דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / מדוע חיסון לשפעת חשוב יותר כשיש קורונה, ומי יכול לקבל תרסיס לאף | מדריך

החל מהשבוע, כלל האוכלוסייה יכולה להתחסן לשפעת בקופות החולים, ובמשרד הבריאות מקווים להכפיל את מספר המתחסנים מהשנה שעברה | הדברים שחשוב לדעת

חיסון שפעת בקופת חולים כללית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90).
חיסון שפעת בקופת חולים כללית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קופות החולים מאפשרות החל מראשון השבוע לכלל המבוטחים שלהן להתחסן נגד שפעת. בחורף הראשון שבו ישראל מתמודדת עם נגיף הקורונה, ההתחסנות חשובה במיוחד. מידע שכדאי להכיר על החיסון:

ממה מורכב חיסון שפעת?
החיסון מורכב מנגיף מומת או נגיף חי מוחלש של מספר זני שפעת, שארגון הבריאות העולמי צופה שיהיו נפוצים השנה.

האם יותר חשוב להתחסן השנה בגלל הקורונה?
בכירי מערכת הבריאות מצהירים כבר מהקיץ כי עונת השפעת החורפית עלולה ליצור עומס מוגבר על קופות החולים ובתי החולים המתמודדים עם חולי הקורונה. לקורונה אין עדיין חיסון, אך לשפעת כבר יש, והוא יכול להפחית את העומס הצפוי וכן לצמצם טעויות של אבחון חולי שפעת כחולי קורונה ולהיפך.

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כשהתחסן בעצמו לפני שבועיים, "בעונת החורף הנוכחית מלווה אותנו מגפת הקורונה, ואני קורא ומפציר בציבור לבצע חיסון עונתי נגד שפעת.״

האם מי שהתחסן בשנים קודמות צריך להתחסן גם השנה?
כן. מחקרים הראו שלאחר חצי שנה ממתן החיסון, רמת הנוגדנים בגוף יורדת, ולכן יש להתחסן בכל שנה מחדש. בנוסף, הרכב החיסון משתנה מדי שנה בהתאם לתחזית הזנים הנפוצים.

למי מומלץ להתחסן?
חיסון נגד שפעת מומלץ לכל האוכלוסייה מגיל שישה חודשים ומעלה. עם זאת, משרד הבריאות מגדיר קבוצות שנמצאות בסיכון גבוה במיוחד, וקבע שתינתן להם עדיפות במתן החיסון. עד השבוע, רק אנשים בקבוצות שנמצאות בסיכון גבוה יכלו להתחסן.

מי נמצא בקבוצת סיכון או בעדיפות לקבל חיסון?
בני 55 ומעלה, חולים המרותקים לבתיהם, חולים כרוניים, מתמודדים עם מחלות נפשיות חמורות, עובדי מערכת הבריאות, תינוקות וילדים מגיל שישה חודשים ועד גיל 5, נשים הרות, עובדים סיעודיים, תלמידים עד כיתה ו', דיירי מוסדות רווחה, וסוהרים ואסירים.

איפה מתחסנים?
ההתחסנות מתבצעת במרפאות קופת חולים. חולים המרותקים לבתיהם יחוסנו בבית, על ידי צוותי קופת החולים. תלמידי כיתות א' עד ד' יחוסנו בבתי הספר על ידי אחיות בתי הספר.

כמה מנות חיסון מקבלים?
רוב המתחסנים יקבלו מנת חיסון אחת. ילדים מגיל שנתיים עד 8 המתחסנים בפעם הראשונה בחייהם, יצטרכו לקבל את החיסון פעמיים, עם מרווח של לפחות חודש בין מנה למנה.

חיסון שפעת (צילום ארכיון: פלאש 90).
חיסון שפעת (צילום ארכיון: פלאש 90).

איזה חיסונים קיימים השנה?
ישראל הזמינה השנה שישה סוגי חיסונים. חמישה מהם ניתנים בזריקה וכוללים נגיף מומת:

  • Influvac (חברת Abbot), המכיל 3 זני שפעת, ומיועד לגיל 6 חודשים ומעלה.
  • Vaxigrip-Tetra (חברת Sanofi-Pasteur), המכיל 4 זני שפעת, ומיועד לגיל 6 חודשים ומעלה
  • Fluarix-Tetra (חברת GSK), המכיל 4 זני שפעת, ומיועד לגיל 6 חודשים ומעלה.
  • Influvac tetra (חברת Abbot), המכיל 4 זני שפעת, ומיועד לגיל 18 חודשים ומעלה.
  • Efluelda High Dose, המכונה 'פלוזון' (חברת Sanofi-Pasteur), מכיל 4 זני שפעת במינון גבוה, המיועד לגילי 65 ומעלה ונועד להעניק הגנה מוגברת (להודעת החברה על החיסון). החיסון טרם קיבל נרשם סופית בישראל והוא יינתן תחת אישור מיוחד של מנכ"ל משרד הבריאות. מכבי שירותי בריאות רכשה את החיסון לכל מבוטחיה, ומשרד הבריאות רכש 150 אלף מנות שיחולקו בין קופות החולים.

