דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מלחמה באתיופיה / מרצה באוניברסיטת מקלה שבצפון אתיופיה: ״אין חשמל, האינטרנט והטלפון נותקו, אנשים יגוועו ברעב״ | מיוחד ל׳דבר׳

"הממשלה הפדרלית שידרה נאום של גנרל שמדבר במושגים 'למחוץ' ו'לחסל'" מספר ליקה זגייה בשיחה מיוחדת באמצעות טלפון לוויני | עדויות מתרבות לגבי מעשי זוועת במדינה

פליטים ממלחמת האזרחים באתיופיה (AP Photo/Marwan Ali)
פליטים ממלחמת האזרחים באתיופיה (AP Photo/Marwan Ali)
אוריאל לוי

"אין פה חשמל כבר שבוע. האינטרנט וקווי הטלפון נותקו. הבנקים סגורים ולאף אחד אין כסף. אנשים פה יגוועו ברעב בקרוב". אומר ל'דבר' ליקה זגייה (34) מרצה באוניברסיטת 'מקלה' שבחבל הבדלני תיגראי בצפון אתיופיה. זגייה יצר קשר באמצעות האינטרנט הלוויני של האוניברסיטה בה הוא עובד, שהיא אחת האוניברסיטאות הגדולות ביותר באפריקה.

"הממשלה הפדרלית (היושבת באדיס-אבבה – א.ל) החליטה לחסל אותנו. הם שידרו בטלוויזיה נאום של גנרל שמדבר במושגים של 'למחוץ' ו'לחסל'. אין לנו פה דלק, אין חשמל, אין תקשורת, אין תחבורה ציבורית, וכולם מפחדים מהמטוסים בשמיים".

שוטר מגן על מתחם תרומות דם באדיס אבבה . (AP Photo/Mulugeta Ayene)
שוטר מגן על מתחם תרומות דם באדיס אבבה . (AP Photo/Mulugeta Ayene)

לפי דיווחים שהגיעו ל'דבר', מקלה, בירת החבל הבדלני, טרם הופצצה במלחמה הזו  שנערכת בעיקר בגבולות תיגראי. שלשום הופצצו לראשונה גם ערים מרכזיות במדינת המחוז השכנה אמהרה. לפי הדיווחים כוחות תיגרים שיגרו רקטות לעבר הערים באהירדאר וגונדאר שבמחוז אמהרה, ופגעו בסביבת שדות התעופה שלהם.

המלחמה בין התיגרים לבין הממשל הפדרלי הציתו מתיחות עתיקה בין עשרות הקבוצות האתניות המרכיבות את אתיופיה. לפי דיווחים של פליטים שנמלטו ממחוז תיגראי וחצו את הגבול לסודאן, שני הצדדים הלוחמים מבצעים מעשי זוועה.

הדגמס גגרסי (37), פליט שנאלץ לברוח מביתו בעיר חומרה, אמר ל"גרדיאן" שהעיר חומרה חרבה מהפצצות חיל האוויר האתיופי, ואנשים רוצחים זה את זה על רקע אתני. "אינני יודע אם בני המשפחה שלי בחיים, אני דואג להם מאוד", סיפר הפליט לעיתון הבריטי.

נוגוס גדי (55), פליט נוסף מחומרה, סיפר על רציחות וביזה, ואמר שהוא לא יודע מה עלה בגורלם של ארבעת ילדיו: "הלכתי לבקר חברים שלי שנפצעו בבית החולים, הבאתי להם מים ופירות, וראיתי בבית החולים לפחות 100 בני אדם שירו בהם, ביניהם גם נשים", אמר. הוא הוסיף וסיפר שההפצצות הגיעו גם מכיוון אריתריאה.

אנשי ממשל ומשטרה נדרשים למסור תרומות דם באדיס אבבה. (AP Photo/Mulugeta Ayene)
אנשי ממשל ומשטרה נדרשים למסור תרומות דם באדיס אבבה. (AP Photo/Mulugeta Ayene)

 

ירי ברחובות ורצח באמצעות מצ'טות

פליטים שעברו את הגבול לסודאן תיארו לסוכנות הידיעות רויטרס את מעשי הזוועה שמבצעים חיילי צבא אתיופיה וכוחות האמהרה בתיגרינים. הם דיווחו על הפצצות אוויריות בלב ריכוזי אוכלוסיה, על ירי ברחובות ורצח באמצעות מצ'טות. הפליטים סיפרו כי ראו גוויות של אנשים שנשחטו בידי חיילי צבא אתיופיה ותיארו פצועים שנגררו בחבל שנקשר לריקשה. אחת הפליטות תיארה כיצד אמהרים הרגו כל אחד שהזדהה כתיגריני וגנבו את כספם, את הבקר שלהם ואת יבוליהם.

