דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "איזה מורה יזהה תלמיד שנפגע מאלימות דרך הזום?"

עו"ד ורד וינדמן מתריעה ממצוקות וסיכונים בקרב מאות אלפי תלמידי חטיבות הביניים וכיתות י', שאינם מגיעים לבתי הספר | היא דורשת לקבוע מתווה ברור לחזרת המפגש הפיזי בין המורים לתלמידים: "בלי זה אין אפשרות לתת מענה רגשי"

עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד (ללא קרדיט)
עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד (ללא קרדיט)
דוד טברסקי

תלמידי חטיבות הביניים וכיתות י' נשארו מחוץ למתווה החזרה ללימודים בבתי הספר שאישר אתמול (שני) קבינט הקורונה. עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, מזהירה מתוצאות הרסניות, שנובעות ממקרי מצוקה וסיכון שלא יטופלו. "מדובר במאות אלפי תלמידים שמופקרים לגורלם על ידי הממשלה, ללא שום פתרון או תכנית, כשהם נמצאים במצוקה וללא אופק", היא אומרת בשיחה עם 'דבר', ודורשת לקבוע מתווה ברור לחזרת המפגש הפיזי בין המורים לתלמידיהם, גם אם לא כחלק מלימודים סדירים.

"נקודת הייחוס לנוער בסיכון השתנתה לאורך הקורונה", אומרת וינדמן, "אף אחד לא מדבר על זה שהקורונה אחראית על 30% מהדיווחים של ילדים ונוער בסיכון שהגיעו לרווחה". לפי ממצאי המועצה לשלום הילד, מאז פרוץ משבר הקורונה נכנסו עשרות אלפי בני נוער למעגל המוגדר כנוער בסיכון.

וינדמן מזהירה כי מערכת החינוך, שהיא הגורם האחראי השני בחשיבותו לילד לאחר המעגל המשפחתי, אינה מצליחה יותר לשמש כמאתר ומטפל סיכונים. כתוצאה מכך, מקרים רבים של התנהגויות סיכוניות מגיעות למחלקות הרווחה, או שאינן מטופלות כלל. "תלמידים נפגעים מאלימות פיזית ומינית בבתים ובחוץ, ומערכת החינוך היא הראשונה לזהות ולדווח על כך. אבל איך מורה יזהה את זה דרך הזום?".

תלמידים בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)
תלמידים בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)

הלמידה מהרחוק והשהות בבית מובילה למגוון רחב של קשיים. "בני נוער מספרים עוד מהגל הראשון על בדידות, חרדות ולחץ, וגם קשיים רציניים בייצירת קשר חברתי, אבל אלו לא רק דברים רגשיים. יש גם רצון לחוות הצלחות בלימודים, שבאמת חסרות".

תלמידת כיתה ז': "כמעט בלתי אפשרי ליצור קשרים חברתיים דרך הזום"

מצוקתם של בני הנוער בלמידה מרחוק עלתה אתמול לדיון בוועדת הקורונה בכנסת. מיכל וייס, תלמידת כיתה ז' מירושלים, תיארה מציאות קשה בה נמצאים מאות אלפי בני גילה. "תלמידים שמתחילים לבד כיתות ז' נמצאים בבית הספר לבד כבר שלושה חודשים' אמרה וייס בועדה באוזניי נציגי משרד הבריאות, החינוך ושאר הגורמים שעדיין לא הספיקו להתייחס לעניינה בחודשים מאז תחילת הסגר. "המעבר לחטיבה הוא קשה ודרך הזום הוא נהיה קשה יותר. זה כמעט בלתי אפשרי ליצור קשרים חברתיים דרך הזום".

איתי פרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, אמר כי "יש שני סיכונים שבני הנוער עומדים מולם כיום; בריאותי-פיזי ובריאותי-נפשי", אמר פרויטו "המפגש אצלנו זה צורך חיוני, ובני הנוער ממשיכים להיפגש. 12-13 שעות בזום ביום זה לא מסגרת, אבל המסחר חייב להיפתח בכל מחיר. אבל מה המחיר של המשך סגירתה של מערכת החינוך? הבגרויות והיציאה של ההורים לעבודה הפכו לדבר החשוב ביותר והשאירו את בני הנוער לבדם"

פרויטרו אמר כי לפי מספר סקרים שנעשו מאז פרוץ הגל השני, רוב התלמידים בארץ דווחו על חוסר במוטיבציה ללמידה, 40% מהתלמידים דיווחו ששקלו לפרוש או פרשו מהלימודים או מחלקם בחצי השנה האחרונה בגלל הזום. "גם המורים לא יכולים להתמודד עם העומס שהדבר מעלה", אמר, "הכל לחוץ ולא ברור".

"החליטו לא להחליט"

המועצה פנתה לשרי הממשלה בדרישה ליצירת מתווה ברור להחזרת המפגש הפיזי בין המורים לתלמידים. כרגע, חזרתם של תלמידי חטיבות הביניים (כיתות ז'-ט') וכיתות י', הנמצאים בגילאים הרגישים ביותר, כלל אינה בדיונים. "המחסור בתאריך יעד ובמתווה חזרה מרסן כל תקווה", אומרת וינדמן, "אם לא יימצא תאריך חזרה לשגרה, המצב יחריף", אומרת וינדמן.

לדברי וינדמן, ההחלטה להחזיר את תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב, ללא דיון בחזרת כיתות ז'-י', מבטאת ראייה צרה. "אין תהליך קבלת החלטות, החליטו לא להחליט. הממשלה יכולה לאשר מתווה לאיזושהי החזרה פיזית. נקודה. ללא חזרה פיזית, אין אפשרות לתת מענה רגשי.". היא מדגישה כי לא מדובר בהכרח בחזרה ללימודים מלאים בכיתות: "גם ללא החזרה לבתי הספר עצמם, המדינה יכלה לכונן מתווה חזרה למפגש פיזי".

הגורם שיכול להוביל את יצירתם של מפגשים פיזיים הן הרשויות המקומיות, דרך ניצול של אתרים ושטחים שונים בבתי הספר וברחבי היישוב. "זה מגוחך לצייר את הרשויות כאלו שלא חוששות מעלייה בתחלואה. ההיפך הוא הנכון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!