סוג נוסף וחדש של חיסון הוא תרסיס אף המורכב מנגיף חי מוחלש בשם FluMist (מיוצר על ידי חברת MedImmune). התרסיס אפשרי לשימוש מגיל שנתיים עד 49, אך מותאם בעיקר לילדים.

מהן תופעות הלוואי הנפוצות?

  • חיסון מומת (שמקבלים בזריקה) – תופעות מקומיות: אודם, נפיחות, רגישות במשך 1-2 ימים, מופיעות בפחות משליש ממקבלי החיסון. תופעות כלליות: חום, כאבי שרירים ותופעות כלליות אחרות מופיעות 12 -6 שעות לאחר הזרקת התרכיב ונמשכות יום או יומיים. תופעות אילו נדירות בהרבה ועלולות להופיע בעיקר לאחר מתן חיסון בפעם ראשונה. את הרשימה המלאה ניתן למצוא בדף ההסבר של משרד הבריאות.
  • חיסון חי מוחלש (תרסיס אף) – תופעות לוואי מקומיות: נזלת, גודש באף, דימום מהאף, כאב גרון. תופעות לוואי סיסטמיות: חום, שיעול, כאב ראש, כאבי שרירים, כאב בטן, הקאות, שלשולים, צפצופים נשימתיים, צמרמורת, תשישות, תסמונת ג'וליאן בארה, Bell's palsy. תופעות לוואי אלרגיות המופיעות מיד לאחר הזרקת התרכיב הן נדירות ביותר: אנגיואדמה, קשיים נשימתיים, או הלם אנפילקטי. כמו כן יכולה להופיע פריחה בעור. את הרשימה המלאה ניתן למצוא בדף ההסבר של משרד הבריאות.

האם החיסון יכול לגרום לשפעת?
לפי משרד הבריאות, חיסון השפעת מכיל נגיפים מומתים או מוחלשים, ואינו יכול לגרום לשפעת. הופעת זיהום נשימתי סמוך לקבלת החיסון פירושו שהתרכיב ניתן בתקופת הדגירה של השפעת, או שהמחלה נגרמה על-ידי מחולל אחר.

מהם המצבים בהם צריך להימנע מקבלת חיסון, או להתייעץ עם הרופא המטפל?

  • אלרגיה לביצים – החיסונים מיוצרים בסביבה של ביצים. למרות שהם עוברים תהליך טיהור, אנשים עם אלרגיה חמורה לביצים עלולים להיות בסיכון. לאנשים עם היסטוריה של תגובה חמורה לחלבון ביצה, החיסון יינתן במוסד בו יש ניסיון בזיהוי ובטיפול של
    תגובות אלרגיות חמורות. אנשים עם רגישות קלה לביצים יכולים להתחסן בכל מרפאה, ומומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.
  • מחלה חדה בינונית עד קשה מלווה בחום: יש לדחות את החיסון עד להחלמה.
  • מי שחלה בתסמונת גיאן-ברה (Syndrome Barre-Guillain) לאחר שישה שבועות מקבלת חיסון שפעת בעבר.

מצבים בהם יש להימנע מקבלת חיסון חי מוחלש בלבד (תרסיס לאף):
אנשים עם דיכוי במערכת החיסונית, אנשים שסבלו מתגובה אלרגית קשה לאחד ממרכיבי החיסון בעבר, ואנשים הסובלים מאסתמה, במידה שעברו התקף במהלך 72 השעות שלפני מועד החיסון, וטופלו בסטרואידים סיסטמיים. ישנם מקרים נוספים בהם לא ניתן לקבל חיסון חי-מוחלש, ויש להתייעץ עם האחות המחסנת או רופאת הילדים. את הרשימה המלאה ניתן למצוא בדף ההסבר של משרד הבריאות.

מי שמקבל תרסיס לאף צריך להימנע ממפגש עם אנשים הסובלים מדיכוי במערכת החיסונית במשך שבוע מקבלת החיסון.

האם מותר לאדם שנמצא בבידוד מחשש לקורונה להתחסן לשפעת?
לא. יש לחכות עד סוף הבידוד.

האם אדם שחולה קורונה יכול להתחסן?
חולה קורונה צריך להמתין להחלמה מהמחלה ולאחר מכן להתחסן.

האם צפוי מחסור בחיסונים?
בשנה שעברה, התחסנו 2.2 מיליון ישראלים נגד השפעת. השנה, בגלל החשיבות של חיסוני שפעת במאבק נגד מגפת הקורונה, הציב משרד הבריאות יעד של 5 מיליון חיסונים, יותר מכפול שנה שעברה. מתוך היעד שנקבע, המשרד הצליח לרכוש רק 4.2 מיליון חיסונים. לפי משרד הבריאות, רוב מנות החיסון שהוזמנו כבר הגיעו לארץ.

המידע בכתבה מבוסס על מקורות רפואיים. הפרטים המלאים נמצאים באתר משרד הבריאות. לייעוץ במקרה פרטני יש לפנות לרופא המשפחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!