דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיל הפרישה

גיל פרישה / ח"כ גפני והשרה כהן יפעלו לקידום העלאת גיל הפרישה לנשים, תוך סיוע לעובדות במקצועות שוחקים

בישיבת ועדת הכספים הציגה השרה לשוויון חברתי תכנית הכוללת גם חינוך חינם לגיל הרך, וחופשת לידה לאבות | גפני: "עמדת כל הסיעות בכנסת, שצריך להעלות את גיל הפרישה ולתת תנאים לנשים שתיפגענה. זו רק שאלה של החלטה"

יו״ר ועד הכספים, משה גפני, והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יו״ר ועד הכספים, משה גפני, והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

תמיכה חוצת מפלגות בוועדת הכספים במהלך להעלאת גיל הפרישה לנשים, תוך דאגה לנשים במקצועות שוחקים וייעול מערכת החינוך לגיל הרך. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן (כחול לבן), סיכמו על קידום הנושא בכוחות משותפים. גפני הציע לנציג האוצר כי הוועדה תגיש הצעת חוק פרטית כדי לקדם את הנושא, עוד בטרם ההצעה הממשלתית: "תנו לנו להגיש הצעת חוק ולצאת לדרך".

הדיון נערך לבקשת חברות הכנסת תמר זנדברג (מרצ), תהלה פרידמן (כחול לבן), אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם), מרב מיכאלי (העבודה) וסונדוס סאלח (הרשימה המשותפת). הן התריעו על הכוונה להכליל בחוק ההסדרים הקרוב רפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים, והפגיעה הצפויה כתוצאה מכך באוכלוסיות נשים מוחלשות.

ח"כ משה גפני. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ משה גפני. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בדיון הציגה מירב כהן את הצעתה לרפורמה הוליסטית, שתכלול את העלאת גיל הפרישה לצד סיוע לנשים העובדות במקצועות שוחקים שנפלטו משוק התעסוקה, חינוך חינם לגיל הרך, וחופשת לידה לאבות. יו"ר הועדה גפני והשרה כהן הסכימו על שיתוף פעולה בנושא בין ועדת הכספים והמשרד לשוויון חברתי.

גפני הזכיר בדיון את הצעת החוק שגיבשו חברי הוועדה בתחילת 2018, המציעה מתווה להעלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64 בתוך עשור, עם קביעת מנגנון סיוע לנשים עם שכר נמוך. "ראינו שעמדת חברי הוועדה, כלומר עמדת כל הסיעות בכנסת, שצריך להעלות את גיל הפרישה ולתת תנאים לנשים שתיפגענה. אני תומך לחלוטין לגבי הנושא של הגיל הרך שהוא חלק מהתוכנית הזו, הוא לא יכול להופיע בחוק שהצגנו כבר לפני שנים, אבל אנחנו תומכים בו. ננסה להביא את החוק. אנחנו לא רוצים עימות, להיפך אנחנו רוצים הסכמות, הכנו חוק שמכסה את הכול."

השרה מירב כהן (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
השרה מירב כהן (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

גפני אמר לשרה כהן: "זו הזדמנות שאת נמצאת ואנחנו נמצאים, אנחנו חושבים שצריך להעלות את גיל הפרישה, ולתת תנאים לנשים האלה שתיפגענה. האוצר יודעים בדיוק מה הבעיות, דיברנו על כל הסעיפים האלה, עכשיו זו רק שאלה של החלטה. הדיון הוא רק אם נותנים לנשים האלה שבמקצועות שוחקים סכום כזה או סכום אחר. המהלך יעלה הרבה כסף, אבל אחר כך מדינת ישראל מקבלת הרבה כסף למשך עשרות רבות של שנים, כולל קרנות הפנסיה שירוויחו, והרווח הוא עצום".

יובל טלר, רכז פיננסים באגף התקציבים במשרד האוצר, אמר כי להערכת האוצר עלות החקיקה שהציעה הוועדה היא 2 מיליארד שקלים. גפני אמר כי להערכתו מדובר ב"הרבה הרבה פחות".

גפני פנה לטלר והציע כי הוועדה תגיש הצעת חוק פרטית, לצד הצעת חוק של המשרד לשוויון חברתי, כאשר כל התקדמות בחקיקה תעשה רק בשיתוף פעולה ובהסכמת האוצר. "אם לא יעבור הליך חקיקה כל שהוא, לא נתקדם לשום מקום. אנחנו במצב פוליטי קשה ומורכב", אמר, "זה ייקח עוד שנה ואני לא יודע איפה נהייה אז. לכן אני רוצה תשובה, האם אתם מסכימים שנעביר את ההצעה הזו בקריאה טרומית ונקיים דיון מקצועי?".

טלר השיב: "התבקשנו ע"י השר לבחון ולהציג בפניו את הדברים ולנסות לאבחן מי האוכלוסיות המושפעות, כדי לאפשר פתרון מותאם יותר עבורן, גם באופן ייעודי לתקופתה הקורונה. אנחנו בשולחן עגול בו אנחנו מתייעצים, השר עצמו ביקש לשמוע חלק גדול מהדעות, בחלקן עלה גם נושא הפיצוי. אנחנו יודעים להתקדם גם בלי הצעה שמונחת על השולחן".

ח"כ גפני: "משרד האוצר יודע, שהעלאת גיל פרישה לנשים תחייב אותו בהוצאה כספית עכשיו, הוא יודע שזה רווח עצום לשנים, אבל עושים חשבון – אני צריך להוציא במשמרת שלי הרבה כסף, לכן הוא מנסה לדחות את ההחלטה, זה היה בפעם הקודמת, וזה גם עכשיו. הרי לא יהיה אחד או אחת מחברי הכנסת שיצביעו בעד דבר כזה ללא התחשבות בנשים החלשות. המשרד לא יוכל להתקדם בלי הוועדה ולהיפך, הפסדנו הרבה מאוד כסף בשל הדחייה הזו, אני קורא לכם להיענות להצעה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!