דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המשפט הצבאי

משפט אלאור אזריה / היום השלישי בעדותו של החייל היורה אלאור אזריה

ב-11 השעות בהן העיד, ניסתה התביעה לפרק את טענותיו, ולפיהן ירה במחבל העצור מתוך אמונה כי הוא מהווה סיכון. למרות זאת שמר אזריה על ביטחון ודבק בעדותו.

אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אלאור אזריה, החייל המואשם בירי במחבל עצור, ללא הצדקה מבצעית, עלה אתמול (שלישי) שוב לדוכן העדים בבית המשפט הצבאי ביפו, והעיד במשך 11 שעות. במהלך השעות הארוכות בהן נשאל הנאשם שאלות קשות ניסתה התביעה לפרק לגורמים את טענותיו של אזריה, כפי שעלו מתוך עדותו לפני יומיים. אזריה היה נחוש ודיבר בביטחון.

בתחילת הדיון ניסה התובע להפריך את אמירתו של אזריה כי שניות לפני הירי מישהו צעק שעל המחבל יש מטען וכי זאת אחת הסיבות להחלטתו לירות ולהרוג את המחבל כדי להגן על הסובבים. התובע שאל את אזריה כמה זמן עבר מהרגע שמישהו צעק "תיזהרו יש עליו אולי מטען" עד שירה ואזריה ענה: "ממש שניות לקח לי להחליט שזה כנראה פיגוע שגורר פיגוע".

התובע הקשה ושאל האם אזריה ניסה להזהיר אנשים במידה וחש סכנה וכאשר הנאשם התעכב בתשובתו השיב במקומו שלא. התובע המשיך ושאל "האם צעקת האזהרה נאמרה כמה פעמים במהלך האירוע או פעם אחת? ואזריה השיב: "נראה לי שפעם אחת, אני זוכר ששמעתי מישהו צועק, היתה צעקה".

התובע שאל את אזריה לזהותו של אותו צועק ומתי צעק? כאשר אמר הנאשם כי הוא אינו זוכר ביקש התובע שיתאר לו מה לבש. אזריה ענה בתגובה: "לא הסתכלתי. הייתי מרוכז במחבל. יכול להגיד לך מה המחבל לבש. לא יודע מי זה היה סמוך לפינוי".

לאחר שהקרין התובע את הסרטון מזירת הירי הוא קבע כי "הטענה במצ"ח שבאותה שנייה של הירי יש עליו (על המחבל) מטען היא טענה לא נכונה". התובע נימק טענה זאת בעובדה שהצעקה נשמעה שתי דקות לפני שאזריה ביצע את הירי. בתגובה לדברים אמר הנאשם: "לא הייתי עם סטופר. זה היה תוך כדי השתלשלות האירועים".

בהמשך ניסה התובע להבין באיזו נקודת זמן ספציפית החליט אזריה לירות במחבל ואמר כי אם הקושי של אזריה להצביע על נקודה בה חש סכנה מידית הוא "הוכחה שירית לא מתחושת סכנה אלא מסיבות אחרות". בתגובה לדברים תקף אזריה את חוסר הניסיון, לכאורה, של התובע ואמר: "אתה מדבר כאילו יש לך ניסיון".

לאחר מכן ניסה התובע להפריך את הטענה של אזריה כי העובדה שהמחבל לבש מעיל ביום חם גרמה לו להאמין כי יש עליו חגורת נפץ. הוא הסביר כי "לפי חוות הדעת המטרואולוגית, בזמן שביצת את הירי היו בין 17 ל-19 מעלות. זה רחוק מאוד ממה שטענת. אמרת שהיו 30 מעלות". כמו כן תיאר התובע את לבושם של חיילים נוספים שהיו בסביבה ושחלקם לבשו פליזים ומעילים והקשה על אלאור כששאל: "ביחס למה חשבת שזה חריג ללבוש מעיל?" בתגובה אמר אזריה כי לתחושתו מזג האוויר בעותה עת היה 30 מעלות וכי "המפקדים לא תדרכו (ביחס ללבוש חריג מ.ר), אם היו מתדרכים הייתי יודע".

סוגייה נוספת שעלתה היא עדותו של החייל הפצוע אופיר אורדן שלפיה הוא אמר לאזריה בשטח שצריך להגיע חבלן. כאשר נשאל האם כך היה, אמר אזריה שהוא אינו זוכר שיחה עם אורדן: "יכול להיות שהוא אמר לי משהו ולא התייחסתי". התובע לחץ וציין כי "במצח אמרת שבאופן חד משמעי שלא דיברת עם אורדן". כאשר נשאל מדוע סירב להתעמת עם אורדן בגין האמירה על החבלן אמר: "מה הטעם להתעמת עם בן אדם בשיחה שאני לא זוכר שהייתה". אך התובע לא הרפה ואמר: "ברור מה הסיבה שלא רצית להתעמת או לזכור את השיחה, בגלל שאופיר אורדן נתן לך את הפיתרון, אמר שהמחבל גוסס וחוששים שיש מטען ושיש חבלן בדרך".

בהמשך החקירה, לאחר צפיה בסרטון תיעוד הירי, בחלק בו פונתה גופתו של המחבל שאל התובע את הנאשם מדוע לא הזהיר את חבריו כאשר העמיסו אותו על אלונקה, אם אכן חשב שהיתה על המחבל חגורת נפץ. בתגובה אמר אלאור כי מבחינתו הוא ניטרל את המחבל והעביר למ"פ את כל המידע כמו כן הוסיף "הייתי בסערת רגשות ובהלם".

בסוף העדות פנה השופט סא"ל כרמל ווהבי אל אזריה ואמר לו כי מטרידה אותו העמדה שלו בנוגע לסרטון. "לאורך העדות שלך אתה אומר לנו 'אני לא מתייחס לסרטון'. אני שואל, למה? אנחנו לא היינו בשטח יחד איתך. הוא הזדמנות להציג לנו את האופן שבו אתה חווית את האירוע."

בתגובה אמר אלאור כי הסרטון "לא מראה שום דבר ממה שהיה בפועל בשטח – זה כל הלחץ, זה כל הבלאגן, זה כמו מלחמה. הידיים שלך עם דם. בסרטון אין לך את זה. את המזג אוויר, את איך שהרגשת. מפה קשה להבין. זה לא משקף שום דבר".

עם סיום עדותו של אזריה, יצא המשפט להפסקה של שבועיים וחצי במהלכם תכין ההגנה את העדים שלה. המשפט יתחדש באמצע חודש אוגוסט. על פי גורמים המעורים במשפט, יעידו בטובתו של אזריה מספר אלופים וכן מפקדים וחיילים שחלקם היו בשטח בזמן התקרית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!