דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / קבינט הקורונה יתכנס היום (א'): השרים ידונו בהמשך ההקלות ובהטלת סגר לילי

הדיונים נערכים על רקע חשש מעלייה בתחלואה | שר החינוך גלנט דורש לאשר את החזרת הלימודים בה'-ו': "הילדים קודמים לכל"

כיתה א' בבית ספר בירושלים בזמן קורונה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
כיתה א' בבית ספר בירושלים בזמן קורונה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
אסף צבי

קבינט הקורונה יתכנס היום (ראשון), במטרה לקבל החלטות על המשך תכנית היציאה מהסגר. בין היתר ידונו השרים בהרחבת הלימודים בבתי הספר לשכבות ה'-ו' וי"א-י"ב לפי מתווה שגיבשו משרדי הבריאות והחינוך, פתיחת מקומות מסחר נוספים, והטלת סגר לילי בניסיון להוריד את התחלואה בקורונה.

הקבינט התכנס בחמישי האחרון לישיבה ללא קבלת החלטות, בעקבות התנגדות שרי כחול לבן לעוצר לילי. נתניהו הודיע בישיבה על הקמת ועדת שרים לפיקוח על החיסונים לקורונה. בדיון שייערך היום צפויים השרים לקבל החלטות.

דו"ח אמן: "צפויה עלייה בתחלואה"

דיוני הקבינט נערכים על רקע הבלימה בירידה בתחלואה בשבוע האחרון, ועלייה במקדם ההדבקה (R) לרמה הקרובה ל-1, מצב המעיד על התייצבות בתחלואה של מאות נדבקים ביום ואף מעורר חשש מעלייה בתחלואה. לפי דו"ח חדר המצב של המטה לבטחון לאומי מחמישי האחרון, ב-1 בנובמבר עמד ה-R (המחושב שבועיים לאחור) על 0.94. הסף הנדרש למעבר להקלות נוספות מתוכננות, בהן הרחבת הפעילות בבתי הספר והפעלת הקניונים, הוא R קטן מ-0.8.

במרכז המידע למערכה בקורונה באמ"ן צופים עלייה בתחלואה. לפי דו"ח המרכז משישי האחרון, "הנתונים מהשבועיים האחרונים מעידים על עצירה בירידת התחלואה ברמה הארצית. אם תימשך המגמה הנוכחית לאור ההקלות שבוצעו ואלו אשר עומדות על הפרק, צפויה עלייה מחודשת בתחלואה בימים הקרובים."

תכנית משרד הבריאות ליציאה מהסגר, לאחר צמצום מספר השלבים מ-8 ל-6, 3 בנובמבר 2020
תכנית משרד הבריאות ליציאה מהסגר, לאחר צמצום מספר השלבים מ-8 ל-6, 3 בנובמבר 2020

לפי תכנית היציאה מהסגר של משרד הבריאות, בשלב השלישי צפויים להיפתח מקומות עם קבלת קהל, קניונים, שווקים, מוזיאונים, ספריות, אתרי מורשת סגורים, חוגי ספורט בחוץ, וכן לימודים בכיתות ה'-ו' ופעילות חינוך בלתי פורמלי בחוץ. התנאי למעבר השלב הוא R קטן מ-0.8 ופחות מ-500 נדבקים ביום בממוצע שבועי. לאור המצב, עמדת משרד הבריאות היא שהסרת המגבלות צריכה להיות מתונה, ואינה יכולה להכיל מספר שינויים במקביל.

גלנט: "הילדים קודמים לכל, להחזיר ללימודים מידית את כיתות ה'-ו' וי"א י"ב"

שר החינוך, יואב גלנט, דרש אתמול משרי הקבינט לאשר הרחבה של הלימודים בבתי הספר גם לכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לפי המתווה שגובש בשיתוף עם משרד הבריאות. המתווה כולל למידה בקפסולות של ה'-ו' במשך 3 ימים בשבוע, ושל כיתות י"א-י"ב יומיים בשבוע, עם אפשרות להשתתפות בשתי קבוצות לתלמיד. בנוסף כולל המתווה חזרה של הלימודים בכיתות א'-ב' לכיתות מלאות, ופיצול קבוצות בצהרונים כך שכל קבוצה תורכב מילדים של אותה הכיתה, למניעת ערבוב בין קבוצות.

"עבור עם ישראל הילדים קודמים לכל", אמר גלנט, "סולם הערכים שלנו וסדר עדיפות לאומי נכון מחייב להחזיר ללימודים מידית את כיתות ה׳-ו׳ י״א-י״ב. מיד אחריהם נחזיר את חטיבות הביניים. המורים והמנהלים המצוינים שלנו ערוכים לכך ומחכים לקבל את פניהם של התלמידים בבתי הספר. נעשה זאת באחריות ובזהירות הנדרשת".

