דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עובדים במאבק / ההסתדרות טוענת לאכיפה בררנית מצד נציבות שירות המדינה כלפי עובדי הכבאות

"ההתנהלות בכל הנוגע לרשות הכבאות היא שרירותית, בריונית ומהווה פגיעה קשה בטוהר המידות ובאמון הציבור". לטענתה, תלונות חמורות נגד בכירים במערך לא מטופלות בעוד תלונות זניחות נגד העובדים והועד זוכות לטיפול מחמיר

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ויו״ר ועד הכבאים אבי אנקורי במחאה נגד נציב הכבאות (צילום באדיבות ארגון הכבאים)
יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ויו״ר ועד הכבאים אבי אנקורי במחאה נגד נציב הכבאות (צילום באדיבות ארגון הכבאים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סכסוך העבודה במערך הכבאות בדרך לבג"ץ, בעקבות טענות לאכיפה בררנית מצד נציבות שירות המדינה בטיפול בתלונות עובדי רשות הכבאות. חלק מהמקרים המדוברים נוגעים למעשים חמורים ביותר שלכאורה בוצעו על ידי בכירים במערך הכבאות, בהם איומים, אלימות פיסית והטרדות מיניות שלטענת ההסתדרות לא קיבלו טיפול ראוי מצד הנציבות.

ההסתדרות פנתה למחלקת הבג"צים בפרקליטות בדרישה להקים ועדת בדיקה שתבצע בירור מעמיק אודות התנהלותם של גורמי האכיפה בנציבות בכל הקשור לנעשה ברשות הכבאות. בנוסף תורה הפרקליטות לנציבות להקפיא את ההליכים המשמעותיים שמנהלת רשות הכבאות כנגד עובדיה.

במסגרת פניה זו טוענת ההסתדרות כי נציבות שירות המדינה ניצלה סמכויותיה לשם סיוע פסול לכאורה להנהלת רשות הכבאות בסכסוך העבודה מול ארגון הכבאים. "התנהלות נציבות שירות המדינה בכל הנוגע לרשות הכבאות היא שרירותית, בריונית ומהווה פגיעה קשה בטוהר המידות ובאמון הציבור" כך נכתב בפנייה.

בהסתדרות טוענים כי מצד אחד הנציבות מזמנת את עובדי רשות הכבאות ואת יו"ר ארגון הכבאים לשימועים באגף חקירות משמעת, בעניינים שוליים וסתמיים. מצד שני הנציבות גוררת רגליים בכל הנוגע לתלונות של כבאים על התנהלות פוגענית מצד גורמים בכירים ברשות הכבאות בהם גם הנציב עצמו.

"תלונות אלו נדחקות באורח פלא לתחתית סדרי העדיפויות, אינן נחקרות ואינן מטופלות, וזאת גם כשיש ראיות ממשיות לפגיעה חמורה בעובדים". נכתב בפניה.

הטרדות מיניות, שכרות ואיומים לא זוכים לטיפול

אחת הטענות המרכזיות נוגעת לטיפול לקוי לכאורה בעשרות תלונות על שני מפקדים במערך אשר לכאורה ניהלו קשרים רומנטיים עם עובדות שעבדו תחתיהם, תוך ניצול יחסי מרות. לגבי אחד מהם אף נטען כי הטריד עובדות מינית וניצל את מרותו עליהן במשך שנים רבות, וכל זאת על אף שהתלונות הגיעו לידיעת נציב הכבאות ואף לנציב שירות המדינה עצמו.

בשני המקרים, המפקדים המדוברים לא הודחו, אלא קודמו בתפקידיהם, כשאחד מהם מונה לתפקיד בכיר מאוד בארגון. בפניה נטען כי דווקא אחת העובדת שהתלוננה על הטרדה מינית, 'זכתה' להתנכלות מצד גורמים בכירים ברשות הכבאות.

טענות נוספות נוגעות למפקד אחד המחוזות וסגנו, שהתעמרו בעובדי תחנת כיבוי באיומים והשפלות לכאורה. גם במקרה זה הוגשו תלונות חוזרות ונשנות לנציבות ללא תוצאות.

