דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פמסיות

פנסיה / האגודה לזכויות האזרח: לבטל את ההנחיה שמאפשרת אפליית נשים בפנסיה

בפנייה לממונה על רשות שוק ההון, דורשת האגודה לבטל את הקריטריון המגדרי, שגורם להפרשות לפנסיה של נשים להיות נמוכות יותר משל גברים | עו"ד גיל גן מור: "הסדר שפוגע בזכויות חוקתיות"

זוג מבוגרים צועדים בנמל תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: גיל יערי/פלאש90)
זוג מבוגרים צועדים בנמל תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: גיל יערי/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האגודה לזכויות האזרח פנתה לממונה על רשות שוק ההון בבקשה שיבטל את הקריטריון המגדרי, שגורם להפרשות לפנסיה של נשים להיות נמוכות יותר משל גברים שפרשו באותם תנאים. התקנה מתירה לקרנות הפנסיה לחשב את קצבת הזקנה החודשית תוך התחשבות בקריטריון המין של המבוטח, כל עוד לא נקבע הסדר אחר בחקיקה ראשית.

אחת ההנחיות הרגולטוריות של קרנות הפנסיה מאפשרת להן לקבוע את "מקדם ההמרה", הקובע את הקצבה החודשית שעוברת למבוטחים, בהתאם למין, כלומר, בהתאם ללוחות מגדריים של תוחלת חיים צפויה לכל גיל. מכיוון שנשים חיות בממוצע יותר מגברים, ההסתמכות על המין מובילה לכך שאישה ואיש שפרשו באותם תנאים בדיוק משוק העבודה יקבלו קצבה חודשית שונה: הגבר יקבל קצבה חודשית גבוהה יותר מהאישה בתנאי פרישה שווים.

עובדת במפעל לחיתוך פירות (צילום: נטי שוחט, פלאש 90)
עובדת במפעל לחיתוך פירות (צילום: נטי שוחט, פלאש 90)

לדברי עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכיות האזרח, "מכיוון שמדובר בהסדר שפוגע בזכויות חוקתיות – שוויון והזכות לכבוד, העניין מחייב חקיקה ראשית. מדובר בהסדר ראשוני העומד בסתירה לחקיקה ראשית אחרת, ולא ניתן להסדירו בהנחיות מנהליות".

בפנייה נכתב: "פערים מגדריים בפנסיה מחייבים פעילות נחושה מצד כל רשויות המדינה, שכן הפנסיה הינה האמצעי המרכזי להבטחת הזכות לקיום בכבוד בעת זקנה ובחברה שוויונית לא ניתן לקבל כי אישה תקבל קצבה פחותה מגבר, אף שפרשו באותם תנאים. מתן גמלת פנסיה נמוכה יותר לנשים בהתבסס על לוחות תוחלת חיים מגדריות זו הפליה מחמת מין, וכשמדובר בחסכון הפנסיוני, לא קיים הכרח בכך כדי למנוע כשל שוק חריף, ואין כל הצדקה לתת משקל למין בקביעת גמלת הזקנה על ידי קרנות הפנסיה".

הפונים מדגישים בנוסף, שבאיחוד האירופאי ובמדינות נוספות אסרו על אפליה בגמלה בשל מין, גם על בסיס חישובים אקטואריים, בארה"ב אסר בית המשפט העליון כבר בשנת 1983 על חברות ממשלתיות או פרטיות המספקות ביטוח פנסיוני להתייחס לעמיתים שלהם על פי המין בחישובים אקטואריים. באירופה פסל  בשנת 2011 בית המשפט האירופאי לצדק את האפשרות לקבוע את הפנסיה במדינות האיחוד על בסיס לוחות מגדריים של תוחלת חיים. ​

טרם התקבלה תגובה מרשות שוק ההון.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!