דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

לראשונה בארה"ב / הילרי קלינטון נבחרה, סופית ורשמית, למועמדת לנשיאות ארה"ב

הוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה שמה את החותם הרשמי וקבעה - הילרי קלינטון תהיה המועמדת הראשונה אי פעם לנשיאות ארה"ב מטעם אחת משתי המפלגות הגדולות

הילארי קלינטון בוועידת המפלגה הדמקרטית. צילום: AP
הילארי קלינטון בוועידת המפלגה הדמקרטית. צילום: AP
    זה היה אמור להיות הרבה יותר פשוט מבחינתה של הילרי קלינטון, ואין ספק שהתהליך היה מורט עצבים. אך לפנות בוקר (שעון ישראל, יום רביעי) בחרה הועידה של המפלגה הדמוקרטית שהתכנסה בפילדלפיה את הילרי קלינטון כמועמדת לנשיאות מטעם המפלגה.

    זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שבה אישה תהיה מועמדת לנשיאות מטעם אחת משתי המפלגות הגדולות.

    הוועידה המפלגתית החלה באקורדים צורמים מבחינתה של קלינטון, אך סדרה של נאומים מוצלחים הצליחה לרומם את מצב הרוח של הדמוקרטים וליצור אוירה חיובית סביב המועמדות.

    אחד משיאי הוועידה עד כה היה נאומה של מישל אובמה, שהביעה את תמיכתה המוחלטת ב"חברתנו, הילרי קלינטון". אובמה תיארה את חוויותיה בבית הלבן, את הרגע שבו נכנסו היא וברק אובמה ברכבם, יחד עם שתי בנותיהם המתבגרות והיא אמרה לעצמה "מה עשינו?". אך לדבריה היא "מתבוננת על שתי הנשים הצעירות השחורות והאינטליגנטיות האלו, שמשחקות על הדשא של בית שנבנה בידי עבדים. ובזכות הילרי קלינטון הבנות שלי ידעו, וכל הבנות וכל הבנים של כולנו ידעו, שאישה יכולה להיות נשיאה בארצות הברית של אמריקה".

    רגע שיא מרגש נוסף היה כאשר לקראת סיומו של השלב הפורמלי של מינוי המועמד או המועמדת, תהליך שתוצאותיו היו ידועות מראש בשל צורת הבחירות המקדימות של המפלגה והוכרע למעשה בבחירות המקדימות במדינות השונות, נטל את המיקרופון הסנטור ברני סנדרס, המתמודד מול הילרי קלינטון, וקרא לוועידה, "גברתי יושבת ראש הוועידה, אני קורא לוועידה לבחור בהילרי קלינטון כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית" וקצר תשואות רבות.

    לאחר הבחירה הפורמלית עלה לנאום ביל קלינטון, הנשיא לשעבר ואישהּ של הילרי. קלינטון, שזוהרו מעט הועם, נשא דברים שריגשו והלהיבו את הקהל כשסיפר איך פגש את הילרי, וכיצד הציע לה להתחתן עמו – וגם כיצד סירבה, בפעם הראשונה. לאחר מכן פרש קלינטון את הישגיה ופועלה לאורך כל חייה.

    https://www.youtube.com/watch?v=5_VwCiGWm_E

    הדברים הללו הגיעו לאחר התחלה צולעת של הוועידה הדמוקרטית, בעיקר בשל הטינה והאיבה להילרי קלינטון שהובעה על ידי תומכי סנדרס. לאחר שלא שוכנעו מקריאתו של סנטור ברני סנדרס להתאחד מאחורי מועמדותה של הילרי קלינטון, תומכי סנדרס הגבירו את כמות ההפגנות ביום השני של הוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה.

    מאות מתומכי סנדרס נאספו אתמול ליד בניין העירייה ותכננו לחבור לקבוצות המגנות את האלימות המשטרתית ואי הצדק הכלכלי. יחד, הם מתכננים לצעוד במורד הרחוב אל עבר אתר הוועידה.

    חלק מתומכי סנדרס שהגיעו מוקדם לאסיפה טענו שהם לא השתכנעו מנאומו של סנדרס ביום שני בלילה, בו אמר "בהתבסס על הערכים ועל המנהיגות שלה, הילרי קלינטון חייבת להבחר להיות הנשיאה הבאה של ארצות הברית. ההתמודדות אפילו לא קרובה".

    "הוא לא שיכנע אף אחד להצביע להילרי: אמר גרג גראג', אח בית חולים פנסיונר בן 69, מהעיר סיילם שבאורגון. הוא אמר שהוא מתכוון להצביע למועמדת המפלגה הירוקה ג'יל סטיין, שעל פי הערכות תתמודד בבחירות נגד שני המועמדים. את הבחירה להצביע למועמדת שאין לה כל סיכוי לנצח הסביר בצטטו מנהיג סוציאליסטי אמריקאי בשם יוג'ין דבס, שאמר כי "הייתי מעדיף להצביע למי שאני רוצה ולהפסיד מאשר להצביע למי שאיני רוצה ולנצח".

    ברני סנדרס נואם בוועידה הדמוקרטית. צילום: AP
    ברני סנדרס נואם בוועידה הדמוקרטית. צילום: AP

    ביום שני בערב עצרה המשטרה 55 אנשים בגין התנהגות פרועה, לאחר שניסו לטפס מעל מחסומי הלחץ מחוץ למרכז הוועידה, בזמן הפגנת תומכי סנדרס. אירוע זה שיקף את המתח הגדול בין תומכיו של סנדרס לאוהדיה של קלינטון.

    תומכי סנדרס כעסו לאחר חשיפתן של תכתובות מייל במהלך סוף השבוע, מהן עולה כי גורמים רשמיים מוועידת הבחירות הדמוקרטית לא שמרו על נטרליות במהלך הפריימריז ופעלו נגד מועמדתו של סנדרס.

    גם מייסד ארגון "שחורים למען ברני" ברוס קרטר אמר שהנאומים של אליזבת וורן וברני סנדרס לא שיכנעו אותו לתמוך בקלינטון. "הם רק מתסיסים אנשים יותר כל פעם שהם קמים ועושים מהומה מסביב לקלינטון". קרטר, תושב מדינת דאלאס, אמר כי אינו חושש מכך שדונאלד טראמפ יבחר כנשיא: "חייתי כבר תחת תשעה נשיאים לבנים בחיי".

    הפגנה של תומכי סנדרס מול הוועידה הדמוקרטית. צילום: AP
    הפגנה של תומכי סנדרס מול הוועידה הדמוקרטית. צילום: AP

    במשטרה מעריכים כי 5,500 אנשים לקחו חלק במחאות ביום שני. המוחים שרו סיסמאות נגד הממסד של המפלגה הדמוקרטיה, והחזיקו שלטים עם סיסמאות כגון: "לעולם לא הילרי", "פשוט לכי לכלא הילרי" ו"איבדתם אותי בהילרי".

    דבר היום כל בוקר אצלך במייל
    על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!