דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שגרת הקורונה / פתיחה מדורגת, תגבור שעות לתלמידים חלשים והכשרת מורים: המלצות לבתי הספר

משרד החינוך פרסם סקירה ראשונה על מחקרי חינוך מהעולם | מוסדות חינוך מהווים סיכון להדבקה גם בקהילות בהן התחלואה נמוכה | הלמידה מהבית מגבירה פערים לימודיים | מורים חדשים מתקשים להקנות ידע חדש מרחוק

שיעור בתקופת הקורונה בבית ספר יסודי בעיר ניו יורק (AP Photo/Mary Altaffer)
שיעור בתקופת הקורונה בבית ספר יסודי בעיר ניו יורק (AP Photo/Mary Altaffer)
דוד טברסקי

המדען הראשי במשרד החינוך פרסם אתמול (רביעי) סקירה על שלושה מחקרים בתחום החינוך בתקופת הקורונה. מדובר בסקירה הראשונה במה שעתיד להפוך לנוהל קבוע, במטרה להעשיר את השיח החינוכי ולהעצים את יכולת הפעולה של מקבלי ההחלטות במערכת החינוך.

חזרה ללימודים: רק יסודי, בחצאי כיתות, יומיים בשבוע

המכון להדמיית מחלות בסיאטל, וושינגטון, ממליץ להמתין עם חזרה ללימודים עד לשלב בו התחלואה בקהילה נמצאת "ברמה נשלטת". גם אז, ממליץ המכון להתחיל בהחזרה לבית הספר של גילאי היסודי בלבד, בחצאי כיתות ולמשך יומיים בשבוע במטרה למנוע מגע פיזי בין תלמידים מקבוצות נפרדות.

ממצאי המחקר שקיים המכון מעלים כי גם ביישובים בהם רמת התחלואה נמוכה, ישנה סבירות גבוהה להימצאות לפחות תלמיד או מורה חולה אחד בכל בית ספר. אלו עשויים להיות חולים א-סימפטומטיים ולהוביל להדבקה נרחבת. כדי להתמודד עם הסיכון ממליץ המכון על חזרה מדורגת של בתי הספר לפעילות, במתווה 'קפסולות' הדומה לזה שמיושם בארץ מאז חודש מאי, אם כי בהגעה לבית הספר משך חצי מהשבוע בלבד, בניגוד לשבוע מלא כפי שלומדים בימים אלו תלמידי כיתות א' עד ד' בארץ.

החוקרים ממליצים על פתיחת לימודים בשבות בוגרות יותר לא פחות משלושה חודשים לאחר תחילת הלימודים בבתי הספר היסודיים, ובהתאמה למצב התחלואה המקומי.

במשרד החינוך נוטים לראות בתוצאות המחקר אישוש למדיניות שיושמה במערכת החינוך בארץ.

דווקא עכשיו: תגבור שעות לימוד לתלמידים מתקשים   

בסקר שהתבצע בחודש יוני בגרמניה בקרב מעל 1,000 הורים, ונועד לבחון את השפעת הסגר על שעות הלימוד, נמצא שמספר שעות הלימוד היומיות של התלמידים פחת בכ-50% (מ-7.4 ל-3.6 שעות). הירידה במספר שעות הלימוד היתה משמעותית יותר בקרב תלמידים בעלי הישגים נמוכים, שלמדו במהלך הסגר בממוצע חצי שעה פחות מאשר תלמידים בעלי הישגים לימודיים גבוהים.

נוסף על כך, מספר השעות שהקדישו התלמידים החלשים לפעילות הנחשבת כפוגעת בהתפתחות (משחקי מחשב, צפייה בטלוויזיה ורשתות חברתיות) עלה ב-1.7 שעות יומיות, לעומת שעה אחת בלבד בקרב התלמידים החזרים.

ממצאים עלו מעלים חשש מהגדלת פערים לימודיים במהלך הסגר. כיוון שפעולות יזומות של ההורים או בית הספר במסגרת למידה מרחוק נמצאו כבלתי יעילות בפיצוי על הפער שעלה מהסקר, מציעים החוקרים להגדיל את מספר שעות הלימוד בעבור תלמידים מתקשים, ואף להקדיש ללימוד מרחוק זמן רב יותר מאשר זה המוקדש ללימוד פרונטלי בבית הספר בשגרה.

לחזק את החוליה החלשה: הכשרה פדגוגית למורים חדשים

מחקר נוסף מצא כי מורים צעירים התקשו ביצירת תכניות לימוד, הקניית חומר חדש ויצירת מדדי הערכה, שיתאימו ללימוד מרחוק מבוססת טכנולוגיה. זאת, על אף שמורים אלו דווקא הצליחו לשמור על קשר חברתי חיובי עם תלמידיהם בתקופת הסגר. הכשרה שהתמקדה בהיבטים פדגוגיים וטכנולוגיים של ההוראה המקוונת נמצאה כמנבא היעיל ביותר להצלחה של מורים חדשים בלימוד מרחוק. המחקר התבצע בעיר קלן בגרמניה במהלך הסגר בחודשים מאי-יוני והקיף 165 מורים בתחילת דרכם המקצועית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!