, יו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)
השר לבטחון פנים אמיר אוחנה וח"כ מנסור עבאס, יו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת) ניהל את הדיון, ואמר בפתיחה: "אני כאן כדי לייצג את הבת שלי נור ואת הבן שלי מוחמד, ואת כל בני דורם שזכותם הבסיסית לחיות בחברה בטוחה. אני כאן מייצג את הערך העליון של קדושת החיים ואת הזכות לחיות בשלום ובביטחון".

שמו של ח"כ עבאס עלה לכותרות בשבועיים האחרונים כשאישר, כממלא מקום יו"ר הכנסת, הצבעה נוספת בדבר חקירת פרשת הצוללות, לאחר שההצבעה הראשונה היתה אנונימית. שיתוף הפעולה של עבאס, נציג רע"מ במפלגה המשותפת, עם הקואליציה זכה לביקורת מצד נציגים ערבים וחבריו למפלגה, אך נראה כי הוא פועל בפרגמטיות לקידום אינטרסים של החברה הערבית.

נתניהו: "כולנו אזרחי המדינה ומגיע לנו לקבל שירותים בסיסיים"

"מבחינה עובדתית זה משקף תפיסת עולם, שאני ירשתי מחוזה המדינה הרצל ואח"כ מז'בוטינסקי – בניגוד לדימויים", אמר ראש הממשלה נתניהו. "כולנו אזרחי המדינה ומגיע לנו לקבל שירותים בסיסיים. זה מחייב סגירת פערים, עשינו לא מעט ויש שיפור גדול". נתניהו סיפר על צעירה מהחברה הערבית שאיבדה את בעלה ובנייה ברצח, וסיפרה לו את סיפורה. "היא חיה בפחד, היא חיה בטרור. זה דירבן אותי לקדם את התכנית שאנחנו מדברים עליה עכשיו".

הדוברים בדיון קשרו בין המצב הכולל של הציבור הערבי, והעלייה בפשיעה. יו"ר הכנסת, יריב לוין (הליכוד) אמר: "הטיפול יכול להיעשות רק בשיתוף פעולה, בין הממשלה, בין נבחרי הציבור בכנסת, בין ראשי הרשויות שבלעדיהם אי אפשר לעשות שום דבר, המנהיגות המקומית והציבור עצמו, שצריך לראות כיוון ברור וצריך להבין מה היעדים. חייב להיות פתרון מערכתי, תעסוקה לצעירים, שעות הפנאי ותשתיות",

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, בדיון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)
מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, בדיון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת)

אוחנה: נוכחות בשטח של שוטרים תביא לירידה בפשיעה

השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה (הליכוד) פתח את דבריו בערבית, ואחר כך אמר: "מרגע כניסתי לתפקיד שמתי את מיגור הפשיעה בחברה הערבית  במרכז. זה בא לידי ביטוי בגיוס שוטרים מהחברה הערבית, בהקמת תחנות חדשות וחיזוק הקיימות בערים ערביות ובערים מעורבות. לא הגענו ליעד של צמצום הפער בין הפשיעה בחברה הערבית ובין זו בשאר החברה הישראלית. אין ספק שנוכחות בשטח של שוטרים, תביא לירידה בפשיעה. זו מערכה מתמשכת שתגביר את האמון בין הציבור הערבי והמשטרה".

נוכח הביקורת של חברי הכנסת מהמפלגה שלו, על כך שנראה שהדיון מאדיר את עבודת המשטרה וממקד את הבעיה בציבור הערבי, אמר ח"כ עבאס: "יש זמן שאפשר להעביר ביקורת על המשטרה, ולפעמים צריך לשבח את המשטרה. המשטרה לא הצליחה למנוע רצח של 88 אזרחים אבל כן הצליחה לסכל ולמנוע הרבה מאוד אלימות. אנחנו צריכים לצאת לדרך חדשה בקשר הזה בין האזרחים ובין המשטרה. לא יכולים להישאר בעמדות סטראוטיפיות".

איימן עודה: "לא נתחנף לרה"מ או למ"מ המפכ"ל רק כדי שיתחילו לעשות את העבודה שלהם"

חברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת, אשר השתתפו בישיבה, התרעמו נוכח ההצהרות של המשטרה ומשרדי הממשלה, וכן, יש להניח, נוכח שיתוף הפעולה הניכר בין ח"כ עבאס והקואליציה.

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה: "לא נתחנף לראש הממשלה שמסית נגדנו או לממלא מקום המפכ״ל שטוען שהתרבות שלנו אלימה, רק כדי שיתחילו לעשות את העבודה שלהם. ‏המדד היחיד לתוכנית למיגור הפשיעה תהיה הירידה בכמות הנרצחים, ולא העלייה בכמות ההבטחות שנשמע משרים".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) הגיבה לדבריו של ראש הממשלה: ״כמה צביעות מפגינים נתניהו ושריו. הם לא התעניינו באלימות בחברה הערבית כשעשרות נרצחו. רק כאשר יצאנו במחאה חסרת תקדים, בהובלת ועדת המעקב והרשימה המשותפת, וחסמנו את כביש שש – רק אז הוקמה וועדה לטיפול בנושא. נתניהו הוא חלק מהבעיה. לא חלק מהפתרון".

עמותת יוזמות אברהם: "את התכנית הזו חייבים לשפר, לתקן, לתקצב וליישם בשטח"

בעמותת יוזמות אברהם, אשר מלווה את תהליך יצירת התכנית במשרד ראש הממשלה, אמרו כי "מדובר בבשורה חשובה – את התוכנית הזו חייבים לשפר, לתקן, לתקצב וליישם בשטח. חייבים להשלים בתוכנית מענה לשורת נושאים אקוטיים שהתוכנית לא נותנת להם מענה, בהם: טיפול מערכתי בתופעת האלימות במשפחה; קביעת יעדים ברורים לאיסוף נשק ומלחמה בפשע המאורגן; בקרה על עבודת המשטרה ביישובים הערביים והעמדה לדין של שוטרים שעברו עבירה פלילית; והקמת מתקני ספורט ופנאי בכל יישוב ערבי אשר יתנו מענה לצעירים חסרי מעש.

"בנוסף, חייבים לתרגם את התוכנית לפסים מעשיים, חולשתה העיקרית של התוכנית היא שלא נקבעו בה מנגנונים ליישומה. אנו קוראים לממשלה לתאם את התוכנית עם הנהגת החברה הערבית ואנשי המקצוע, להעבירה בממשלה בהצעת מחליטים מותאמת, מתוקצבת וברת יישום באופן מיידי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!