דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלת ארה"ב / תכנית ביידן לשיקום הכלכלה: מאבק בקורונה, השקעה ממשלתית והעלאת ערכו של העובד

הנשיא הנבחר התחייב להשקעה בתשתיות, מחקר וחינוך, העלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה ויצירת מיליוני משרות חדשות | "אני איש של איגודי עובדים ולאיגודים יהיה כוח מוגבר"

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן במהלך שיחת 'זום' עם מנהיגים עסקיים וראשי איגודי עובדים. "כולנו אמריקאים, בואו ניגש למלאכה" (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן במהלך שיחת 'זום' עם מנהיגים עסקיים וראשי איגודי עובדים. "כולנו אמריקאים, בואו ניגש למלאכה" (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הנשיא הנבחר של ארה"ב, ג'ו ביידן, וסגניתו המיועדת קמלה האריס, נפגשו אתמול (שני) לשיחה מקוונת עם מנכ"לי חברות ונשיאי איגודי עובדים מובילים. בתום הפגישה הציגו את השינויים שבכוונתם להוביל בכלכלה האמריקנית ובפרט ביחס לטיפול במשבר הקורונה. בדבריו התייחס ביידן לצורך להשקיע סכומים גדולים כדי לנצח את מגיפת הקורונה ולבנות מחדש את הכלכלה האמריקנית וחזר שוב ושוב על מקומו של העובד האמריקני בתוך זה ועל הצורך בשיתוף פעולה בין הקהילה העסקית והעובדים ובין הרפובליקנים לדמוקרטים.

ביידן דיבר על שכר מינימום פדרלי של 15 דולר לשעה, השקעה של מאות מיליארדי דולרים בתשתיות, כולל אינטרנט בפס-רחב, דיור ציבורי, חינוך ושיקום מוסדות חינוך, תקצוב המדינות כך שיוכלו להפעיל את מערכי החירום שלהן למאבק אפקטיבי בקורונה והשקעה ממשלתית במחקר טכנולוגי שיאפשר לארה"ב להוביל בעולם בתחום אנרגיות מתחדשות ותעשייה מתקדמת. כל זה תוך יצירת מיליוני משרות במקומות עבודה מאוגדים ובשכר הוגן, דבר עליו חזר ביידן שוב ושוב.

בין היתר נפגשו ביידן והאריס בשיחת הזום עם מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מארי בארה; נשיא האיגודים המקצועיים ואיגודי העובדים התעשייתיים, ריצ'רד טרומקה; נשיאת התאגדות עובדי הבריאות והשירות הציבורי (SEIU), מרי קיי הנרי; מנכ"ל מייקרוסופט, סאטיה נאדלה; נשיא איגודי עובדי תעשיית הרכב, רורי גאמבל; מנכ"ל 'טארגט', בריאן קורנל; מנכ"לית 'גאפ', סוניה סינג'ל; נשיא איגודי ענף המזון והמסחר, מארק פרון ונשיא איגודי עובדי המדינות, המחוזות והרשויות המקומיות, לי סאונדרס.

"זה היה מאד מעודד, למען האמת, לכנס יחד אנשי עסקים ומנהיגי איגודי עובדים להסכים על הדרך להתקדם", אמר ביידן בתום הפגישה. "אני משוכנע שהציבור האמריקני יתייצב גם הוא כשיישמע מה בכוונתנו לעשות. הסכמנו שנמשיך עם המפגשים האלה. אלה אנשים שבאים מעולמות שונים אבל אני שמח שהצלחנו להסכים על מכנה משותף רחב".

"כולנו הסכמנו שאנחנו רוצים שהכלכלה שלנו תשתקם ושהעובדים שלנו יחזרו לעבוד ושבשביל זה צריך להשתלט על מגיפת הקורונה", סיפר ביידן. "אנחנו עומדים בפני חורף קודר והדברים יהיה הרבה יותר גרועים לפני שהם ישתפרו", הזהיר. "זה מצריך לא לחסוך באמצעים להיאבק במחלה כך שנוכל לפתוח את העסקים שלנו בצורה בטוחה, לחזור לחיינו ולשים את המגיפה מאחורינו. זה יהיה קשה אבל זה אפשרי. המשמעות היא שהאומה תעמוד יחד במאמץ לאומי להיאבק במגיפה כולל חובת עטיית מסיכות, בדיקות נרחבות לאיתור הנגיף, האצת פיתוח אמצעי טיפול בחולים, וחלוקה בטוחה ומהירה של חיסון יעיל במחיר בר-השגה".

