דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / אושר לקריאה שנייה ושלישית: שכר חברי הכנסת לא יעודכן ב-2021

שכר חברי הכנסת אמור היה לעלות משמעותית בתחילת השנה הבאה, עקב עליית השכר הממוצע במשק | ח"כ מיקי לוי, שהצעה שלו בנושא מוזגה להצעת הוועדה: "זה חוק פח"

דיון ועדת הכנסת על הצעת חוק הקפאת עדכון שכר חברי הכנסת. (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
דיון ועדת הכנסת על הצעת חוק הקפאת עדכון שכר חברי הכנסת. (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
יונתן קירשנבאום

ועדת הכנסת אישרה היום (שלישי), לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק לביטול עדכון שכר חברי הכנסת ב-2021. הוועדה מיזגה את הצעת חוק בנושא של חברי הכנסת מסיעת יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד ומיקי לוי, להצעת החוק של הוועדה.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), יו"ר הוועדה: "אני שמח שההצעה זוכה לתמיכת כל סיעות הבית. בעת הזאת, בזמן משבר כלכלי ובריאותי, כולם מסכימים שאין מקום להעלות את שכר חברי הכנסת".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), טען מנגד כי הצעת החוק של הוועדה היא "לא משמעותית אלא פופוליסטית ויחצנית, שמהווה טלאי קטן שלא מטפלת כמעט בכלום". קרעי הביע התנגדות לכך שהצעת החוק שהוא הגיש, שלדבריו תביא פתרון כולל בשכר המגזר הציבורי, ותחסוך מאות מיליונים, לא עולה לדיון. קרעי הגיש את הצעתו כהסתייגות להצעה של הוועדה.

על פי ההסתייגות, מנגנון חישוב השכר הממוצע במשק יכלול גם את תשלומי דמי האבטלה של המפוטרים והשוהים בחל"ת, ובכך השכר הממוצע במשק יקטן. קרעי: "אני חושב שיותר נכון שמנגנון החישוב ישקף נכונה את כל ההכנסות במשק, לרבות תשלומי האבטלה".

לדבריו, אם דמי האבטלה יכנסו לחישוב השכר הממוצע במשק, שכר חברי הכנסת ירד בינואר הקרוב בכ-3% במקום שיעלה בכ-15% לפי מנגנון החישוב החוקי הנוכחי.

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר כי הצעתו של קרעי תחסוך כ-20,000 שקלים בחודש בלבד. "זה לא סכום משמעותי, שבגינו שווה לשנות את מנגנוני החישוב ולשנות סדרי בראשית", טען.

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) העלה גם הוא הסתייגות, לפיה הצעת הוועדה הציבורית לשכר חברי הכנסת תהיה מחייבת ולא רק כהמלצה לוועדת הכנסת, כפי שקובע החוק הנוכחי.

הוועדה דחתה את שתי ההסתייגויות. בתום הדיון וההצבעות על ההסתייגויות והרביזיה, אמר ח"כ לוי: "זה חוק פח".

שכר חברי הכנסת עומד כיום על 45,274 שקלים ברוטו לחודש. שכרם צמוד לשכר הממוצע במשק, ומתעדכן מדי שנה באופן אוטומטי. בינואר 2021 היה צפוי השכר לזנק בשיעור של כ-15-10%, למעלה מ-5,000 שקלים.

המספרים הוודאיים יהיו ברורים רק בינואר, אך כבר היום נראה כי מדובר בעדכון חריג בגובהו כלפי מעלה. הסיבה לכך, למרבה האבסורד, היא מצבו הרע של המשק הישראלי בעקבות משבר הקורונה.

שכר חברי הכנסת, ראש הממשלה והשרים, ביחד עם בכירים נוספים במגזר הציבורי כמו השופטים, צמוד לשכר הממוצע במשק. במשבר הכלכלי הנוכחי נוצר עיוות סטטיסטי, כך שלמרות שההכנסות הממוצעות של מרבית הציבור בירידה, הרי שהשכר הממוצע עולה. העיוות נוצר בשל שני גורמים: אי הכללת דמי האבטלה בחישוב השכר הממוצע, והשכר הנמוך יחסית של המוני היוצאים לחל"ת והמפוטרים בשל משבר הקורונה.  כך, השכר הממוצע של היוצאים לחל"ת עמד על 6.342 שקלים, ואילו השכר הממוצע זינק באפריל לשיא של 12,494 שקלים, 14% בחודש אחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!