דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / ״חודשיים משכו את תלמידי ה'-ו', מתעלמים מהגיל הזה כי לא צריך בייביסיטר״

בשלטון המקומי ובהנהגת ההורים מגיבים בספקנות להחלטה להחזיר את כיתות ה'-ו' לבתי הספר בשבוע הבא: "עדיין אין מתווה" | הורים מזהירים מהנזק שגורמים החודשים הארוכים בבית: "התכנסות, חוסר רצון ביצירת קשרים, התפרצויות זעם ואלימות"

שר החינוך יואב גלנט בפתיחת שנת הלימודים בבית הספר 'נטעים' במבוא חורון. (צילום: קרדיט: עודד קרני/לעמ)
שר החינוך יואב גלנט בפתיחת שנת הלימודים בבית הספר 'נטעים' במבוא חורון. (צילום: קרדיט: עודד קרני/לעמ)
דוד טברסקי

בארגוני ההורים ובמרכז השלטון המקומי מתייחסים בספקנות להחלטת קבינט הקורונה להחזיר ללימודים את כיתות ה'-ו'. שבוע לפתיחת הלימודים, עדיין לא הוצג המתווה שיסדיר את חזרתם של התלמידים. עד כה הוצג רק מתווה עקרוני של משרד החינוך, לפיו התלמידים יחזרו לשלושה ימי למידה בבתי הספר. שתי אימהות לילדים בכיתות ה'-ו' מתארות תמונה קשה של נזקים מתמשכים, שזוכים להתעלמות.

"אחרי חודשיים בבית, להגיד לילד בן 12 ללכת לפגוש חבר זה לא דבר קל"

עינת גבריאלי, תושבת גבעתיים, אם לשלושה שהבכורה מביניהם תלמידת כיתה ו', מספרת שבתה הפכה להיות ספקנית לגבי חזרתה לבית הספר, כמו ההורים. "הקטנים הולכים לגן, הכל פתוח בחוץ, מקומות עובדים והכל בסדר, אבל בכל זאת מחפשים סיבות למה לא להחזיר", אומרת גבריאלי, "שמישהו ייקח את ההגה וינהל את הדבר הזה שקוראים לו משרד החינוך".

עינת גבריאלי (צילום: תמר מלין).
עינת גבריאלי (צילום: תמר מלין).

"חודשיים משכו את תלמידי ה'-ו' סתם, מתעלמים מהגיל הזה כי לא צריך בייביסיטר. להשאיר ילד בן 10 ו-11 חודשיים בבית, שעות מול מחשב, זה פשוט לא הגיוני". גבריאלי מספרת שהיא רואה כיצד ילדי כיתות ו' שמסיימים את שנת היסודי שלהם חוששים מסיום השנה: "להיות כל הזמן בזום לבחון אחד את השני, זה גיל קשה מאוד להסתכל על עצמך כל היום ולהשוות לאחרים. אם המורה מעירה משהו, כולם מסתכלים על הילד".

קושי נוסף הוא היעדר אינטראקציות חברתיות. "אחרי חודשיים בבית, להגיד לילד בן 12 ללכת לפגוש חבר זה לא דבר קל. ילדים שלא מצליחים להשתלב וליצור לעצמם חברויות נשארים מאחור, בין אם זה ברמה החברתית או הרגשית. פער לימודי תמיד אפשר להשלים, מה שמפחיד אותי היום זה הנזקים הנפשיים שנגלה בשנים הבאות".

"הילד היה בוכה, עצבני ומתוסכל, ופשוט הפסקנו את הזום"

איילת בוים, תושבת נתניה ואם לשני בנים בכיתה ה' ו-ו' ומאבחנת התנהגות בקרב בני נוער במקצועה, אומרת שהרחקת הילדים מבתי הספר מובילה למשבר פסיכולוגי גדול שממעטים לדבר עליו. "מי שבוחר להשאיר ילדים על סף גיל ההתבגרות בבתים במשך שנה שלמה, לא מבין דבר על הקשר בין בריאות וסביבה", היא אומרת.

בנה הבכור של בוים הפסיק להשתתף בשיעורים בזום, וכמעט ולא נפגש עם חבריו לכיתה. "הילד היה עם מיגרנות עוד בסבב הקודם, בוכה, עצבני ומתוסכל. הבנו מהר מאוד שזה לא יכול להמשיך ככה, ופשוט הפסקנו את הזום. אני יודעת שהורים רבים סובלים מהמצב של ילדיהם. לי יש את הכלים והאומץ להגיד לילד שלי 'מספיק עם הזום', ל-95% מההורים אין".