שיחת ה'זום' של ביידן והאריס עם מנהיגים עסקיים וראשי איגודי עובדים. "לבנות מחדש טוב יותר" (AP Photo/Andrew Harnik)
שיחת ה'זום' של ביידן והאריס עם מנהיגים עסקיים וראשי איגודי עובדים. "לבנות מחדש טוב יותר" (AP Photo/Andrew Harnik)

"אלה חדשות נפלאות שגם פייזר וגם מודרנה הגיעו לחיסונים עם יעילות של למעלה מ-90%", אמר ביידן, "אבל יש הבדל בין חיסון לבין התחסנות וכולם הסכימו שככל שתהיה לנו גישה מהירה יותר לתכנית הממשל לחלוקת החיסון, כך נוכל להתקדם מהר יותר". בכך כיוון הנשיא הנבחר חיצי ביקורת לחוסר שיתוף הפעולה לו זוכה צוות המעבר של הנשיא הנבחר מצד הממשל הנוכחי בשל חוסר ההסכמה של הנשיא טראמפ להודות בהפסד בבחירות.

"כשאנחנו נלחמים במחלה, אנחנו צריכים לוודא שלעסקים ולעובדים יש את הכלים והמשאבים, את ההנחייה והנהלים ברמה הלאומית, לפעול בבטחה. ואנחנו יכולים לעשות זאת", הבטיח ביידן. "אנחנו יכולים להביא דמוקרטים ורפובליקנים יחד לעבוד עם המגזר העסקי ואיגודי העובדים כדי לספק את המשאבים הנדרשים לשם כך. ועבור מיליוני אמריקנים שאיבדו שעות עבודה ומשכורות, או שאיבדו את עבודתם, כולנו הסכמנו בשיחה שאנחנו יכולים לספק סיוע כלכלי מיידי ושזה צריך להתבצע במהירות".

ביטוח בריאות וימי מחלה

בשלב זה עבר ביידן למנות נקודות נוספות שלדבריו יש לטפל בהן מייד בכלכלה האמריקנית, בכדי להתמודד עם משבר הקורונה. בין היתר ציין הנשיא הנבחר את הצורך בגישה לביטוח בריאותי ממלכתי, "עבור מיליוני אנשים שאיבדו אותו או שבסכנה לאבד אותו", בהתייחסות למאבק הבלתי פוסק של הנשיא טראמפ ברפורמת הבריאות של הנשיא אובמה, ה'אובמקר'.

עוד התייחס ביידן לצורך לאפשר ימי מחלה, כולל ימי מחלה לטיפול בילדים, "כך שעובדים לא יצטרכו לבחור בין העבודה לבין המשפחה". ביידן הדגיש בדבריו שאפילו "אמריקה התאגידית הסכימה על הדבר הזה היום". ביידן הוסיף והתייחס לצורך לתמוך בעסקים קטנים ויזמים אותם הגדיר כעמוד השדרה של הקהילות האמריקניות שנמצאים כעת במאבק קיומי. "כולנו הסכמנו על הצורך המיידי לתקצב את המדינות והרשויות כך שעובדי 'הקו הראשון' יישארו בעבודתם" אמר. "שירותים ציבוריים חיוניים, אנשי אכיפת החוק, מחנכים, אנשי כוחות ההצלה, כמו שעשינו בשיקום הכלכלה ב-2009 והצלנו מיליוני משרות, פשוטו כמשמעו".

בהמשך דבריו התייחס הנשיא ומצב שנוצר בעקבות האיסור על המדינות השונות בארצות הברית להיכנס לגרעון תקציבי, ולאחריות שמוטלת על כתפי הממשל הפדרלי במצב זה: "בקרוב נראה מאות אלפי שוטרים, כבאים, מרפאות בריאות הנפש ואת אנשי כוחות הצלה מפסיקים לתפקד בשל היעדר תקציב. לכן כעת הקונגרס צריך להתאחד ולהעביר חבילת סיוע כפי שעשה לפני חצי שנה. ברגע שנחסל את המגיפה נוכל להחזיר את הכלכלה שלנו למסלולה הרגיל ולבנות אותה מחדש טובה יותר משהייתה".

לבנות מחדש, טוב יותר

ביידן התייחס בדבריו להבטחת הבחירות שלו אודות שיקום הכלכלה (Build Back Better) ואמר כי הממשל יקדם יצירה של 18.6 מיליון משרות חדשות, בין היתר על-יד בעלות השלטון הפדרלי על שוק הרכב החשמלי, גם כחלק מהמאבק בשינויי האקלים, הקמה של 550 אלף תחנות טעינה לכלי-רכב חשמליים ברחבי ארצות הברית ויצירת יותר ממיליון משרות של עובדים מאוגדים בשכר גבוה, "כאן בבית".

