דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות אתיופיה

מלחמה באתיופיה / "להביא את כולם": התגברות הלחימה באתיופיה מסכנת את היהודים הממתינים לעלייה

במכתב ששלחו לראש הממשלה ארגונים הפועלים להעלאת יהודי אתיופיה נכתב שלשוהים במחנות באדיס אבבה ובגונדר נשקפת סכנת חיים ממשית ומיידית | גבי וורקו, יו"ר עמותת 'שאר ישוב': "אם היו בצבע הנכון, לפני שהם מבקשים היו מעלים אותם"

יהודים ממתינים במחנה מעבר בגונדר, אתיופיה. (צילום: פלאש 90)
יהודים ממתינים במחנה מעבר בגונדר, אתיופיה. (צילום: פלאש 90)
יהל פרג'
אוריאל לוי

"לאור המתקפה של הממשל האתיופי במחוז תיגראי, נשקפת סכנת חיים ממשית ומיידית לשארית יהודי אתיופיה הממתינים באדיס אבבה ובגונדר", נכתב במכתב דחוף שנשלח למשרד ראש הממשלה ולמשרד האוצר ביום ראשון השבוע, ערב חג הסיגד. על המכתב חתומים ראשי הארגונים הפועלים להעלאת יהודי אתיופיה המחכים במחנות בגונדר ואדיס אבבה; יו"ר 'שאר ישוב', גבי וורקו ויו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אורי פרדניק.

המלחמה באתיופיה מתקיימת במקביל להכנות לעליית 2,000 מבנות ובני הקהילה המחכים כבר שנים במחנות. החלטת הממשלה האחרונה בנושא, החלטה 429 מאוקטובר האחרון, היא המשך ההחלטה משנת 2015 בה נקבע כי יש להעלות את כל היהודים הממתינים עד סוף 2020.

"אתמול התבשרנו על תשעה אזרחים ישראלים שחולצו מהאזור, לא רוצים שהם ימותו, שלא יהיו קורבן. אז גם את אלה, שהממשלה הכירה בהם, צריכים להציל", אמר וורקו, פעיל ליכוד ופרשן פוליטי ב-ETV, הטלוויזיה הישראלית באמהרית. "המצב חמור מאוד. מתנהלת מלחמה עקובה מדם בצפון אתיופיה, ולגונדר יש גבול עם המחוז המורד. בשבוע שעבר נפלו שני טילים סמוך לריכוז המשפחות, וזה יכול להגיע אליהם. אין כמו בארץ מיגוניות או מקלט, אם נופל שם טיל, אנשים יכולים להמחק".

וורקו אומר שתגובת ראש הממשלה עוד לא התקבלה, והוא מפציר במדינה לפעול במהירות. "זה לא נושא למשחק, אנחנו בתקופת מלחמה. גם המשפחות פה בחרדה עמוקה. לא תמיד יש טלפון או אינטרנט, המדינה צריכה להיכנס לתמונה ולעשות צעד אמיץ, ולהביא את כולם. צריך לקחת מנהיגות. זה לא מיליארדים – זה חיי אדם. נערי האוצר רואים רק מספרים, והאחים שלנו מתים שם. זו בכיה לדורות".

גבי וורקו, יו"ר ארגון 'שאר ישוב' להעלאת יהודי אתיופי וקליטתם ופרשן פוליטי ב-ETV (צילום: אלבום פרטי)
גבי וורקו, יו"ר ארגון 'שאר ישוב' להעלאת יהודי אתיופי וקליטתם ופרשן פוליטי ב-ETV (צילום: אלבום פרטי)

וורקו מבהיר כי מצב המלחמה באתיופיה אמנם חדש, אך ישראל מכירה את האוכלוסייה הממתינה במחנות כבר שנים, ופעולה מהירה אפשרית. "ב-2015 המדינה החליטה על 9,400 שזכאים לעלייה, עד כה עלו כ-2,000 איש. המדינה יודעת ויש לה את הרשימות, ואנשים נרקבים שם. עזבו את הכפרים, כי הנוצרים עושים בהם פוגרום. לא יכול להיות שבכל העולם המדינה מוציאה את היהודים מכל חור, אבל אלו ש-20 שנים מתדפקים על שערי העליה לא נותנים להם להיכנס. אם היו בצבע הנכון, לפני שהם מבקשים היו מעלים אותם. ליותר מ-80% מהממתינים יש קרובי משפחה מדרגה ראשונה בישראל – אבא, אחות, אמא".

"לאור האמור לעיל, וברוח חג הסיגד, המצווה עלינו לעשות חשבון נפש בתקווה לגאולה ולהשבת העם לציון", כמסתיים המכתב, "אנו קוראים לכם לפעול באופן בהול למימוש החלטות ממשלה מספר 716 ומספר 429 בדבר הבאת כלל אוכלוסיית הממתינים לארץ ישראל. בחג הסיגד הזה, אלפי אזרחים ישראליים שלהם משפחות באתיופיה, נושאים אליכם עיניים בתקווה להצלת חיי האהובים להם".

ממשרד ראש הממשלה לא התקבלה בשלב זה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!