דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / עובדים בשכר נמוך וללא השכלה חשופים יותר לחלות בקורונה

ניתוח ענפים ומקצועות שנמצאים בסיכון גבוה להדבקות בנגיף מעלה ששכירים, מבוגרים, נשים והורים יחדיניים צפויים להידבק יותר

רחוב יפו בירושלים. 31% מהעובדים חשופים להדבק בנגיף (צילום: יונתן סנדל/פלאש 90)
רחוב יפו בירושלים. 31% מהעובדים חשופים להדבק בנגיף (צילום: יונתן סנדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

31% מהעובדים במשק מוגדרים כעובדים בסיכון גבוה להידבק בקורונה. כך עולה מניתוח שערכו אוניברסיטת בר אילן וארגון קו לעובד. הענפים החשופים ביותר מתאפיינים בשכר נמוך, עבודה שעתית ושיעור נשים גבוה.

הניתוח, שערכו נעמי פרידמן סוקולר ומיכל סימונט כורך, מתבסס על נתוני סקר כוח אדם מ-2016 של הלמ״ס. החוקרות הגדירו מקצוע או ענף כ'חשוף' במידה והוא עונה על 3 תנאים מצטברים: (1) מקצוע שהוגדר חיוני והמשיך לעבוד בתקופת הסגר; (2) עבודה שלא ניתן לבצע מהבית; ו-(3) פעילות שכוללת מגע ומפגש עם קהל רחב.

ככל שהשכר בענף מסויים נמוך יותר, כך עולה הסיכוי שהעובדים בו יהיו חשופים להידבקות. כך למשל, שכרם הממוצע של עובדי מכירות ושירותים עומד על 4,950 שקלים, ו-71% מהם מועסקים בחשיפה גבוהה לקהל. בקרב העובדים הבלתי מקצועיים, ששכרם הממוצע עומד על 3,879 שקלים, 53% מועסקים בחשיפה גבוהה לקהל.

91% מתתי הענפים שתחת סיווג ״שירותי בריאות ורווחה״, שהשכר הממוצע בהם עומד על 6,861 שקלים, נמצאו חשופים גם הם.

שכירים חשופים יותר מעצמאים

38.3% מהעובדים שמועסקים במשרה חלקית או על בסיס שעתי, מועסקים במקצוע או בענף בחשיפה גבוהה יותר. זאת לעומת 28.2% מהעובדים במשרה מלאה. נמצא שככל שמספר שעות העבודה השבועיות עולה, יורדת ההסתברות שהעובד מועסק במשלח יד או בענף חשוף. שיעור השכירים במקצועות ובענפים החשופים גבוה משיעור העצמאים ועומד על 31.5% לעומת 28.8%.

פחות השכלה? חשיפה גבוהה יותר

50% מהעובדים שהשכלתם נמוכה מתיכונית עובדים במקצועות או בענפים חשופים לעומת 22.1% מבעלי ההשכלה הגבוהה. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא שרבים מהמקצועות של בעלי ההשכלה הגבוהה אינם דורשים נוכחות פיזית, ומאפשרים עבודה מרחוק.

שיעור העובדים בעלי השכלה יסודית, כפול בקרב העובדים החשופים, לעומת שיעורם בקרב עובדים שאינם חשופים. כמו כן צעירים ומבוגרים חשופים יותר מאחרים.

ערבים ומבוגרים חשופים יותר

40.9% מהעובדים הערבים מועסקים במקצועות ובענפים חשופים, לעומת 28.6% מהיהודים. בקרב עולים 36.3% מועסקים במקצועות ובענפים חשופים לעומת 25.8% מילדי הארץ. עוד נמצא כי דווקא עובדים מבוגרים יותר מועסקים יותר במקצועות חשופים.

גרושים חשופים יותר מנשואים

בפילוח מגדרי, 34.5% מהנשים עובדות בענפים ובמקצועות חשופים, לעומת 27.8% מהגברים. נמצא גם כי בקרב הורים יחידניים 38.5% מועסקים במקצועות וענפים חשופים לעומת 30.7% ביתר האוכלוסייה. לעובדים גרושים או פרודים סיכוי של 42.4% להיות עובדים חשופים לעומת 29% בקרב העובדים הנשואים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!