דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / הכלכלנית האיטלקיה אמריקאית מריאנה מצוקאטו תוביל גוף שיגבש תפיסה בריאותית, כלכלית וסביבתית כוללת

פרופסור מצוקאטו מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון תעמוד בראש "מועצת בריאות לכל" שהקים ארגון הבריאות העולמי | מזכ"ל הארגון: "יש להפסיק לראות בבריאות נטל כלכלי אלא השקעה במשק יצרני ויציב"

מריאנה מוזקטו (צילום: Simon Fraser University Communications & Marketing/ויקימדיה)
מריאנה מוזקטו (צילום: Simon Fraser University Communications & Marketing/ויקימדיה)
יונתן קירשנבאום

ארגון הבריאות העולמי מצטרף לקריאה להכין תכניות השקעה גדולות כדי לסייע לכלכלה העולמית לצאת ממשבר הקורונה. בשבת הודיע הארגון על הקמת "מועצה לכלכלת בריאות לכולם" שיגבש הצעות מדיניות לממשלות, שבמרכזם תכניות השקעה משמעותיות בתשתיות הבריאות ובמעבר להתבססות על אנרגיה מתחדשת כדי לסייע למשק לצאת ממשבר הקורונה. בראש המועצה תעמוד הכלכלנית מריאנה מצוקאטו הידועה כמי שרואה לממשלות תפקיד מרכזי ביציאה מהמשבר.

"משבר הקורונה הדגים את השלכות תת התקצוב של מערכות הבריאות הציבוריות ברחבי העולם" אמר מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי ד"ר טדרוס אדנהום גבריסוס. לטענתו, 52 מיליון המקרים המדווחים של מגיפת הקורונה, ו-1.3 מיליון מקרי המוות הראו שיש צורך אקוטי תכניות התאוששות שיביאו לכך ששירותי בריאות ברמה הגבוהה ביותר יהיו נגישים לכולם, גם בכלכלות העשירות ביותר. "אנחנו צריכים לא רק הגברת ההשקעה, אלא חשיבה מחודשת על האופן שבו אנחנו אומדים את ערכה של הבריאות" הוא אמר.

מטרת המועצה תהיה גיבוש תכניות השקעה שירחיבו את שירותי הבריאות הציבוריים, ויביאו לכך שלאחר היציאה מהמשבר, הגישה למערכות הבריאות תהיה שיוויונית ואיכותית יותר. לדבריו של טדרוס, מגיפת הקורונה חשפה את הפערים האדירים שבגישה לשירותי הבריאות, כאשר גם במדינות העשירות העשירים ביותר נהנים משירותי בריאות פרטיים באיכות גבוהה, בעוד העניים נאלצים להספק בשירותים הציבוריים שסובלים מתת תקצוב שפוגע באיכותם.

"הגיע הזמן לייצר נרטיב חדש שרואה בביטוח בריאות ציבורי איכותי ונגיש לכל לא רק נטל כספי על הממשלה, אלא השקעה שמהווה יסוד קריטי למשק יצרני, עמיד ויציב" אמר טדרוס.

מריאנה מצוקטו, שתעמוד בראש המועצה, התפרסמה בשנים האחרונות בעקבות מספר עבודות שתמכו בהגברת המעורבות הממשלתית בהקצאה המשאבים במשק על ידי הגדלת ההוצאה הממשלתית, ובעיקר בתפקידה של הממשלה בעידוד יזמות במשק. היא התבטאה מספר פעמים מאז תחילת משבר הקורונה בעד שינוי תפיסתי, שיביא את ממשלות המדינות העשירות לנצל את המצב שנוצר כדי לשפר את איכות השירותים הציבוריים ולממן מעבר להתבססות על אנרגיה מתחדשת, שקיבל בארה"ב את הכינוי גרין ניו דיל.

"אנחנו חיים בתקופה של משברים רבים ומקבילים: משבר כלכלי, אקלימי ובריאותי. אם נמשיך להתייחס רק למשבר אחד בכל רגע נתון, לא נצליח לעמוד בקצב האתגרים שלפנינו" אמרה מצוקטו. "אני מתכוונת להציע דרכי פעולה שיוכלו לעצב את הכלכלות שלנו ככה שאיכות החיים והזדמנויות שוות לכולם יעמדו במרכז האופן שבו אנחנו מייצרים, מודדים ומחלקים את הערך".

לטענת מצוקאטו, כפי שהשקעה ממשלתית נרחבת הייתה הבסיס שעליו צמחו יזמי ההייטק בשנות ה-80 בארה"ב, כך גם נדרשת התערבות מאסיבית של ממשלות העולם במימון מחקר, פיתוח וייצור של תשתיות ליצירת משקים המתבססים על אנרגיה מתחדשת במקום אנרגיה פחמנית. לטענתה, ההרחבה התקציבית המשמעותית בצל משבר הקורונה מהווה הזדמנות להפנות משאבים רבים לפיתוח תשתיות אנרגטיות, במקביל לפיתוח תשתיות של בריאות ציבורית. כך, טוענת מצוקטו, יוכלו ממשלות המדינות העשירות להתמודד עם שני אתגרים בבת אחת: משבר האקלים, ומשבר אי השוויון החריף שנוצר בעשורים האחרונים.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!