דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ייצור מקומי / רשות התחרות נגד העדפת תוצרת הארץ: ״תייקר מוצרים למדינה״

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי להכריע האם להעדיף רכש מקומי במגזר הציבורי | התאחדות התעשיינים: ״הממשלה צריכה להבין שבשנים הקרובות צריך לייצר פעילות כלכלית ומקומות תעסוקה״

עובדת במפעל דגלים בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
עובדת במפעל דגלים בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

רשות התחרות נגד העדפת תוצרת הארץ: במכתב שנשלח למשרד ראש הממשלה, טענו ברשות כי תכנית הרחבת העדפת תוצרת הארץ ברכש הציבורי, בתגובה למשבר הקורונה, תביא להתייקרות המוצרים והשירותים שהמדינה צורכת. ראש הממשלה אמור להכריע בנושא בשעות הקרובות.

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בתגובה למכתב של רשות התחרות: "נייר חובבני שכדאי היה לגנוז. הרשות לא בדקה מי החברות שזוכות במכרזי המדינה על חשבון התעשייה הישראלית: החברות החזקות בעולם או חברות שנתמכות על ידי ממשלות כמו טורקיה וסין. הרשות לא טרחה לבדוק את עלות הייצור בישראל בהשוואה לעולם ולא שוחחה כלל עם התעשייה הישראלית".

תומר הוסיף כי "כדאי שכל יחידות הממשלה, כולל הרשות, יבינו שהמטרה המרכזית בשנים הקרובות תהיה לייצר פעילות כלכלית ומקומות תעסוקה, כמו שקורה בכל המדינות בעולם כרגע. מקומם שרשות ממשלתית קוראת להגדיל את הרכש הזר מכספי המיסים של תושבי ישראל, שקרוב למיליון מהם כרגע מחוסרי תעסוקה".

ההצעה אליה מתנגדים ברשות התחרות תרחיב את חובת העדפת תוצרת הארץ לכלל הגופים במגזר הציבורי, ולא רק למכרזים ממשלתיים. לפני כשלושה חודשים הודיע ראש הממשלה כי הוא שוקל להטיל חובה כזו, ובמשרד האוצר יצאו בהתנגדות לרעיון בטענה שהדבר יביא לייקור בסך כולל של 1.3 מיליארד שקלים בהוצאה השנתית, זאת בלי להתייחס לעובדה שמדובר במימון לפעילות עסקית ישראלית בזמן משבר כלכלי חריף.

הרחבת העדפת תוצרת הארץ תביא לכך שבמכרזים ממשלתיים ומכרזים של גופים ציבוריים, מוצרים ושירותים תוצרת הארץ יקבלו העדפה, כל עוד הפרש המחיר נמוך מ-15% מהמקבילה בחו"ל. לטענת התעשיינים, שתומכים במהלך, הדבר יכול להביא להוות אופן נוסף לתמיכה בעסקים ישראליים ולעידוד התעסוקה במשק.

לפני כשלושה חודשים פנה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, למנכ"לי המשרדים וקרא להם  לבחון כיצד יוכלו להגדיל את הרכש שלהם מהשוק המקומי. לאור הנחייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה על המנכ"לים "לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם" כדי לעודד את הכלכלה המקומית, ביקש פרץ מכל מנכ"ל "לבחון כיצד משרדו יוכל לתרום למאמץ הלאומי בהיבט זה".

במשרד ראש הממשלה הודיעו בזמנו כי שוקלים לחייב את המשרדים השונים לעמוד בדרישות החוק, אבל מאז חודש אוגוסט לא התקבלה החלטה בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!