דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

כלכלת הקורונה / מנהלים בדרגות השכר הגבוהות ביותר מגלים יכולת נמוכה יחסית לעבוד מהבית

להוציא את המנהלים הבכירים ביותר, היכולת לעבוד מהבית עולה עם המעמד הכלכלי חברתי | העובדים עם היכולת הנמוכה ביותר לעבוד מהבית הם צעירים בגילאי 16-25, בעלי השכלה נמוכה

"בקרב עובדים במקצועות יוקרתיים עם שכר גבוה, פוטנציאל העבודה מהבית גבוה יותר" (צילום: Benjamin Thompson/ flicker) (צילום: Shutterstock)
"בקרב עובדים במקצועות יוקרתיים עם שכר גבוה, פוטנציאל העבודה מהבית גבוה יותר" (צילום: Benjamin Thompson/ flicker) (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ככל שעובד הוא ממעמד חברתי-כלכלי גבוה יותר, כך עולה יכולתו לעבוד מהבית – כך עולה ממחקר חדש שפרסם היום (שני) מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. לפי המחקר, קבוצות העובדים עם היכולת הנמוכה ביותר לעבוד מהבית הם צעירים בגילאי 16-25, בעלי השכלה נמוכה, ערבים, עצמאיים, וכן עובדים המתגוררים ביישובים מוחלשים ובפריפריה.

המחקר, שנערך על ידי פרופ' בנימין בנטל ושביט מדהלה ממכון טאוב, מעריך את יכולתו של עובד לעבוד מהבית על פי נתוני סקר מיומנויות הבוגרים של ה-OECD, החושפים את מאפייני העובד ומאפייני משרתו. המאפיינים של מטלות הקשורות ליכולת לעבוד מהבית חולקו לשלושה עולמות תוכן: המידה שבה נדרשים כוח פיזי ועבודה ידנית, מידת השימוש באינטראקציה חברתית, ומידת השימוש באמצעים דיגיטליים במקום העבודה. שני המאפיינים הראשונים מייצגים מטלות שקשה ליישם מהבית, ואילו האחרון מגביר את יכולת העבודה מהבית.

הסגר הגביר עבודה מהבית, אך בסיומו ברוב הענפים חזרו למקום העבודה

התפרצות מגפת הקורונה האיצה את המעבר לעבודה מהבית בפרט בתקופות הסגר, אך גם ללא סגר, עקב חשש מחשיפה לנגיף עובדים רבים מנסים להימנע מנסיעות לעבודה וממפגש עם עמיתיהם. כך החלה האצה בתהליכי המעבר לעבודה מהבית במדינות רבות: בארה"ב 35% מכוח העבודה עובדים מהבית, ובהולנד 50%. בישראל, לפי סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהקיף כשליש מהשכירים במשק, כ-21% מכלל העובדים עבדו מהבית בזמן הסגר הראשון. השיעור היה גבוה בעיקר בהיי-טק ובענף הפיננסים והביטוח (49% ו-41% בהתאמה), אולם מיד עם ההקלה בהגבלות ירדו השיעורים בכל הענפים שנבדקו לכ-17% במאי ול-10% ביולי.

על אף הירידה, בענף ההיי-טק אימצו את העבודה מהבית באופן נרחב יחסית וביולי כ-27% מהעובדים בענף עדיין עבדו מהבית. כ-24% מהעסקים במשק שיפרו את אפשרות העבודה מהבית והנגישות למערכת.

פוטנציאל לא ממומש

בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, נמצא כי שוק העבודה בישראל מאופיין ביכולת גבוהה יחסית לעבודה מהבית. עם זאת, לפי נתוני למ"ס מ-2019, רק כ-4.4% מהעובדים בישראל העידו שהם עובדים ברוב ימות השבוע מהבית, בעוד השיעור הממוצע באירופה באותה שנה עמד על 5.3%. בעשור האחרון, עוד טרם מגיפת הקורונה, הכפיל עצמו שיעור העובדים מהבית בישראל, שעמד על כ-2% בלבד ב-2008.

החוקרים מצאו כי בקרב עובדים במקצועות יוקרתיים עם שכר גבוה, פוטנציאל העבודה מהבית גבוה יותר. ענפי המידע והתקשורת, השירותים הפיננסיים, הביטוח והשירותים המקצועיים, המדעיים והטכניים הם הענפים שבהם פוטנציאל העבודה מהבית הוא הגבוה ביותר. ענף שירותי האירוח והאוכל, ענף הבינוי וענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי הם אלו שבהם פוטנציאל העבודה מהבית הוא הנמוך ביותר.