במקרה אחר המובא במכתב דרש אחד המפקדים מעובדים הכפופים לו להסיעו למקומות שונים כשהוא שותה לשכרה בפאבים, ועל אף שנושא זה הובא לידיעתו של נציב שירות המדינה, אותו מפקד קודם לתפקיד בכיר יותר.

גם תלונות נגד הנציב לא מטופלות

בין הטענות השונות, מפורטת ההסתדרות גם תלונה על נציב הכבאות עצמו, דדי שימחי. נגדו נטען כי איים לכאורה על כבאי שהגיש תלונה במשטרה בגין תקיפה פיזית שחווה לכאורה מצד מפקד. תלונה שזכתה לתגובת נציבות שירות המדינה כי "אין מקום לפתיחה בחקירת משמעת או בנקיטת טיפול משמעתי כלשהו משעה שאין בידיה לקבוע האם האמירה המיוחסת אכן נאמרה, אם לאו, ובאיזה הקשר".

נציב הכבאות, דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נציב הכבאות, דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בנציבות שרות המדינה הוחלט שלא לפתוח בהליכים נגד שמחי על אף שקיבלה גם הקלטה וסרטון של האירוע. "אין בהקלטה זו שהועברה אלי כדי לשנות מהחלטתי, ועדיין איני רואה צורך בטיפול נוסף כלשהו" נמסר אז מנציבות שירות המדינה. גם תלונות נוספות בדבר התבטאויות אלימות לכאורה של שימחי ושל מפקדים אחרים בכבאות, לא נבדקו על ידי נציבות שירות המדינה.

יש תלונות שכן מטופלות במלוא העוצמה

לעומת התלונות נגד בכירי המערך, כשמדובר בתלונות של הנהלת הרשות כנגד כבאים: "לא רק שלא מופעל שמץ של שיקול דעת בנוגע לפתיחה בחקירה בעניין, אלא גם שהתלונות מטופלות משך תקופה ארוכה ובמלוא העוצמה, תוך הטלת מורא על העובדים, תוך פגיעה בשכרם ותוך עיכוב דרגתם".

בהסתדרות מדגישים כי מדובר גם בתלונות מיותרות על עניינים שוליים שמוגשות באורח סיטוני כנגד נציגי עובדים, עניין בעל משמעות לאור העובדה שברשות הכבאות מתנהל סכסוך עבודה לא פשוט.

כך בין הדוגמאות שמובאות במכתב מתואר זימונם של מספר חברי ארגון עובדי הכבאות לחקירה בנציבות בטענה כי 'הפריעו לדברי הנציב' בעת שנאם במספר תחנות, כזהם מבקשים לדייק ולתקן אמירות לא נכונות שנאמרו על ידו, בהקשר של העבודה המאורגנת בארגון.

קבוצה אחרת של חברי ארגון העובדים הוזמנו לחקירה בנציבות כיוון שתלו שלטים כחלק מהצעדים הארגוניים בסכסוך עבודה, בהנחיית יו"ר ההסתדרות ובאישור בית הדין לעבודה. חקירתם בנציבות שירות המדינה נמשכה למעלה משנה, במהלכה עוכבו דרגותיהם.

"נשמע את הבנות בשביל הפרוטוקול"

"הנציבות פועלת, באופן מובהק, לצד הנהלת ראשות הכבאות, והעומד בראשה" נכתב במכתב שנשלח באמצעות עורכי הדין בעז בן צור ואלעד פלג ממשרד בן צור ושות' ועו"ד סיון רדיאן מהמחלקה המשפטית של ההסתדרות. "לנציב הכבאות יש "דלת פתוחה" בנציבות שירות המדינה ונדמה כי הותר לו לעשות כל העולה על רוחו ברשות הכבאות, ככלל, ובפרט בכל הנוגע לתנאי העובדים. זאת תוך הגדלת השפעת הנהלת רשות הכבאות בהליכי המינויים אפילו בתפקידים זוטרים, בניגוד למקובל בשירות המדינה".

