דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

השכלה גבוהה / שביתת המרצים במכללות הציבוריות בשבוע החמישי, ללא פתרון באופק

המרצים מועסקים כעובדים זמניים ב-11 מכללות, בהן לומדים 30 אלף סטודנטים | הם דורשים הסדרים לביטחון תעסוקתי | באוצר דורשים לקצץ בשכרם, וטוענים כי ניתן להגיע להסדר ברוב המכללות | נציג המרצים: "האוצר לא זזו במילימטר מעמדתם הראשונית"

מרצים במכללות הציבוריות מפגינים מול ביתו של השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, בגבעת זאב, 16 בנובמבר 2020 (צילום: כח לעובדים)
מרצים במכללות הציבוריות מפגינים מול ביתו של השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, בגבעת זאב, 16 בנובמבר 2020 (צילום: כח לעובדים)
דוד טברסקי

ועדת המשנה להשכלה גבוהה בכנסת דנה היום (שלישי) בדרכים לסיום השביתה במכללות הציבוריות, שנמצאת בשבוע החמישי שלה וללא פתרון באופק. הבוקר הפגינו נציגי המרצים מול ביתו של השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, בגבעת זאב, בדרישה להתערבותו במשבר.

שביתת הסגל הזוטר ב־11 מכללות ציבוריות מקיפה כ-3,000 מרצות ומרצים, המאוגדים בארגון כח לעובדים. המרצים, המועסקים כעובדים זמניים, דורשים הסדרים שיבטיחו את בטחונם התעסותי. השביתה פוגעת בלימודיהם האקדמיים של 30 אלף סטודנטים במכללות האקדמית אשקלון, ספיר בשדרות, אחווה בבאר טוביה, כנרת בעמק הירדן, רופין בעמק חפר, עזריאלי בירושלים, הדסה בירושלים, שנקר בתל אביב, המכון הטכנולוגי בחולון וסמינר הקיבוצים בתל אביב.

נציגי המרצים טוענים לסחבת במו"מ בין הצדדים, ומאשימים את האוצר בסירוב לשנות את אופן ההעסקה הפוגעני והלא שוויוני. באוצר טוענים כי בפועל המחלוקת קיימת רק בארבע מתוך 11 המכללות, אך בארגוני המרצים טוענים כי המחלוקות קיימות במרבית המכללות.

המרצים דורשים לסיים את המצב בו בסוף כל סמסטר או שנה הם מפוטרים ונאלצים להתקיים מדמי אבטלה עד תקופת ההעסקה הבאה. לטענתם, גם בתקופות בהם אינם מועסקים הם נדרשים לבצע מטלות שונות, כמו בדיקת מבחנים ותרגילים של סטודנטים וליווי עבודות שלהם.

משרד האוצר, המועצה להשכלה גבוהה והמכללות הסכימו עקרונית לעבור לתהליך של העסקה ישירה, אך התנו אותו בהסדרה מקדמית של חריגות שכר במכללות. ארגוני המרצים מתנגדים לכך בתוקף, ומדגישים כי המרצים הזוטרים נמצאים ברמות השכר הנמוכות ביותר במכללות. בארגוני המרצים אומרים כי שכר המרצים הוא כ-6,000 שקלים בחודש בממוצע, והדרישה לקצץ בשכרם היא אבסורדית.

נציגי המרצים: "הסכמנו ללכת לכיוון הסדרה"

בישיבה שהתקיימה היום (שלישי) בוועדת המשנה להשכלה גבוהה בכנסת בראשות ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת), קראו חברי הכנסת למשרד האוצר ולמועצה להשכלה גבוהה להביא לסיום השביתה. לפי אומדן שהציג ד"ר שגיא מעיין, מרצה במכללת ספיר וחבר הנהגה במאבק הסגל הזוטר, עלות המעבר של כל המרצים בסגל הזוטר למתווה של סגל עמית ללא פגיעה בשכרם, עומדת על כ-30 מיליון שקלים.

מעיין אמר בישיבה: "הסכמנו ללכת לכיוון הסדרה. יש מערב פרוע שהתקיים פה שנים בעקבות חוסר נהלים, ועכשיו רוצים לגזול מהמרצים את השכר שקיבלו כדין. אף על פי כן הסכמנו ללכת למתווה שיסדיר את העניין. למרות זאת קיבלנו ממשרד האוצר הצעה שלא זזה מילימטר מההצעה הראשונית שלהם".

נציג האוצר: "יש בעייה עם ארבע מכללות בלבד"

נתן נהוראי, רפרנט השכלה גבוהה באגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אמר בישיבה כי מתקיימות ישיבות יומיומיות בעניין על מנת למצוא פתרון. "יש כרגע בעיה עם ארבע מכללות, כל יתר המכללות יכולות כבר לחתום על ההסכם ולחזור לעבודה".

פרופ' שמעון גפשטיין, יו"ר ועד ראשי המכללות הציבוריות ונשיא המכללה האקדמית כנרת, אמר בוועדה כי "הגענו להסכם מכובד ש-80% מהמרצים יעברו מסגל זוטר לסגל עמית עם תוספות שכר שונות. יש שתיים-שלוש מכללות שיש איתן בעיה, נדון איתן ונקבל החלטות".

ד"ר שגיא מעיין אמר בתגובה כי לפי האוצר יש בעיה כמעט עם כל המכללות, ולא רק עם ארבע מהן. בנוסף אמר כי נמסר לשובתים ממשרד האוצר כי על פי ההסכם יופחתו משכרו של כל מרצה כ-1000 שקלים בחודש.

ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) שאל האם ניתן להציע מגשר או צד שלישי. ד"ר מעיין השיב כי המרצים יתייעצו ויקבלו החלטה משותפת בעניין. "אנחנו מבקשים מכל הפקידים הבכירים שייכנסו לחדר המו"מ ויפתרו את הבעיה. הפגיעה היא באלפי שקלים לכל מרצה. זה לא מידתי", דברי ד"ר מעין.

ח"כ עופר כסיף מחה על עמדת האוצר, וועד ראשי המכללות שמנסים, לדבריו, לתקוע טריז במאבק של המרצים. בסיכום הישיבה קראה הוועדה קראה לשר אלקין להתערב ולהוביל לפתרון הולם. בנוסף דרשה הוועדה מוועד ראשי המכללות וממשרד האוצר להוביל להסכם שבו יועברו כל המרצים שנחשבים סגל זוטר למרצים במתווה של סגל עמית ללא פגיעה בשכרם. לאחר מכן, דרשה הוועדה להשוות את התנאים של המרצים הזוטרים במכללות לשכרם של המרצים באוניברסיטאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!