דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / גמזו עם סיום תפקידו: "מי שחושב שהוא יכול לנהל מגפה מלמעלה לא מבין מגפה"

ראש 'מגן ישראל' קיים הערב תדריך אחרון לתקשורת וקרא לעבור ל"ניהול הקורונה לפי כל יישוב" | לשאלה האם פניו לפוליטיקה ענה: "פניי לאיכילוב לחודשים הקרובים. אני איש ציבור ורוצה לראות את עצמי משרת את העם"

הפרופסור רוני גמזו בתדריך אחרון לתקשורת בתפקידו כראש 'מגן ישראל' (צילום: ראובן קסטרו)
הפרופסור רוני גמזו בתדריך אחרון לתקשורת בתפקידו כראש 'מגן ישראל' (צילום: ראובן קסטרו)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרופ' רוני גמזו קיים הערב את התדריך האחרון שלו לתקשורת בתפקיד פרוייקטור הקורונה וראש 'מגן ישראל'. בתדריך קרא פרופ' גמזו עבור ל"ניהול הקורונה "בכלים דיפרנציאליים, לפי כל יישוב" ולהפעיל את תכנית "הרמזור", תוך שהוא מבהיר: "מי שחושב שהוא יכול לנהל מגפה מלמעלה לא מבין מגפה".

עוד שם ראש מגן ישראל היוצא דגש על מורכבות המערכת שנבנתה להתמודדות עם המגפה בישראל: "יש פה מכונה מורכבת מאוד שעובדת" אמר, ופירט את מרכיבי המאבק במגפה, בהם: דסק חרדי, דסק חינוך, מגן אבות, מטה לריכוז הבדיקות, החקירות והאכיפה, צוות הברומטר, צוות מומחים ועוד.

"אחד הדברים שאני גאה ששיניתי: אין תנאים לבדיקה, כולם יכולים להיבדק. זה המפתח לבלימת המגפה", אמר גמזו בתדריך, תוך שהוא משבח את מערך קטיעת התחלואה שהוקם בזמן קצר. הוא הדגיש שיחד עם שלוש המעבדות הפרטיות שצורפו למערך, היקף הבדיקות שמסוגלת לספק היום מדינת ישראל הוא "הגבוהה ביותר בעולם", 13 אלף לכל מיליון תושבים.לדבריו: "כל יום שלא משתמשים בכוח הזה הוא בוזבז והתחלואה עולה".

לקראת סיום דבריו המליץ הפרופ' גמזו למחליפו לתת דגש על הרחבת מספר הבדיקות, קיום בדיקות דיגום ובדיקות 'אטיגן' מהירות: "בשבועיים האחרונים העברתי פרופ' אש את הידע, האסטרטגיה והאופרציה המורכבת שלי".

לשאלת 'דבר' בנוגע לחוסרים במערכת הבריאות שנחשפו במשבר הקורונה, השיב הפרופ' גמזו כי "בראייה רחבה צריך להרחיב את הרפואה בקהילה, להגדיל תקנים ולקצר המתנה בתורים".

בנוגע לשאלת העוצר הלילי המוצע בימים אלו, הסביר גמזו כי יש לכך פחות השפעה כשרוב מקומות הבילוי והפנאי סגורים ממילא. בנוסף, ביקר הפרוייקטור היוצא את התנהלות הדרג הפוליטי ואמר: "יש תופעה של פוליטיקאים מביעים דעה שונה מדעה אנשי המקצוע. זה אולי מגיע מרצון לייצג את ציבור הבוחרים או ראיית העולם. בנושא הקנסות נדרשת הרתעה, וקנס של 5,000 שקלים לא מרתיע מקיום חתונה".

לשאלה "מה הכישלון הכי גדול שלך בתפקיד" ענה הפרופ' גמזו: "תכנית הרמזור. הרמזור עדיין לא נמצא בתקנות, אבל יש לי תחושה שתוך שבוע שבועיים זה יקרה" כמו כן ציין ש"לא היה חוזר על פתיחת בתי הספר כשיש 2,000 חולים ביום כמו שעשינו בספטמבר" והדגיש: "כל גיל מדביק. כל גיל".

כשנשאל על נושא החיסונים ענה ראש 'מגן ישראל' כי "לא צלל לגזרה" וכי הנושא נמצא בטיפול גורמים אחרים.

גמזו, שנכנס לתפקידו בחודש יולי יחזור לתפקידו הקודם כמנכ"ל בית החולים איכילוב בתל אביב. כשנשאל אם פניו לפוליטיקה ענה: "פניי לאיכילוב לחודשים הקרובים. אני איש ציבור שעושה את הכל למען העם העם. אני רוצה לראות את עצמי משרת את העם, אבל כרגע אני חוזר ל-7,000 העובדים שלי ולמחויבות ולאחריות הכבדה שיש לי שם".

התדריך של גמזו נערך על רקע מצב 'תקוע' במאבק בקורונה ובתהליך היציאה מהסגר. הירידה בתחלואה שאפיינה את הסגר השני נבלמה, ומקדם ההדבקה (R) הכלל ארצי קרוב ל-1, מצב המעיד על יציבות בתחלואה. הרף הנדרש להמשך ההקלות על פי תכנית היציאה של משרד הבריאות הוא R נמוך מ-0.8. לכן, לא ברור מתי יימשכו ההקלות ומה יהיו צעדי המניעה שיינקטו.

מאז מונה לתפקיד לאחר הסגר הראשון, כששיעורי התחלואה לאחר היציאה מהסגר החלו לעלות,  הקים פרופ' גמזו את משל"ט (מרכז השליטה) בקורונה של משרד הבריאות, והוביל שיתוף פעולה עם צה"ל במאבק במגפה, בין היתר באמצעות הקמת מפקדה ייעודית לנושא הקורונה בצה"ל שהפעילה מוקדי בדיקות קורונה, וחייליה תגברו את מערך החקירות האפידמיולוגיות.

בנוסף הוביל את תכנית הרמזור, שנועדה לבדל את ההנחיות למאבק בקורונה לפי רמת התחלואה בכל יישוב. אישור התכנית בממשלה התעכב עד שיושמה רק בספטמבר עם רמות תחלואה גבוהות, ולא הצליחה לממש את יעדיה, וגמזו הוביל הטלת סגר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!