על פי הנטען במכתב, באחד המכרזים כינה שמחי את נציגת שירות המדינה בדיון 'קופאית בסופר' ובמכרז אחר הודיע לחברי ועדת הבוחנים "נשמע את הבנות בשביל הפרוטוקול, ממילא הן לא יקבלו את התפקיד. ברור לי שהן לא מתאימות", וכשהגיע המועמד המועדף עליו הודיע הנציב למועמד "אין צורך להציג את עצמך, התפקיד שלך" זאת בטרם הביעו דעתם חברי הוועדה האחרים.

לפני כשלושה שבועות הגישה נציבות שירות המדינה תובענה לבית הדין למשמעת כנגד יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי, אשר זומן לאחרונה גם הוא לשימוע לפני השעיה. התובענה מייחסת לאנקורי עבירות של 'אי קבלת מרות', אי התייצבות לחקירה משמעתית, לצד טענות להגשת הצהרות סותרות בשני הליכים משפטיים בהם היה מעורב וכן טענות באשר לאופן הדיווח שלו על נוכחותו בעבודה.

יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי בהפגנת הכבאים מול קריית הממשלה בירושלים. (צילום: קובי וולף)​
יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי בהפגנת הכבאים מול קריית הממשלה בירושלים. (צילום: קובי וולף)​

עורכת הדין של אנקורי, איילה הוניגמן מסרה בתגובה להאשמות נגדו כי: "כתב התובענה כולל אישומים ברף המשמעתי הנמוך וזימונו של אנקורי לשימוע לבחינת השעייה הינו חלק מניסיון לפגוע במעמדו כיו"ר ועד העובדים. מר אנקורי משוכנע כי לא נפל פגם במעשיו וכי האמת תנצח".

תגובת הנציבות:

נציבות שירות המדינה דוחה בכל תוקף את הטענות המובאות במכתב וטוענת כי מטרתה של הפניה הייתה לנסות והלפעיל לחץ פסול על הנציב, בהתייחס לשימוע  המתוכנן ליו"ר ארגון העובדים בכבאות בעוד מספר ימים, שלאחריו יבחן נציב שירות המדינה האם להשעותו, ולתובענה בגין עבירות חמורות שהוגשה כנגדו. "אגף המשמעת אינו לוקח חלק או צד בסכסוך העבודה המתנהל ברשות הכבאות. האגף בוחן כל תלונה וכל תיק משמעת לגופו, ללא משוא פנים, על בסיס אמות מידה משפטיות וראייתיות בלבד, ובעת הצורך תוך התייעצות עם פרקליטות המדינה" מסרו לדבר.

"בפניה מוזכרים תיקים ותלונות שונים אשר הטיפול בהם היה והינו שונה לחלוטין מהמפורט בפניה. חלק מהתלונות המוזכרות מצויות בהליך חקירת משמעת, ואחרות נסגרו לאחר שנערכה חקירת משמעת ונקבע כי לא התגבשו ראיות מספיקות להעמדה לדין. במקרים אחרים התקיים טיפול משמעתי".

באשר לטענות בדבר ליקויים בהליכי המינויים בכבאות מסרה נציבות שירות המדינה כי התפקידים בכבאות מאוישים בהתאם לתקינה הקיימת או לתקינה מאושרת שנוספה על פי הכללים. "יתכנו מקרים בהם בוצע ניוד של מבצעי תפקידים לתפקידים אחרים, וזאת – בהתאם לכללים או באישור פרטני של נציבות שירות המדינה".

עוד ציינו כי חלק מההתבטאויות של נציב הכבאות בועדות הבוחנים של המכרזים עלו כבר בעבר ונבחנו על ידי מבקר המדינה. עם זאת הוסיפו כי חברותו של נציב הכבאות בוועדת הבוחנים של המכרזים נעשית על פי הכללים. "יצוין כי הנציגות של נציבות שירות המדינה המשתתפות במכרז כנציגות נציבות שירות המדינה – מקפידות על קיום הכללים ובהם גם שוויון ההזדמנויות".

הנהלת שירות הכבאות ונציב הכבאות, דדי שמחי, לא מסרו תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!