איילת בוים (צילום: אלבום פרטי).
איילת בוים (צילום: אלבום פרטי).

בסיוע ועד השכונה בה היא מתגוררת, בוים ועוד מספר אמהות יצרו מסגרת מקבילה לילדיהן, כולם תלמידי כיתות ה'–ו', כדי שיוכלו ללמוד ולהיפגש. "קל להתעלם מהגיל הזה", היא אומרת, "ברור שהילדים כבר עצמאים ולא צריך לשמור עליהם, אבל אין להם כמעט שום דבר לעשות".

בוים מציינת תופעות התנהגות קשות שעלו בתקופה האחרונה בקרב תלמידי כיתות ה'-ו' עמם היא נפגשת במסגרת עבודתה, ביניהן התכנסות, חוסר רצון ביצירת קשרים וניכור, המלווים בהתפרצויות זעם ואלימות. "בסוף מי שסופג את הדברים האלו הם ההורים והאחים, לפעמים גם הילדים שפוגשים מחוץ לבית".

עם כעס ותסכול מחוסר הוודאות, בוים מפנה אצבע מאשימה למדינה ולמומחים. לדבריה, אם כלל הציבור היה חשוף לתמונת המצב הכללית של תלמידים צעירים היום,  סדר העדיפויות היה משתנה. "אף אחד לא אומר לסגור את בתי האבות, או למנוע מאנשים לצאת החוצה, כי ברור לכולם מה יקרה. אבל 200 אלף תלמידים יושבים בבית ללא מענה חינוכי או חברתי, וללא שום אלטרנטיבה מצד המדינה".

ברשויות המקומיות ובארגוני ההורים ספקנים

לפי החלטת הקבינט, תלמידי ה'-ו' יחזרו לבתי הספר בשלישי הבא. שר החינוך, יואב גלנט, אמר לאחר ההחלטה כי "פתיחת מערכת החינוך היא נושא של סדר עדיפויות לאומי" וכי החזרה לבתי הספר לא הובילה לעלייה בתחלואה. עם זאת, העלייה במקדם ההדבקה ודברי ראש הממשלה בסיום ישיבת הקבינט לפיהם הצעדים יבוטלו אם נתוני התחלואה לא ירדו, מדאיגים מאוד את ההורים והרשויות המקומיות.

גם בהנהגת ההורים לא מיהרו לברך. "מוטב היה יממה אחת קודם", אמר מירום שיף, יו"ר הנהגת הורים הארצית בתגובה למתווה, והדגיש כי "גם לאחר החלטת קבינט הקורונה תלמידי ישראל מופקרים לגורלם. די בכך שמועד חזרתם של תלמידי י״א-י״ב ללימודים נקבע למועד היעד 'בהמשך', שכידוע יכול להיות כל מועד מכאן ועד אף פעם, ודי בכך שמקבלי ההחלטות בכלל לא עוסקים בשאלת חזרתם של ילדי ז'-י' לבתי הספר, שחלקם הגדול לא ראה את ספסלי הלימודים מאז מרץ".

"ההחלטה להחזיר את התלמידים בכיתות ה- ו' 'בשבוע הבא חשובה ומשמעותית", אמר יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, עם פרסום  הידיעה. במרכז השלטון המקומי, כמו גם בהסתדרות המורים, עדיין לא קיבלו את מתווה החזרה המדויק כדי להיערך. ביבס חזר על הדרישה לאפשר לעיריות לבנות מתווי חזרה לכלל התלמידים ביישובים: "אנו קוראים להחזיר את תלמידי כלל הכיתות תחת דרישות משרד הבריאות – קפסולות, למידה משולבת במשמרות, ועוד. אנו נדע להפעיל את זה, ואין שום היגיון שימשיכו לשבת בבית."

"ברוב היישובים המשאבים, הכיתות והאנשים הנחוצים קיימים, כי היישובים התכוננו מבועד מועד לחזרה, כרגע מחכים להוראות משרד החינוך והבריאות", אמר ל'דבר' מנהל אגף חינוך ברשות מקומית. נציגי משרד הבריאות התנגדו להחזרתם הכללית של תלמידי כיתות ה'-ו' כל עוד לא יירד מקדם ההדבקה, וככל הנראה, במידה וגרף התחלואה ימשיך להציג נתונים שליליים, במשרד הבריאות יידרשו מקבינט הקורונה לחזור בו מהחלטתו ולהשאיר את תלמידי ה'-ו' בבתים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!