"אמנסטי-אינטרנשיונל" פרסמו ביום חמישי דו"ח לפיו עשרות עד מאות אזרחים, שלא היו מעורבים בלחימה, נדקרו למוות בעיירה מאי-קדרה שבדרום מערב תיגראי בליל ה-9 בנובמבר. חלק מהניצולים דיווחו שהותקפו במצ'טות, גרזנים וסכינים. חוקרי אמנסטי טרם הצליח לקבוע מי אחראי לטבח, אך לדברי עדים איתם שוחחו, האצבע מופנית לכוחות של הממשל התיגריני הבדלני.

מלחמת האזרחים בצפון אתיופיה חרגה אתמול באופן רשמי גם לאריתיראה לאחר שהכוחות של חבל תיגראי שיגרו טילים לעבר אסמרה הבירה. שלושה דיפלומטים דיווחו לסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי שני טילים פגעו בשדה התעופה הבינלאומי של אסמרה. לפי דיווחים שפורסמו ב'אריתיאה-פרס', טיל אחד נפל בשדה התעופה, טיל שני במשרד ההסברה הממשלתי, וטיל שלישי בקומפלקס מגורים בדרום מערב אסמרה.

חיילי צבא אתיופיה (צילום ארכיון: Clive Chilvers/shutterstock).
חיילי צבא אתיופיה (צילום ארכיון: Clive Chilvers/shutterstock).

כלי תקשורת המזוהים עם השלטונות באסמרה טענו שרק טיל אחד פגע בפריפריה של אסמרה וכי שדה התעופה לא נפגע.

"הצבאות החזקים ביותר באפריקה נלחמים נגדנו"

המתקפה על אריתראיה הגיע לאחר שממשלת תיגראי טענה כי צבא אריתריאה מפציץ את החבל הבדלני תוך שיתוף פעולה עם ממשלת אתיופיה. ממשלת אריתריאה הכחישה דיווחים אלה.

זוהי לא המלחמה הראשונה שנערכת בין התיגרים, ששלטו באתיופיה במשך עשרות שנים, לבין אריתריאה. אולם הפעם התיגרים נלחמים נגד הצבא האתיופי ולא באמצעותו. "שני הצבאות החזקים ביותר באפריקה נלחמים נגדנו", אמר זגייה. "ההורים שלי חוו את זוועות המלחמה וגם אני כילד נפגעתי מהמלחמה. כל פעם שהייתי שומע מטוס בשמיים הייתי רץ הביתה וצועק "נפריט! נפריט!" (מטוס! מטוס!). וקורא לכולם בבהלה שיתפסו מחסה".

"מה שעצוב זה שאני רואה את זה קורה עכשיו לילדים של החברים שלי. יש לי חבר שבזמן המלחמה הקודמת, בתור ילד, הסתתר עם סבתא שלו במערות מחוץ לעיר. עכשיו הוא רוצה לקחת לשם את הילדים שלו כדי לשרוד את המלחמה הזו".

תגרים נרדפים היום בכל המדינה. בבירה אדיס-אבבה נשללו רישיונות להפעלת מוניות מכל דוברי התיגרינית. משטרת אתיופיה ביקשה ממשרדי תוכנית המזון של האו"ם במדינת המחוז אמהרה רשימות שמיות של בני המיעוט התיגרי העובדים במשרדיהם, כך על פי מזכר פנימי של האו"ם שהגיע לידי סוכנות הידיעות 'רויטרס'. מפקד המשטרה המקומי אמר לאנשי הצוות שמטרת הבקשה "לזהות בני תיגראי מכל סוכנויות הממשלה והארגונים הלא-ממשלתיים".

ראש ממשלת אתיופיה, מוחמד אביי (AP Photo, File)
ראש ממשלת אתיופיה, מוחמד אביי (AP Photo, File)

בדו"ח הפנימי מצוין כי אנשי הצוות סירבו להעביר את הרשימות, בטענה שהם לא מזהים את עובדיהם לפי מוצאם האתני, אולם סביר להניח כי הוראות דוחות נשלחו לחברות וארגונים רבים ברחבי המדינה. דוגמה נוספת לכך ניתן לראות בפיטוריו של פקיד בכיר ממוצע תיגריני שהודח ממחלקת הביטחון של האיחוד האפריקני בלחץ ממשלת אתיופיה בשבוע שעבר.

ברשתות החברתיות באתיופיה דווח כי כוחות הביטחון האתיופים עוברים מבית לבית באדיס אבבה ומבקשים תעודות זהות בחיפוש אחר תיגרינים. מעסיקים בכל הסקטורים מורים לעובדים התיגרינים להישאר בבתיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!