דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

עבודה בעולם / שלושה מאבקי עובדים מדגישים את חשיבותה ופגיעותה של העבודה המאורגנת בזמן המגפה

בקולומביה נציגי איגוד המורים סופגים איומים על חייהם ומובילים קמפיין מחאה בינלאומי | במיאנמר עובדי טקסטיל נאבקים על זכויותיהם במציאות משברית | בשוויץ העובדים החיוניים לא מחכים לשחיקה ודורשים שיפור בתנאי ההעסקה

עובדת במפעל טקסטיל במיאנמר (צילם: AP Photo/Thein Zaw)
עובדת במפעל טקסטיל במיאנמר (צילם: AP Photo/Thein Zaw)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בקולומביה מורים מקבלים איומים על חייהם; במיאנמר משבר הקורונה משמש תירוץ לפירוק איגודי עובדים; ובשוויץ עובדים חיוניים מקדימים תרופה למכה ומייצרים פתרונות להתמודדות עם השחיקה בתפקיד. שלושה מאבקי עובדים גדולים שמתקיימים בימי הגל השני של המגפה מדגישים את מצבם הפגיע של עובדים ברחבי העולם.

קולומביה

15 חברי הוועד המנהל של איגוד המורים FECODE (ארגון המורים ועובדי ההוראה בקולומביה) קיבלו בחודש שעבר איומים ברצח. נשיא פדרציית האיגודים CUT, מורה בעברו, קיבל איומים גם הוא.

האיומים בוצעו באמצעות זרי לוויה עם שמותיהם של חברי הוועדה לצד הכיתוב 'נוח על משכבך בשלום', 16 נרות נשמה ו-16 מודעות אבל שנשלחו לביתו של קרלוס ריבאס, יו"ר האגף המשפטי של ארגון המורים.

האיומים הגיעו ככל הנראה בתגובה לפעולותיהם של האיגודים המקצועיים לקידום רפורמות ברווחה, בבריאות ובחינוך במהלך המשבר הכלכלי במדינה, וברקע היוזמה שלהם להכיר בבתי הספר כ"אזורי שלום" לקידום דיאלוג קהילתי.

לצד זאת, מתמודד ארגון המורים הקולומביאני עם מתקפה של הרשויות המקומיות שמנסות לקדם "העסקה גמישה", להגביל את היקפם והגנתם של הסכמים קיבוציים ולמנוע מהארגון להגן על המורים.

הפגיעה במורים היא דפוס פעולה שהחמיר בתקופה האחרונה, זאת לצד החמרת האלימות במדינה והתרופפות כוחן של רשויות החוק במדינה שמתקשות לשמור על הסדר.

איגוד המורים בקולומביה, וארגון בתי הספר תיעדו 6,119 איומים ופגיעות בחייהם, גופם, ביטחונם ורווחתם של מורים מאוגדים בין השנים 1986 ל-2016. 990 מקרי רצח, 78 "היעלמויות", 49 ניסיונות רצח, למעלה מ-3,000 איומים ו-1,500 פיטורים.

בעזרת קמפיין בינלאומי שהושק באמצעות פלטפורמת לייבור סטארט מנסה הארגון להשיג תמיכה בינלאומית שתאיר על תופעת האלימות שמופעלת כלפי המורים ולקרוא לרשויות להבטיח את הגנתם ואת זכותם של המורים להתאגד, להביע דעה ולהגן על מערכת החינוך הציבורית.

מיאנמר

כ-200 עובדים מאוגדים שמייצרים ציוד ספורט למותגים מוכרים כמו ווילסון, MIZUNO ,CCM, Evil Bikes ו-Pivot Cycles, במפעל ביאנגון, מיאנמר, פוטרו בסוף יוני 2020 לאחר שההזמנות של המותגים הופסקו בעקבות משבר הקורונה.

העובדים טוענים כי ההנהלה סגרה את מפעל VIP 1 והעבירה את העובדים הלא מאוגדים לעבוד במפעלים הסמוכים. "הם הודיעו ב -24 ביוני שהמפעל ייסגר", אמרה לה איי סן, חברת האיגוד שעבדה במפעל כמעט חמש שנים, לאתר שאדופרוף. "ביום העבודה האחרון אספה ההנהלה את רשימת העובדים חברי האיגוד ושבעה ימים לאחר מכן, המעסיק גייס את העובדים שאינם מהאיגודים והעביר אותם למפעלים אחרים".

סן טוענת שההנהלה במפעל VIP 1 הפלתה והענישה עובדים חברי איגוד גם טרם המגפה. לדבריה, היא מנעה מהעובדים המאוגדים שעות נוספות או קידום, הקימה ב-2019 איגוד מטעמה כדי לנסות לערער את התאגדות העובדים והתקינה מצלמות טלוויזיה במעגל סגור במטרה לפקח על מנהיגי האיגודים בתוך המפעל.

בו בו ניין, ראש האיגוד במפעל VIP 2 ביאנגון סיפר באותו ראיון כי פוטר לאחרונה לאחר שדרש כי העובדים יקבלו מיגון נגד הקורונה. הוא הוסיף כי התכנית של ההנהלה הייתה לנצל את המשבר ולפטר את העובדים המאוגדים.

מיאנמר, שמתמחה בייצור מוצרים עבור מותגי הלבשה ספגה פגיעה כלכלית קשה בעקבות המשבר ועובדים רבים נותרו ללא עבודה. כעת, איגוד העובדים יזם קמפיין בינלאומי להפעלת לחץ להשבת העובדים. דרך האתר ניתן לשלוח מייל למותגים וליצרן בדרישה להחזיר את העובדים לעבודה ולתת להם מיגון לקורונה.

שוויץ

בשוויץ, שנמצאת בתחילתה של התפרצות נוספת של המגפה הקדימו תרופה למכה ומקיימים פעולה מהירה שמטרתה לאפשר לעובדים החיוניים לצלוח את התקופה הקרובה.

עובדי קמעונאות, עובדים סיעודיים ועובדי לוגיסטיקה, יחד עם איגוד השירותים השוויצרי Unia, בשיתוף איגוד נותני השירותים העולמי UNI, פתחו בסוף אוקטובר בקמפיין מחאה בדרישה לתשלום שכר הוגן, הגדלת כוח האדם, וחתירה להסכמים קיבוציים לעובדים ברחבי שוויץ, תחת הכותרת "עובדים חיוניים – זכויות חיוניות".

כמו בכל העולם, התפשטות הנגיף מייצרת מצב ייחודי שמביא רבים מהעובדים החיוניים לשחיקה – היעדרות מהעבודה בשל מחלה או בידוד פירושו עבודה רבה יותר בעבור שאר העובדים, מטפלים בבתי אבות נאלצים לטפל בזקנים שכמעט ולא מקבלים ביקורים, דבר שמייצר עומס פיזי ורגשי, ועובדי החנויות החיוניות מתמודדים עם יותר הטרדות ואלימות ורבים חוששים להידבק בקורונה. השוויצרים חזו מראש את הקושי והשחיקה ודורשים מהמדינה פיצוי הולם לעובדים – כבר עכשיו.

בהודעת האיגוד נכתב כי "רבים מחאו כפיים לעובדים שמתמודדים עם תנאים קשים, אבל מחיאות כפיים אינן מספיקות. כעת, יותר מתמיד, יש צורך בפעולה. שוויץ נפגעת קשה מהגל השני. שוב אנשי המכירות, המטפלים ואנשי הלוגיסטיקה הם שממלאים את התפקיד העיקרי במתן שירותים בסיסיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!