לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות במשק האנרגיה ולאור הבחינה המתמדת של הרגולציה הנדרשת במשק, נערכה במשרד האנרגיה בחינה לחלופות המיטביות לאספקת אנרגיה במגזר הביתי.
במסגרת זו נערכה בדיקה באשר לאפשרות להפסיק את החובה לחבר מבני מגורים חדשים לגז בישול פחמימני (גפ"מ), תוך מעבר לשימוש בטכנולוגיות מבוססות חשמל כגון מזגן, משאבת חום, כיריים חשמליים ועוד.
שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד), הנחה את הדרגים המקצועיים במשרד לקדם את בחינת הנושא. העבודה שנעשתה במשרד האנרגיה, בחנה את העלויות הכלכלית של מכשירים הצורכים גפ"מ במבני מגורים, ובפרט מכשירי בישול, הסקה וחימום מים, אל מול החלופות החשמליות.
הניתוח המקצועי מצביע על כך שטכנולוגיות חשמליות מסוגלות להחליף מערכות גפ"מ בעלות כלכלית דומה עד נמוכה יותר, ובעתיד, בעלות סביבתית נמוכה יותר. כך למשל, עלות שנתית לבישול לצרכן בגפ"מ, הכוללת את עלות הכיריים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, הינה: 630 שקלים. לעומת זאת, העלות השנתית לבישול לצרכן בכיריים אינדוקציה, עומדת על 482 שקלים.
תקנות התכנון והבנייה מחייבות כיום התקנה של מערכת אספקת גז במבני מגורים חדשים. במשרד האנרגיה בוחנים, חלופות לתקנות אלה, ביניהן חלופה להפסקת החובה של חיבור בניינים לגפ"מ באופן כלל ארצי או באזורים מוגדרים, חלופה של איסור עתידי גורף על פריסת תשתית גפ"מ וכן פיילוט של חיבור שכונות מגורים לגז טבעי.
מהלך זה הוא המשך למדיניות המשרד להגדלת יעד הייצור מאנרגיות מתחדשות לכ-30% כבר בשנת 2030.



