דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מערכת הבריאות / במשרד הבריאות מודים שצריך תוספת מכשירי MRI, אבל לא פועלים להגדלת מספר המכשירים

בישראל 46 מכשירי MRI, והיא במקום ה-24 מבין 27 מדינות ה-OECD במספר המכשירים לנפש | התוצאה: המתנה של 3 חודשים לבדיקה

מכשיר MRI (צילום:Jan Ainali\ Wikipedia)
מכשיר MRI (צילום:Jan Ainali\ Wikipedia)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות מגבש תכנית להגדלת מספר מכשירי ה-MRI בישראל, אבל לא מתחייב למועד בו תוגש בקשה להגדלת התקנים למשרד האוצר. כך עולה מדבריה של קרולין חזאן, עוזרת בכירה לראש אגף טכנולוגיות רפואיות במשרד הבריאות, בדיון שנערך אתמול (רביעי) בוועדת העבודה והרווחה ובכנסת.

לפי נתונים שהעביר משרד הבריאות למרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכון לאוקטובר האחרון היו בישראל 46 מכשירי MRI פעילים. מספר המכשירים אמנם גדל משמעותית בעשור האחרון (בשנת 2009 היו 9 מכשירים בלבד), אך הוא עדיין נמוך בהשוואה למדינות המפותחות: ישראל מדורגת במקום ה-24 מבין 27 מדינות ה-OECD במדד מספר מכשירי MRI לנפש, נכון לשנת 2018. בישראל רק 5.18 מכשירים למיליון נפש, לעומת המדינה המובילה, ארצות הברית, בה יש 39.24 מכשירים למיליון נפש.

פרופ' יעקב סוסנה, יו"ר איגוד הרדיולוגים בישראל, אמר בדיון: ״מספר המכשירים בישראל לא מספיק. התורים עכשיו הם לפברואר ולמרץ. העיכובים פוגעים באיכות החיים ובאופציות הטיפוליות״.

תקינת מכשירי ה-MRI עומדת לפי חוק על מכשיר לכל 189,000 נפש, מה שמאפשר 49 מכשירים בארץ, אך כיום יש רק 46 מכשירים פעילים. חזאן הסבירה שעל מנת להגדיל את מספר מכשירי ה-MRI בישראל, משרד הבריאות יצטרך להעביר הצעה להרחבת תקינת המכשירים למשרד האוצר, ולאחר מכן ההצעה תועבר לוועדה.

נציג אגף התקציבים, רועי רייכר, אמר בדיון שהצעת משרד הבריאות להרחבת תקינת ה-MRI תצטרך לעמוד בתקציב הקיים של משרד הבריאות. לדבריו, אם משרד הבריאות יביא הצעה שתעמוד בתקציב, משרד האוצר יאשר אותה. ״אנחנו לא מתערבים בתעדוף התקציבי של משרד הבריאות״, אמר רייכר.

ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

יו"ר הועדה, ח"כ חיים כץ וחברת כנסת אתי עטיה (ליכוד) שאלו את חזאן מדוע מכשירי ה-MRI הניידים שהוסרו מבתי חולים העמק, קפלן וכרמל, כאשר הגיעו מכשירים נייחים להחליף אותם, לא יכולים לפעול במקומות אחרים עד שהמכשירים שנמצאים בשלבי רכישה יגיעו. חזאן לא הגיבה לשאלתם.

עידו הדרי, דובר מכבי שירותי בריאות אמר: ״כמעט כל מכשירי ה-MRI נמצאים כיום בבתי חולים, למרות שרק 5% מהבדיקות מבוצעות על מאושפזים. אין סיבה לטרטר אנשים לבית חולים ולא לאפשר להם להיבדק בקופת החולים, שלרוב יותר קרובה ונגישה להם.

״מכבי קיבלה לראשונה, לפני מספר חודשים, רישיון להצבה והפעלה של מכשיר MRI. לפני כ-3 שבועות התחלנו להפעיל מכשיר בחיפה, וכעת אנחנו מבקשים עוד רשיונות ל-4 מכשירים קבועים ומכשיר אחד נייד״.

מכשירי MRI הם מכשירים יקרים המאפשרים להפיק צילומי חתך של גוף האדם באמצעות תהודה מגנטית, ולא באמצעות קרינה כמו במכשירי רנטגן ו-CT. מרבית מכשירי ה-MRI בישראל נמצאים בבתי החולים, וחלקם במכונים פרטיים. סריקת MRI נכללת בסל הבריאות הממלכתי, כלומר כל אזרח זכאי לה במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי. אך עקב מיעוט המכשירים, העומס על בתי החולים גבוה, וזמן ההמתנה לבדיקה יכול להתארך. המכונים הפרטיים, וגם בתי החולים שאינם ממשלתיים או בבעלות קופות החולים, מציעים בדיקות MRI באופן פרטי עם זמני המתנה קצרים. המחיר לבדיקה פרטית עומד על אלפי שקלים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!