דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

דאע"ש / דוח מצרי קובע כי דאע"ש אחראי להפלת המטוס הרוסי באוקטובר 2015

זאת בצל שני פיגועים של דאע"ש בצפון סיני בימים האחרונים, לרבות רצח קצין משטרה והשתלטות חוליה של הארגון על בית ספר ברפיח סמוך לרצועת עזה. כוחות צבא מצרים פועלים בסיני כנגד הארגון.

Egyptians gather at the scene. Photo: Muhamed Sabry, AP
Egyptians gather at the scene. Photo: Muhamed Sabry, AP
אוריאל לוי

משלחת מצרית תגיש היום (רביעי) לממשלת רוסיה דוח אודות התרסקות מטוס הנוסעים הרוסי בסיני באוקטובר 2015. חברי המשלחת, וביניהם התובע הכללי נאביל צדיק, ושר התעופה שריף פאת'תי נחתו אמש במוסקבה, שם יפגשו את נציגי ממשלת רוסיה. הדוח צפוי לקבוע כי הארגון המכנה עצמו "מחוז סיני של המדינה האסלאמית" אחראי להפלת המטוס. פעילי דאע"ש בסיני, שלקחו אחריות על הפלת המטוס, רצחו שני שוטרים שלשום (שני) והשתלטו על בית-ספר בחצי האי ביום שבת.

פעיל דאע"ש רצח את ראש משטרת אל-עריש בתחנת משטרה מקומית שלשום (שני), ולאחר מכן גנב את רכבו. דאע"ש לקח אחריות על הרצח ואף פרסם תצלומים של תעודת השוטר ורכבו.

עוד באותו היום שוטר נהרג ו-11 שוטרים נוספים נפצעו בפיצוץ מטען צד דרומית לשייח' זוויד. אוסמה אסקר, מפקד בכיר בצבא מצריים, שנתבקש להתייחס לאירועים אמר כי סיני כולה תחת שליטת הצבא וכי המחבלים הובסו בנוקאאוט.

ביום שבת, השתלטה חוליה של דאע"ש על בית-ספר פרטי ברפיח, סמוך לגבול עם רצועת עזה. כוחות הביטחון המצרים שחררו את בית הספר תוך שהם הורגים 15 לוחמי דאע"ש ופוגעים ב-12 לוחמים נוספים. כך לפי מקור צבאי שצוטט בעיתון אל-ווטן. ב-16 ביולי רצח מחבל של דאע"ש קצין משטרה אחר בעיירה סמוכה לאל-עריש. זאת לאחר שב-13 ביולי, נפגעה שיירה של צבא מצריים ממטען צד בכביש דרומית לאל-עריש. שלושה חיילים מצרים נהרגו ו-12 נפצעו מפיצוץ המטען.

מחוז סיני של דאע"ש או בשמו הקודם אנצאר בית אל-מקדִס (נאמני ירושלים) הוא ארגון טרור סלפי שהוקם לאחר הפלת משטרו של חוסני מובראק, בפברואר 2011. מייסדי הארגון הם בדואים שוררים מצפון סיני ופלסטינים. בגלגולו הקודם, לפני שחבר לדאע"ש, פעל אנצאר בית אל-מקדִס בעיקר נגד ישראל והיה אחראי בין היתר לפיגוע בכביש 12, באוגוסט 2011, בו נרצחו שישה אזרחים ישראלים ושני אנשי כוחות הביטחון. בדצמבר 2013 ניסה הארגון להתנקש בחייו של שר הפנים המצרי, מוחמד איברהים מוסטפא. מאז פועל הארגון בעיקר נגד כוחות הביטחון המצרים, אך גם נגד אזרחים נוצרים ותיירים. ב-24 באוקטובר 2014 הוציא הארגון פיגוע משולב בצפון סיני, בו נהרגו למעלה מ-30 אנשי כוחות הביטחון המצריים. בעקבות הפיגוע הכריז נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי על מצב חירום בסיני, ובאישור ממשלת ישראל הכניס כוחות צבאיים רבים לחצי האי במטרה לנטרל את הארגון. ב-10 בנובמבר 2014 פרסם הארגון שבועת אמונים לדאע"ש ושינה את שמו למחוז סיני של דאע"ש.

דאע"ש בסיני מקושר לחמאס בעזה. על פי דיווחים שונים ראש הארגון מבקר בעזה באופן תדיר, והארגון אף מואשם באספקת נשק לחמאס. כמו כן חמאס מואשם בטיפול בפצועי דאע"ש בבתי החולים שלו.

לפני כשנה, בבוקר ה-1 ביולי 2015, הוציא הארגון את התקפתו הגדולה ביותר, בעיר שייח' זוויד. בהתקפה זו הצליח הארגון להשתלט על מבנים אסטרטגיים ועל רכבים משוריינים בעיר למשך כיממה. בהתקפה נהרגו לפחות 64 אנשי כוחות הביטחון ואזרחים מצרים וכ-100 לוחמי הארגון. מאז ההתקפה, דיווחו המצרים כי הרגו 2,554 מפעילי הארגון ועצרו 2,369 נוספים. זאת בניגוד להערכות הרשמיות של ארה"ב לפיהן חברים בארגון רק 1,000 פעילים.

מרבית הפעילות של דאע"ש בסיני מתרחשת בחציו הצפוני של חצי האי, אלא שהפיגוע הרצחני ביותר של הארגון התרחש דווקא בשארם-א-שייך, המצוי בחציו הדרומי. ב-29 באוקטובר 2015, אז הופל מטוס נוסעים רוסי והרג את 224 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו. הדוח של ועדת החקירה על הפלת המטוס, יוגש כאמור היום לממשלת רוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!