דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הבלגן בחינוך / משרד הבריאות נגד מתווה החזרה ללימודים של מרכז השלטון המקומי

בדיון של ועדת הקורונה, דחתה מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור את ההצעה להחזיר את כיתות ה'-י"ב, בטענה כי הוא לא ישים | משרד הבריאות הסכים למתווה הלימודים בקפסולות מחוץ לבתי הספר, אך עדיין לא אישר אותו

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

חזרתם ללימודים של תלמידי כיתות ה'-י"ב עדיין לא נראית באופק. ד"ר שרון אלרעי פרייס, ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הביעה היום (שני) התנגדות תקיפה למתווה שהציע מרכז השלטון המקומי, במסגרתו יחזרו הלימודים בערים הירוקות כבר בשבוע הקרוב. בדיון של ועדת הקורונה בנושא, אמר אלרעי פרייס: "אי אפשר לסגור רק את היישובים האדומים". על פי הנתונים שהציגה, 65%  מהתחלואה בארץ נרשמו דווקא בערים ירוקות.

אלרעי פרייס: "אי אפשר להפריד את מוסדות הבריאות מכלל המשק. ילדים הולכים לבית הספר,  ואחר כך פוגשים את ההורים, שהולכים לעבודה ולקניות… מקדם התחלואה עולה בכל המדינה ביחד".  על דרישת מרכז השלטון המקומי לעשות דיפרנציאציה בין מוסדות שונים בעיר אחת, אמרה כי "רמת התחלואה המוסד נשלטת על ידי רמת התחלואה ביישוב".

במכתב חריף שנשלח אמש לקבינט הקורונה ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, דרש המרכז השלטון המקומי את החזרתם המלאה של כלל תלמידי כיתות ה'-י"ב ללמידה דיפרנציאלית.

על פי המתווה שגובש בין השלטון לארגון המורים, כיתות ה'-ט' ילמדו במשמרות, בלמידה היברידית של חצאי כיתות, ולפחות שלושה ימים בשבוע בבית הספר עצמו. כיתות י'-י"ב ילמדו היברידית במשמרות, בחצאי כיתות לפחות ארבעה ימים בבית-הספר, בדגש על כיתות שלומדות לבגרות ובני נוער הנדרשים לתגבורים.

בתגובה לטענות שרמת התחלואה תעלה אם הערים יחזירו את הלימודים באופן מלא, אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי: ​"יש חוסר יכולת לנהל מערכת דיפרנציאלית בגלל אינטרסים פוליטיים". ביבס התייחס לראשונה גם לדרישה להחזיר לפעילות את תנועות הנוער, הפעילות החברתית והפעילות העשרתית, ביחד עם בתי הספר, וטען כי "גם את המענה החברתי והערכי מסרבים להחזיר לילדינו".

על פי נתוני משרד הבריאות החלה בימים האחרונים, ככל הנראה, מגמת ירידה במקדם התחלואה בקרב תלמידי א'-ב'. ההסתייגות העיקרית של המשרד מחזרתם של תלמידי ה' ומעלה היא העלייה בשיעור התחלואה בקרב גילאי 10 ומעלה.

תלמידי כיתות ה-י"ב למדו רק שבועיים מאז תחילת שנת הלימודים, אך על פי נתוני משרד הבריאות, ככל שנפתחו יותר מוסדות  חינוך כך עלתה רמת התחלואה בקרב התלמידים והמורים. מבחינה גילאית, ככל שעולה הגיל, רמת התחלואה עולה יחד אתו באופן עקבי.

"הפתיחה צריכה להיות הדרגתית, אף אחד לא נגד חינוך הילדים", אמרה אלרעי. משרד הבריאות ציין בזמנו שמוסדות החינוך ייפתחו כל עוד מקדם התחלואה יהיה פחות מ-0.8R. הבוקר, עמד מקדם התחלואה על למעלה מ-1R, סימן לעלייה ברמת התחלואה.

אלרעי פרייס מתחה ביקורת גם על ההשוואה הבינלאומית שערכה הנהגת ההורים. לטענתה, המהלך של פתיחת מערכת החינוך בצרפת, אנגליה בלגיה ומדינות נוספות באירופה נמצא עדיין במחלוקת  בתוך המדינות עצמן, ובכל מקרה לא מתאים לאופי והתרבות בישראל. "המדינות באירופה לא פיצחו את הדרך לנצח את הנגיף. הדוגמה שלהן, לאור נתוני התחלואה שם, לא נראית לי מתאימה", הסבירה.

למרות ביקורת שהביעו חברי הוועדה, תלמידי כיתות ה'-ו' לא יחזרו, ככל הנראה, ללימודים בזמן הקרוב. משרד הבריאות הצהיר שימשיך לקדם את מתווה בדיקות קורונה בבתי ספר, על ידי מנגנון הבדיקות המהירות, בדיקות עובדי הוראה וקידום מתווים של למידה בחוץ. מהלכים אלה קיבלו את הסכמת המשרד, אך עדיין לא יצאו לפועל.

אינה זלצמן, הממונה על הלימודים העל יסודיים במשרד החינוך, טענה שיישום תכנית הלמידה בחוץ בקפסולות קטנות צריכה עדיין לקבל את אישור משרד הבריאות. "יש הסכמה על המתווה, אבל אין הסכמה על מועד הפתיחה", אמרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!