דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק העצמאים

מאבק העצמאים / רמי בז׳ה נאבק לעיגון זכויות העצמאים בחקיקה, והוא אופטימי: ״הזדמנות לתקן עוול של 72 שנים״

יו״ר פורום העצמאים בהסתדרות רואה בארגון העובדים בית טבעי: ״בן גוריון רצה להסדיר את תנאי העבודה של העובדים בארץ ישראל, לא רק השכירים״ | ולא מתכוון לוותר: ״איזה חבר כנסת יעז להתנגד? נעשה לו קמפיין על הראש״

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

״המטרה זה לתקן עוול של 72 שנים״, אומר רמי בז'ה, אחד ממפיקי האירועים המצליחים בישראל עד פרוץ הקורונה, ״העצמאים הם רק בעלי חובות במדינה הזו, מפקדי טנקים חשופים בצריח מול הגבול הסורי, בלי ביטוח לאומי ורשת הגנה סוציאלית״.

המשבר הכלכלי הביא את בז׳ה למאבק קיומי על עתידו ועל עתידם של עצמאים בישראל. בתחילת יוני הוא עלה לירושלים וישב באוהל מחאה מול משרד האוצר משך 5 שבועות. באוגוסט הוא התמנה ליו״ר פורום העצמאים בבית ההסתדרות. אתמול הוא ישב לפגישת עבודה עם שר הכלכלה, שר הרווחה ויו״ר ההסתדרות.

רמי בז'ה ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהקמת פורום העצמאים (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
רמי בז'ה ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהקמת פורום העצמאים (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

״פורום העצמאים בבית ההסתדרות זו יוזמה של ארנון בר-דוד שהחליט לקחת אחריות בשעת משבר״, מספר בז'ה, ״הוא היה הראשון להבין, לפני שר האוצר וראש הממשלה, שאם לא יהיו עצמאים גם לא יהיו שכירים.

״בניגוד לתדמית הרווחת שההסתדרות תפקידה הוא רק להגן על העובדים השכירים, הוא בא בגישה  שונה ואמר אני צריך להגן על הפרנסה של עם ישראל״.

בז׳ה מספר שכל המאמצים שלו העלו חרס עד אתמול. ״ישבנו מול האוצר ושום דבר לא זז. ארנון בא אלי ולעוד כמה חברים עם ההצעה לאסוף את העצמאים ולתת לנו גב ומטריה. להתחיל להצעיד את העסק קדימה״.

מה המטרה של פורום העצמאים?
״שתבין את האבסורד, המגיפה לא נחשבת ככוח עליון ולא כמלחמה ולא כשום דבר אוטומטי שצריך להגן מפניו. נחשפנו העצמאים במערומינו. גילינו שאנחנו שוחים בעירום לבד בלי כיסוי. ובא ארנון ונתן לנו פלטפורמה והציע להיות שותף למאבק שלנו״.

למה בהסתדרות?
״יש המון פרילנסרים שהם למעשה ממש כמו שכירים. זה מעמד שמתפתח בשנים האחרונות. בחור שמפיק חשבונית של 9,000 או 12,000 שקלים בחודש ללקוח אחד ואין לו שום זכויות. כלום. זה אבסורד. את הדבר הזה חובה לתקן.

״בן גוריון, שהקים את ההסתדרות לפני 100 שנים, הכריז שהוא רוצה להסדיר את תנאי העבודה של העובדים בארץ ישראל. לא רק השכירים. כל העובדים. חלק מזה זו האחריות לפרנסה גם שלנו העצמאים״.

רשת ביטחון, רגולציה ופנסיה

בז׳ה מסביר שעם הקמת הפורום הוחלט להציב לו 3 יעדים קונקרטיים: הראשון זה רשת ביטחון לעצמאים. ״צריך לדאוג לדמי אבטלה, ימי חופשה וימי אבל ועכשיו גם ימי בידוד. אם מחר תהיה פה מלחמה כולם יורדים למקלטים. השכיר נכנס למקלט ומקבל בראשון לחודש משכורת העצמאי נכנס לאותו מקלט ומוציא כסף כל ראשון לחודש״.

