דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דמי אבטלה לעצמאים

כלכלת הקורונה / כך מציע הביטוח הלאומי לתת דמי אבטלה לעצמאים

ההכנסה השנתית הממוצעת תקבע את גובה הקצבה | זכאות לדמי אבטלה על בסיס הצהרה על סגירת העסק | קופת המדינה תממן את השנתיים הראשונות, בהמשך מימון התוכנית יגיע מגביית דמי ביטוח של 0.25% מההכנסה | שפיגלר: "הביטוח הלאומי לא מרפה מהמאמץ להשגת המטרה״

הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין (צילום: יח"צ)
הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין (צילום: יח"צ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הציג אתמול לשר הכלכלה, של העבודה, יו"ר ההסתדרות ויו"ר פורום העצמאים, את הצעת המוסד לתשלום דמי אבטלה לעצמאים.

על פי ההצעה, המתווה ימומן בשנתיים הראשונות מאוצר המדינה כשבמקביל, יתחיל הביטוח הלאומי לגבות מעצמאים רכיב ביטוח אבטלה בסך 0.25%. על פי הערכה של שפיגלר העלות הכוללת של התוכנית תעמוד על כ-615 מיליון שקלים בשנה והוא אמור לתת מענה לכ-430 אלף עצמאים בישראל.

אחד הקשיים המרכזיים במתן דמי אבטלה לעצמאים הוא השאלה 'על פי איזו הכנסה מחשבים אותם?'. בעוד ששכירים לא שולטים בשכר שלהם והוא נוטה להיות די קבוע, עצמאים יכולים 'לשחק' עם הכנסתם שעשויה להשתנות באופן משמעותי מחודש לחודש.

כדי להתמודד עם הבעיה הזו מציעים בביטוח הלאומי לחשב את הקצבה לפי בסיס ההכנסה השנתית הממוצעת על פי השומה האחרונה שבידי המוסד, בשנת הפסקת העבודה או על פי השנה שקדמה לה – על פי הגבוהה מבינהן. כשמדובר בבעלי שליטה מציעים בביטוח הלאומי לחשב את הקצבה לפי הכנסה ממוצעת ב-6 החודשים האחרונים.

בדומה למובטלים שכירים, תקופת האכשרה תעמוד על 12 חודשים מתוך 18 החודשים שקדמו לתאריך הקובע, כלומר- 12 חודשים בהם היה לתובע תיק עוסק פתוח, ושולמו בעדו דמי ביטוח לענף ביטוח אבטלה. מספר ימי האבטלה לה יהיה זכאי המבוטח יהיו זהים לאלו של מובטל שכיר, בהתאם לגילו ומצבו המשפחתי שלו.

בשנה הראשונה לתיקון החוק מוצע לאפשר תשלום דמי אבטלה גם למי שלא צבר תקופת אכשרה. .

בניגוד לשכירים לגביהם יש הבחנה בין פיטורים המזכים בדמי אבטלה מידיים לבין התפטרות המזכים בדמי אבטלה רק בחלוף 90 יום, מובטל עצמאי יהא זכאי לדמי אבטלה מידיים. בדומה לעובדים מובטלים, יידרשו גם עצמאים מובטלים להתייצב בלשכת התעסוקה ולהיות זמינים לכל עבודה

מאחר וסגירת עסק אינה מהירה כהפסקת עבודה של שכיר והיא כרוכה בביצוע פעולות פרוצדוראליות אל מול שלטונות המס, הציע הביטוח הלאומי כי עובד עצמאי יחשב למובטל על בסיס הצהרה. בנוסף יידרש המבוטח להמציא אישור ממס ערך מוסף המעיד על סגירת תיק העוסק מורשה שלו. אם לא האישור על סגירת התיק לא יועבר לביטוח הלאומי תוך ארבעה חודשים יחויב המבוטח בהשבת דמי האבטלה שקיבל.

מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי אמר ל'דבר': ״מעל לשנתיים הביטוח הלאומי פועל לטובת הענקת ביטחון סוציאלי של דמי אבטלה לעצמאיים ובעלי השליטה באופן זהה כמו לשכירים במדינה. במסגרת עבודת מטה, הוכן מתווה שאומץ על ידי שר העבודה והרווחה, והוגשה הצעת מחליטים לממשלה ותזכיר חוק לכנסת על מנת לקדם את הסיוע הנדרש לעצמאיים.

"משבר הקורונה העצים את החובה להעניק את הזכות לקבל דמי אבטלה גם לעצמאיים ובעלי השליטה והביטוח הלאומי לא מרפה מהמאמץ להשגת מטרה זו, וכך ימשיך לעשות עד שניתן יהיה לברך על המוגמר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!