ביידן הציג את הצורך הממשלתי להשקיע יותר במחקר אודות אנרגייה נקייה כשינוי סדר העדיפויות של הכלכלה האמריקנית שלדברי ביידן "מתבססת על ההנחה הפשוטה שהגיע הזמן לתגמל עבודה ולא רק הון באמריקה".

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן במהלך שיחת ה'זום' עם מנהיגים עסקיים וראשי איגודי עובדים. "התכנית שלנו תייצר מיליוני משרות בשכר הוגן" (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן במהלך שיחת ה'זום' עם מנהיגים עסקיים וראשי איגודי עובדים. "התכנית שלנו תייצר מיליוני משרות בשכר הוגן" (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

 

כחלק ממדיניות זו אמר הנשיא הנבחר כי תהיה מערכת מיסוי שתוודא שהעשירים ביותר ישלמו את חלקם בצורה הוגנת. "התכנית שלנו תייצר מיליוני משרות של עובדים מאוגדים בשכר הוגן בייצור, תעשיית הרכב והמוצרים אבל גם בטכנולוגיה שנזדקק לה בעתיד כדי להתחרות עם יתר העולם". ביידן התחייב גם לרכש של מוצרים תוצרת ארה"ב "מרכב ועד לציוד במחסני החירום, אף מכרז ממשלתי לא יגיע לחברה שלא מייצרת את מוצריה כאן באמריקה".

"כדי להבטיח את מעמדנו כמובילים בין כלכלות העולם, נשקיע 300 מיליארד דולר במרכיבים החדשניים והקריטיים ביותר של הכלכלה והטכנולוגיה ובכך ניצור 3 מיליון משרות לעובדים מאוגדים בשכר גבוה", הבטיח ביידן והוסיף כי מנכ"ל מייקרוסופט, כמו גם ראשי חברות נוספות, הסכימו איתו לגבי הצורך בדבר. אנחנו יכולים להבטיח שהעתיד שלנו מיוצר כאן באמריקה וזה טוב לעסקים וטוב לעובדים האמריקאים".

"אנחנו יכולים להחליט לשתף פעולה"

ביידן דיבר גם על הצורך לחדש את התשתיות הלאומיות כולל כבישים, גשרים, נמלים ו-1.5 מיליון יחידות דיור בר-השגה חדשות שהממשל שלו מתחייב לבנות, אולם הוא גם התייחס לתשתיות חדשות כמו אינטרנט בפס-רחב עבור כל משק בית אמריקני, "דבר החשוב מאי-פעם בשביל למידה מרחוק, עבודה מהבית ורפואה מקוונת של המאה ה-21". ביידן דיבר גם על 100 מיליארד דולר לשיקום בתי הספר אותם הגדיר כ"מתפוררים".

הנשיא הנבחר דיבר גם על הצורך לכונן שכר מינימום פדרלי שיעמוד על 15 דולר לשעה, כפי שכבר נחקק במספר מדינות בארה"ב. על כך הוסיף גם את הצורך לשפר את תנאי העבודה, ואת חיזוק היכולת של האיגודים לשאת ולתת למען העובדים להשגת משכורות שניתן לגדל איתן משפחות. "כך נבנה מחדש את מעמד הביניים האמריקני טוב יותר מאי-פעם וכך נוודא שעובדים יזכו לכבוד לו הם ראויים".

"אני יכול להמשיך ולספר כמה השיחה עודדה אותי אבל השורה התחתונה היא שהדרך היחידה שנוכל לקדם את כל זה היא אם נעבוד ביחד. למשל בשיחה אמרתי למנכ"לים 'אני רוצה שתדעו שאני איש איגודים ולאיגודים יהיה כוח מוגבר'. הם הינהנו. הם הבינו. זה לא נגד עסקים, זה מקדם צמיחה כלכלית שמייצרת משרות שמשלמות טוב".

לדברי ביידן, כשהוא ואובמה התחילו לקדם תכניות שיוציאו את ארה"ב מהמשבר ב-2009 הם לא הסתכלו על מדינות כדמוקרטיות או רפובליקניות אלא על ארצות הברית כולה, וכי ניתן לעשות זאת שוב. "הסירוב של הדמוקרטים והרפובליקנים לשתף פעולה אינו תולדה של כוח מסתורי שמעבר לשליטתנו. זאת החלטה מודעת. אנחנו יכולים להחליט לשתף פעולה וזה חלק מהמנדט שקיבלנו מהציבור. כולנו אמריקנים, בואו ניגש למלאכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!