דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כלכלת הקורונה / 8 חודשים בתוך המשבר: הסכמות בין שרי האוצר והעבודה ישחררו תקציבים להכשרה מקצועית

השרים ישראל כ"ץ ואיציק שמולי סיכמו על הקמת מנהלת במשרד האוצר שתפעל בשיתוף משרד העבודה, ותקדם הכשרות במקצועות עם שכר גבוה | המהלך צפוי לשחרר 700 מיליון שקלים שהקצאתם התעכבה

שר האוצר, ישראל כ"ץ ושר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
שר האוצר, ישראל כ"ץ ושר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכמות בין שר האוצר ישראל כ"ץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי יאפשרו העברת מאות אלפי שקלים להכשרות מקצועיות, שהקצאתם עוכבה במשך שמונה חודשים על ידי משרד האוצר עקב מחלוקות בין המשרדים. השרים סיכמו על הקמת מנהלת הכשרות מקצועיות במשרד האוצר, שתנהל חלק מהתקציב, ורובו יועבר לאגף ההכשרה המקצועית במשרד העבודה והרווחה.

על פי ההודעה המשותפת של המשרדים, המנהלת החדשה באוצר תפעל בשיתוף גורמים ממשלתיים וחוץ ממשלתיים, בהם מעסיקים וגופי הכשרה, במטרה לקדם מסלולי הכשרה מקצועיים תוך התמקדות בהשמת עובדים, ביניהם צעירים וחיילים משוחררים, לאורך זמן, בשכר ובפריון גבוה בין היתר בענפי התשתית, הבינוי, ההיי-טק והתעשייה – וזאת במטרה לפעול להחזרת מעל 100 אלף עובדים למעגל התעסוקה. כמו כן תפעל המנהלת להרחבת וגיוון ההכשרות המקצועיות.

במרץ השנה הוקצו במסגרת קופסאות הקורונה כ-750 מיליון שקלים להכשרה מקצועית, אולם בפועל העביר המשרד רק כ-50 מיליון שקלים לאגף ההכשרה המקצועית בזרוע העבודה והרווחה, שהוא הרגולטור והזרוע המבצעת המרכזית של הממשלה בכל הנוגע להכשרות מקצועיות. סכום זה נועד לתוכנית חלוקת השוברים להכשרה מקצועית, תכנית שיתרונה הוא בקלות שבה ניתן להקצות את הכסף לזכאים, אך היא נעדרת תכנון ומנגנוני השמה. באגף ההכשרות המקצועיות כתבו תוכנית מקיפה יותר, הדורשת סכום של כ-300-350 מיליון שקלים, מתוך התקציב שאמור היה לעבור על ידי האוצר.

הסיבה לתקיעת עיקר התקציב המיוחד בתחום הייתה השאיפה של שר האוצר כ"ץ לנסות ולרכז את תחום ההכשרות, המפוזר כיום בין משרד העבודה, רשות התעסוקה, משרד הכלכלה, המדען הראשי וגורמים נוספים, תחת המנהלת שתקום באוצר. עם זאת, לשם הקמת המנהלת נזקק השר להסכמתו של שר העבודה והרווחה שמולי, האמון על התחום.

במסגרת ההסכמות שהושגו כעת, נראה ששני השרים התפשרו – המנהלת החדשה שתקום באוצר, עם תקציב של כמה עשרות מיליוני שקלים ככל הנראה, לא תקיף את מלוא פעולת הממשלה בתחום ההכשרות המקצועיות כפי שקיוו באוצר. מנגד – שר העבודה אפשר לאוצר דריסת רגל ישירה באחד מתחומי הליבה של משרדו, על מנת לאפשר את העברת התקציבים במאות מיליונים, שיאפשרו ליישם את התכניות שגובשו להרחבה דרמטית של ההכשרות המקצועיות

האגף סובל מייבוש תקציבי מתמשך ומעמיק לאורך השנים. בעוד שבשנת 2000 עמד תקציבו על 159.4 מיליון שקלים, ב-2011 הוא קוצץ ל-44 מיליון שקלים בלבד. השנה אמור היה לעמוד בסיס התקציב של האגף על 66 מיליון שקלים.  ההשקעה של ישראל בהכשרה מקצועית למבוגרים היא מהנמוכות בבין מדינות ה־OECD. כך למשל, שיעור ההשקעה הלאומית הממוצעת למשתתף בהכשרה מקצועית (טרם הקורונה) ב-OECD עמד על 33% מהתמ"ג לנפש, בעוד שבישראל הוא עמד על 9% בלבד.

לאחרונה מונה לאגף ההכשרות המקצועיות במשרד העבודה מנהל חדש, ניצן ממרוד, לאחר שהמנהל הקודם, שולי אייל, הושעה לפני כשנה על רקע הליך פלילי שנפתח נגדו. בעקבות זאת, לאורך רוב תקופת הקורונה, האגף הקריטי לשיקום הכלכלי התנהל ללא מנהל.

השר איציק שמולי: "זרוע העבודה תמשיך להוות נדבך מרכזי"

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, בירך על השגת ההסכמות: ״אני שמח על ההבנות שהושגו ועל שיתוף הפעולה שנרקם בין המשרדים לטובת מובטלים רבים שזקוקים להכשרות איכותיות כמו אוויר לנשימה. אין ספק שמדובר במהלך בעל חשיבות לאומית שיסייע לאלפי מובטלים, ביניהם גם צעירים רבים, לחזור בתנאים טובים למקצועות נדרשים בשוק העבודה."

שמולי הוסיף כי "זרוע העבודה תמשיך להוות נדבך מרכזי ומוביל בתחום ההכשרות ותפעל בצורה מתואמת עם המנהלת, שבסופו של דבר תשולב בתוכה". הוא הודה לשר ישראל כ"ץ על שיתוף הפעולה, לאנשי משרד העבודה והרווחה ולזרוע העבודה בראשות מוטי אלישע״.

שר האוצר, ישראל כ״ץ: ״לצד רשת הביטחון הכלכלית שפרשתי ושפועלת היטב ומסייעת לשכירים בחל״ת, לעצמאים ולבעלי העסקים, החלטנו על הקמת מנהלת הכשרות מקצועיות שתייצר מסלולים מתקדמים ומודרניים, שיהוו סל כלים הטוב ביותר להשיב מובטלים רבים למעגל העבודה. יחד נוביל את מדינת ישראל בחזרה לצמיחה ושגשוג. אני מודה לשר הרווחה ולאנשי משרד האוצר על שיתוף הפעולה למען אזרחי ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!