היעד השני הוא טיפול בנושא הרגולציה, הבירוקרטיה מול רשות המיסים וביטוח לאומי. בז'ה מבקש שתהיה סימטריה בין מוסר התשלומים של העסקים למדינה לבין מוסר התשלומים של המדינה לעסקים הפרטיים. "למה כשאני מספק עבודה למשרד ממשלתי או לעירייה, אני צריך לשלם את המע״מ מייד ולחכות לכסף שוטף פלוס שישים או פלוס תשעים?

שריפת סחורה בהפגנת עצמאים בתל אביב (צילום: טל קירשנבאום)
שריפת סחורה בהפגנת עצמאים בתל אביב (צילום: טל קירשנבאום)

״בין עסקים פרטיים בסדר, כל אחד יסכם מה שהוא רוצה, אבל שמוסדות המדינה יכלו לקראת העסקים במקום לרסק אותם. את המע״מ נצמיד לקבלת התשלום ואת רשויות המדינה נחייב לשלם בטווח זמנים הגיוני״.

היעד השלישי של הפורום הוא הפנסיה: ״אנחנו צריכים למצוא דרך לעודד ולתמרץ חיסכון פנסיוני של עצמאים. אבא שלי היה עצמאי 50 שנה, סגר את העסק ונשאר בלי כלום. אז הרעיון הוא שגם אנחנו נפריש כסף וגם עבורנו המדינה תיתן תמריצים לחיסכון כזה כמו לשכירים״.

מה עלה בפגישה בין שרי הכלכלה והעבודה ויו״ר ההסתדרות אתמול?
״זו היתה פגישה חשובה מאוד. התקדמנו המון. השרים הגיבו לעניין, הם הבטיחו לעשות כל מה שצריך כדי לקדם את הנושא. ארנון נכנס מיד לפעולה והוא זה שקבע את הפגישה שהתקיימה אתמול. החלטנו לצאת קדימה עם דמי האבטלה לעצמאים יש על זה הסכמה רחבה ועכשיו צריך להכות בברזל בעודו חם.

״כולם יודעים שבסוף זה ממילא קורה. בצוק איתן נתנו לעסקים פיצוי, וגם עכשיו מפצים את העסקים. אנחנו רוצים שזה יהיה מתוקף חוק, ולא גחמה״.

ההחלטות על הסיוע היום הן תוצאה של גחמות?
״
אני מצאתי את עצמי יושב באהל מחאה במשך 5 שבועות מול משרד האוצר. מפיק הפגנות במקום מופעים. זועק ומפגין כדי שמישהו באוצר יבין שגם אנחנו קיימים פה. לכן זה צריך להיות מוסדר במדינה מתוקנת. כמו שהשכיר יודע שיש לו הגנה אז גם אני רוצה שהמדינה תגן עלי בזכות, ולא כטובה של מישהו״.

יש סיכוי להסדרת הנושא?
״ברור שיש לזה סיכוי. מנכ"ל הביטוח הלאומי, שפיגלר, מסכים אתנו. הוא היה בפגישה. הוא אמר ׳אתם צודקים׳ ושהוא ערוך לעשות את זה. יש שני שרים בקואליציה, יש חברי קואליציה, יש את ההסתדרות, החוק הזה צריך לעבור.

״אם יהיה מישהו  שיעז לצאת נגד הדבר הזה הוא גמר את הקריירה הפוליטית שלו. מנכ״ל הביטוח הלאומי מסכים, אז יבוא חבר כנסת ויתנגד? מי יעז. אנחנו נעשה לו קמפיין על הראש שאסור יהיה להצביע לו. בסופו של דבר יש 400 אלף עצמאים בארץ, וזה לא רק העצמאי שלא יצביע לו, גם העובדים שלי לא יצביעו לו.

״אני כעצמאי אין לי סנקציות מול האוצר, אבל ההסתדרות זה גב. אם היא שיודעת להפעיל לחצים מאוד חזקים עומדת לצדנו זה נותן בטחון.

יש משהו פרקטי שקורה מחר בבוקר?
״כן. אבל אני רוצה שזה יצליח אז אני לא אגיד כרגע מעבר לזה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!