דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סאיב עריקאת

נגיף הקורונה / מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת, שנדבק בקורונה, הלך לעולמו בגיל 65

עריקאת נפטר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, לאחר שאושפז בחודש שעבר | היה דמות מרכזית במו"מ בין הרשות הפלסטינית וישראל | שר הכלכלה, עמיר פרץ: "העדיף את השלום על האלימות"

סאיב עריקאת. (צילום: מירים אלסטר/ פלאש90)
סאיב עריקאת. (צילום: מירים אלסטר/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת, שחלה בקורונה, הלך לעולמו היום (שלישי) בגיל 65 בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הבכיר הפלסטיני הודיע ב-9 באוקטובר כי נדבק בנגיף וטופל בביתו, לאחר תשעה ימים הידרדר מצבו והוא פונה לבית החולים בישראל, שם אושפז במחלקה לטיפול נמרץ.

המרכז הרפאוי הדסה עדכן כי עריקאק נפטר סמול לשעה 11:00: "מר עריקאת שהועבר לבית החולים ביום ראשון לפני למעלה מ-3 שבועות, היה מושתל ריאה שנדבק בקורונה, טופל בביתו ביריחו והגיע במצב קשה שחייב הנשמה מיידית וטיפולי החייאה".

"במהלך תקופת אשפוזו, זכה לטיפול אינטנסיבי שכלל חיבור למכונת לב ריאות – אקמו וטיפולים תרופתיים על ידי מיטב מומחי הדסה", הוסיפו בבית החולים. "לצערנו, מצבו לא השתפר ונותר קריטי, ובתמונה של אי ספיקה רב מערכתית הוא הלך לעולמו". ב-2017 עבר עריקאת השתלת ריאה בארצות הברית, מה שהציב אותו בקבוצת סיכון למחלת קורונה קשה.

בשלושת העשורים האחרונים היה עריקאת נוכח בכל הצמתים הראשיים של הרשות הפלסטינית. הוא נכח באין-ספור סבבי המו"מ עם מדינת ישראל מימי יאסר ערפאת ועד היום.

סאיב עריקאת (צילום: איסאם רימאווי/פלאש 90)
סאיב עריקאת (צילום: איסאם רימאווי/פלאש 90)

שר הכלכלה ויו”ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, הביע צער על לכתו: "עריקאת ייזכר כאיש שהאמין בתהליך וליווה את המו”מ עם ישראל במשך שנים רבות, והעדיף את השלום על האלימות. תנחומיי לבני משפחתו ולעם הפלסטיני".

ח"כ אחמד טיבי, מהרשימה המשותפת, שעבד עם עריקאת כשייעץ לערפאת, הביע תנחומים: "חבר ומנהיג אמיץ, אללה ירחמו". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, ספד: "סאיב לא יזכה לראות את עמו משתחרר מכבלי הכיבוש אבל דורות של פלסטינים עוד יזכרו אותו כאחד הענקים שהקדיש את חייו למען עצמאותם".

שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, פרסמה הודעת תנחומים: "הוא הקדיש את חייו למען עמו ונהג לומר שהשגת שלום היא הייעוד שלו". לבני סיפרה כי ממיטת חוליו כתב לה עריקאת: "לא סיימתי את מה שנולדתי לעשות".

היה מעורב בכל שיחות המו"מ עם ישראל

עריקאת נולד באבו דיס שבמזרח ירושלים ב-1955. הוא שילב בין קריירה אקדמית לבין עבודה כעיתונאי והיה חבר מערכת בעיתון 'אל קודס'. במהלך שנות לימודיו בארה"ב ובבריטניה סיים תארים ביחסים בין-לאומיים ודוקטורט בלימודי שלום, והוא מונה לפרופסור למדע המדינה באוניברסיטת א-נג'אח בשכם. במשך השנים כתב שמונה ספרים וגם מחקרים רבים, בנוגע לפתרון סכסוכים ולמשברים במזרח התיכון.

ב-1991 החל עריקאת את מגעיו הרשמיים עם ישראל, כששימש כסגן ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות מדריד – המו"מ המוצהר והרשמי הראשון בין ישראל לאש"ף. שנה לאחר מכן, היה סגן יו"ר המשלחת לשיחות בוושינגטון. ב-1994 מונה עריקאת, איש פת"ח, ליו"ר המשלחת הפלסטינית לשיחות בנוגע לקיום בחירות.

במרוצת השנים, הוא היה מעורב בכל שיחות המו"מ עם ישראל, בעיקר בתקופת הסכמי אוסלו (1994-1993) ובשיחות בין ערפאת לברק בקמפ דייוויד (2000) ובטאבה (2001). במהלך השנים התפטר לעיתים מתפקידו במחאה על הקיפאון בשיחות או על המשברים הפנימיים ברשות.

למרות ההידרדרות במצבו הרפואי, עריקאת המשיך במאמצים הדיפלומטיים לחידוש השיחות – ובמקביל גם להשגת הכרה בין-לאומית לרשות הפלסטינית. עוד הוביל מאמצים לחקירות נגד ישראל בהאג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!