דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מלחמת ארמניה-אזרבייג'אן / ארמניה ואזרבייג'ן הגיעו להסכם על הפסקת הלחימה; מחאות בבירת ארמניה

במסגרת ההסכם, שנחתם יחד עם רוסיה, יוצבו באזור נגורנו קרבאך כאלפיים חיילים רוסים לשמירה על השקט למשך חמש שנים | ההסכם כולל מספר הישגים משמעותיים לאזרבייג'ן | מפגינים פרצו לפרלמנט הארמני במחאה על הוויתורים

חייל ארמני בוחן בית שנהרס במתקפת טילים אזרית על בירת נגורנו קרבאך, סטפנקרט. (צילום ארכיון: AP Photo)
חייל ארמני בוחן בית שנהרס במתקפת טילים אזרית על בירת נגורנו קרבאך, סטפנקרט. (צילום ארכיון: AP Photo)

ארמניה ואזרבייג'ן הודיעו הבוקר (שלישי) כי הגיעו להסכם על הפסקת הלחימה בנגורנו קרבאך. במסגרת ההסכמה המשולשת, אליה הגיעו שתי המדינות יחד עם רוסיה, יוצבו באזור קרוב לאלפיים חיילים רוסיים לשמירה על השקט למשך חמש שנים. בבירת ארמניה החלה מחאה המונית כנגד ההסכם והוויתורים הכלולים בו.

סבב הלחימה האחרון באזור החל ב-27 בספטמבר ומניין ההרוגים עומד כבר על אלפי בני אדם. צבא אזרבייג'ן פלש לפני כשישה שבועות לשטחי 'רפובליקת ארצאך' המיושבת בתושבים ארמנים, והצליח לכבוש עשרות כפרים ועיירות קטנות. שני שליש מתושבי הרפובליקה, שהכריזה על עצמאותה לפני 32 שנים, נמלטו מבתיהם בעקבות הקרבות.

אדם עומד בתוך הריסות ביתו בנגורנו-קרבך, אוקטובר 2020. (AP Photo)
אדם עומד בתוך הריסות ביתו בנגורנו-קרבך, אוקטובר 2020. (AP Photo)

מספר הסכמי שביתת נשק הוכרזו מאז החלה המלחמה, אך כמעט כולם הופרו באופן מיידי. עם זאת, סיכוייו של ההסכם שהוכרז הבוקר להצליח נראים טובים יותר, משום שהוא הבטיח לאזרבייג'ן מספר הישגים משמעותיים, כולל החזרת השליטה על העיר שושה, לה חשיבות אסטרטגית בנגורנו קרבאך, ביום ראשון השבוע.

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, כתב בדף הפייסבוק שלו כי הקריאה להפסיק את הלחימה הייתה "כואבת במיוחד לי, באופן אישי, ולעם שלנו".

זמן קצר אחרי ההודעה, התאספו אלפי בני אדם בכיכר המרכזית של בירת ארמניה יראוון כדי למחות על ההסכם. מספר מפגינים אף פרצו לתוך בניין הממשלה, בחיפוש אחר פשיניאן, אך הוא ככל הנראה עזב כבר את המקום. מאות אזרחים פרצו גם לבניין הפרלמנט כדי למחות על ההסכם ועל הוויתור על שטחים, אותו הם מכנים "משפיל".

מפגינים שפרצו לפרלמנט הארמני במחאה על ההסכם להפסקת הלחימה בנגורנו קרבאך. (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)
מפגינים שפרצו לפרלמנט הארמני במחאה על ההסכם להפסקת הלחימה בנגורנו קרבאך. (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)

ההסכם קובע כי הכוחות הארמניים יוותרו על השליטה במספר אזורים מחוץ לגבולות נגורנו קרבאך. האחד השטחים מהם ייסוגו הארמנים הוא המחוז המזרחי אגדם, שנושא ערך סמלי רב עבור אזרבייג'ן. העיר המרכזית בו, בעלת אותו שם, הוחרבה לחלוטין בידי הארמנים, והבניין היחיד שנותר בה ללא פגע הוא המסגד.

הארמנים יוותרו גם על אזור לאצ'ין, בו נמצא הכביש הראשי שמוביל מנגורנו קרבאך לארמניה. ההסכם קובע כי הכביש, המכונה "מסדרון לאצ'ין", יישאר פתוח ויאובטח על ידי כוחות רוסיים.

ההסכם גם קובע כי ייפתח ציר תחבורה, שיעבור דרך ארמניה, בין אזרבייג'ן למובלעת האזרית נחיצ'יבאן, שממוקמת בין ארמניה, איראן וטורקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!