היכולת לעבוד מהבית לפי מחקר מרכז טאוב, שביט מדהלה ובנימין בנטל
היכולת לעבוד מהבית לפי מחקר מרכז טאוב, שביט מדהלה ובנימין בנטל

דווקא בקרב מנהלים בדרגות השכר הגבוה ביותר נרשמה יכולת נמוכה יחסית לעבודה מהבית בהשוואה לאקדמאים, הנדסאים וטכנאים – זאת בשל האינטראקציה החברתית המרובה המאפיינת קבוצת מנהלים זו. גם קבוצת משלחי היד מתחום הפקידות, המתאפיינת בשכר שעתי נמוך יחסית, מתבלטת בכך שלעובדיה יכולת גבוהה יחסית לעבוד מהבית.

פוטנציאל גבוה לעבודה מהבית: יהודים, תושבי המרכז, נשים ועובדים מעל גיל 25

לאחר אפיון משלחי היד ומידת היכולת לעבוד מהבית בכל אחד מהם, ניתחו החוקרים גם את מאפייניהם של העובדים במשלחי יד אלו. כך, נמצא שיכולתה של האוכלוסייה הערבית בישראל לעבוד מהבית נמוכה משמעותית מזו של האוכלוסייה היהודית. בין יהודים חרדים ושאינם חרדים לא נמצאו פערים מובהקים. אמנם גם במגזר החרדי וגם במגזר הערבי יש פערים בשימוש באמצעים הדיגיטליים לעומת היהודים שאינם חרדים, אך המגזר הערבי מאופיין בעבודה הדורשת כוח פיזי גבוה בניגוד למגזר החרדי.

היכולת לעבוד מהבית לפי מחקר מרכז טאוב, שביט מדהלה ובנימין בנטל
היכולת לעבוד מהבית לפי מחקר מרכז טאוב, שביט מדהלה ובנימין בנטל

באוכלוסייה היהודית בישראל, בדומה לנתונים שנרשמו במקומות אחרים ב-OECD, נרשמה קפיצה במסוגלות לעבוד מהבית בקרב עובדים שעברו את גיל 25. זאת, בשל העלייה בשימוש באמצעים דיגיטליים בעבודה, והירידה בהעסקה בעבודות הדורשות כוח פיזי. בקרב האוכלוסייה הערבית לא נרשמה קפיצה דומה, והעלייה ביכולת העבודה מהבית עם הגיל היא מתונה יותר.

במחוז הצפון ובמחוז הדרום העובדים עושים שימוש רב יותר בכוח פיזי וידני בעבודתם בהשוואה למחוז המרכז. כמו כן, עבודות המצריכות שימוש באינטראקציה חברתית נפוצות יותר בצפון מאשר במרכז, ואילו במחוז ירושלים הן נפוצות פחות. ככל שעולים בדירוג הסוציו-אקונומי של יישוב המגורים של העובד, כך יורד מדד העבודה המצריכה כוח פיזי, ועולים המדדים המתייחסים לשימוש באמצעים דיגיטליים ובתקשורת בין אישית בעבודה.

נשים, כך נמצא, הן בעלות יכולת גבוהה יותר בממוצע לעבודה מהבית, וכך גם אמהות לילדים מתחת לגיל 6, זאת ככל הנראה בשל הנטייה לתעסוקה שמאפייניה מאפשרים מלכתחילה עבודה מהבית, והעובדה שנשים מיוצגות פחות במקצועות הדורשים הפעלת כוח פיזי בעבודתן. נמצא כי נשים בממוצע מבצעות פחות משימות המצריכות אינטראקציה חברתית מגברים, אך גם משתמשות פחות מהם באמצעים דיגיטליים בעבודתן.

עוד נמצא כי עובדים שכירים מתאפיינים פחות במשימות הדורשות אינטראקציה חברתית ושימוש בכוח פיזי וידני בהשוואה לעצמאים, אך גם משתמשים פחות באמצעים דיגיטליים.

החוקרים: "אפשר לראות במשבר הזדמנות להשקעה"

"להרחבת העבודה מהבית יש יתרונות שישפיעו על המשק ועל שוק העבודה, כמו הפחתת עומסי תנועה וזיהום, צמצום פערים מגדריים, הרחבת אפשרויות התעסוקה למועסקים מהפריפריה, גידול בפריון העבודה ואף חיסכון בעלויות ההעסקה עבור המעסיק", מסביר פרופ' בנימין בנטל.

"נראה כי העבודה מהבית היא זכות המתאפשרת בעיקר לעובדים ממעמד חברתי-כלכלי גבוה, והם זוכים ליתרון גם בימי שגרה וגם בימי משבר", מוסיפה שביט מדהלה.

נשיא מרכז טאוב, פרופ' אבי וייס, מסכם: "יכולתם המוגבלת של עובדים מקבוצות אוכלוסייה חלשות לעבוד מהבית עשויה להרחיב את הפערים הקיימים בשוק העבודה, ובתקופה זו, נוכח מגבלות התעסוקה, קבוצות אלו פגיעות מתמיד. עם זאת, אפשר לראות במשבר גם הזדמנות להשקעה שהמשק ייהנה מפירותיה עוד שנים רבות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!