כ"ץ: "לאפשר למרכזי הסחר הפתוחים, לשווקים ולקניונים לפעול"

שר האוצר, ישראל כ"ץ, דורש כי הקבינט יאשר פתיחת חנויות ואתרי מסחר. בהודעה שפרסם לפני הקבינט בחמישי אמר כ"ץ: "אין כעת שום סיבה שלא לאפשר לקניונים לפעול בהתאם למדדי התחלואה הצפויים עד ליום שלישי הבא, ובהתאם לכל כללי התו הסגול המוקפדים ביותר ולאפשר בכך החזרת עשרות אלפי מובטלים לעבודה והחזרת פעילות למשק בהיקף של כ-5 מיליארד שקלים בחודש. יש לאפשר למרכזי הסחר הפתוחים, לשווקים ולקניונים לחזור לפעילות מלאה מיום שלישי, בהתאם להחלטות שהתקבלו בעבר בקבינט הקורונה".

כץ הוסיף: "ניתן להגביל את שעות פתיחת הקניונים עד השעה 21:00. כל ניסיון לקשור בין פתיחת המסחר לבין פתיחת מערכת החינוך לגילאים נוספים הוא שגוי ואינו במקומו".

העלאת הקנסות תקועה

על שולחנו של הקבינט נמצאת גם העלאת הקנסות על הפרת עבירות הקורונה, שאושרה עקרונית בממשלה ובקבינט אך הוקפאה עקב התנגדות הסיעות החרדיות. התקנות שהוצעו כללו קנס של 10,000 שקלים על פתיחת עסק, קיום אירוע והפעלת מוסד חינוך בניגוד להוראות, סכום נמוך יותר ממה שהציע משרד הבריאות מלכתחילה, אך גם הפשרה הזו לא הובילה להעברת התקנות החדשות. בישיבת הקבינט בחמישי דרש שר הבריאות אדלשטיין לקדם את העלאת הקנסות. גם שר הבטחון בני גנץ, שלא השתתף בישיבה עקב ביקור בטחוני בקפריסין, אמר כי הוא תומך בקידום העלאת הקנסות.

סגר לילי: בודקים מה התועלת

נושא נוסף שלו יידרשו השרים הוא הטלת סגר לילי, כדי למנוע את הירידה בתחלואה. בשבוע שעבר ערך ראש הממשלה נתניהו דיונים עם חלק מהשרים ועם אנשי משרד הבריאות לדון באפשרות הזו. בראיון בגלי צה"ל בחמישי אמר אדלשטיין כי "עוצר לילי אינו צעד פסול ביסודו, אבל יש דיון מקצועי כרגע מה התועלת הצפויה ממנו, בהתחשב בעובדה שבינתיים חלק גדול מהדברים שבימים כתיקונם מתרחשים בערב, כמו מסעדות, ברים, מועדונים, אירועי תרבות, בלאו הכי סגורים. אבל זה יכול לעזור מול כל מיני אירועים שאנחנו לא תמיד מצליחים לאכוף כמו חתונות, מסיבות פרטיזניות וכל מיני דברים כאלה".

אדלשטיין הוסיף כי הוא עצמו חושב שבסגר לילי יכולה להיות תועלת, אך "זה תלוי באלף ואחד פרטים". בין היתר התייחס לסוגיה מאיזה שעה יחול סגר לילי, ואמר כי "על ההצעות להתחיל אותו ב-11 וב-12 בלילה אני אומר כבר עכשיו, לא תודה". שאלה נוספת היא מה יהיו היוצאים מן הכלל בסגר כזה. "חלק מהדברים זה מחויב מציאות, השאלה אם אנחנו נעשה עוצר לילה כל כך מחורר עד שאור השמש כבר יזרח בו".

אדלשטיין: "הקבינט בצומת דרכים"

אדלשטיין ביקר  את החלטת הקבינט לפתוח את חנויות הרחוב בניגוד לעמדת משרד הבריאות ולתכנית היציאה מהסגר. "הקבינט בפרשת דרכים. בשתי הישיבות הראשונות לאחר הסגר התקבלה במלואה עמדת משרד הבריאות לגבי המדדים (למעבר בין שלבים), ולגבי שלבי היציאה. לאחר מכן, בהחלט אני חושב שההחלטה שהתקבלה לגבי פתיחת החנויות היתה, איך להגדיר את זה, החלקה."

אדלשטיין הוסיף כי "אני מקווה שזה אירוע חד פעמי ואנחנו נחזור למסלול, ואם לא אין לי אלא לקבוע שאנחנו לפני גל חדש בקרוב."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!