דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

קורונה בעולם / ארה"ב: תביעה נגד הנהלת מפעל בשר שעובדים בו נפטרו מקורונה בשל התנהלות רשלנית

לפי כתב התביעה, בכירים במפעל ניהלו הימורים לגבי מספר העובדים שיידבקו בקורונה שעה שהם מפצירים בהם להמשיך לעבוד, גם כשהתגלו אצלם סימפטומים של המחלה | בני משפחותיהם של שלושה מן הקורבנות תובעים כעת צדק

חזית מפעל עיבוד הבשר טייסון בווטרלו שבמדינת אייווה, ארה"ב (AP Photo/Charlie Neibergall, file)
חזית מפעל עיבוד הבשר טייסון בווטרלו שבמדינת אייווה, ארה"ב (AP Photo/Charlie Neibergall, file)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בנו של עובד שנפטר מסיבוכי קורונה תובע את מפעל הבשר טייסון בעיר בווטרלו שבמדינת איווה ארה"ב, וטוען כי המנהלים בחברה התערבו בכסף על כמה עובדים יידבקו בנגיף. טייסון מכחישה את ההאשמות, המצטרפות לטענות נוספות נגד התנהלות החברה סביב משבר הקורונה.

במפעל הייתה הדבקה המונית של נגיף הקורונה בהתפרצות של חודש מרץ 2020. על פי עדויות עובדים הנהלת המפעל התעלמה מהנגיף, הפעילה לחץ על עובדים חולים לחזור לעבוד, וזלזלה בנהלי הבטיחות.

התביעה הוגשה אתמול על-ידי בנו של איסידרו פרננדז, עובד שנפטר ב-26 באפריל מנגיף הקורונה. בתביעה נטען כי מנהלי האתר עסקו ב"מצג שווא, מרמה, רשלנות חמורה, התעלמות מרצון ועצימת עיניים ביחס לבטיחות העובדים".

מתיעוד בית המשפט עולה כי השריף במחוז בלק הוק, טוני תומפסון, יעץ לחברה לסגור את מפעל ווטרלו, אך הנאשמים לא עשו זאת. תומפסון אמר כי תנאי העבודה של המפעל "הרעידו אותו עד היסוד". על פי התביעה, "בערך באותה תקופה, הנאשם טום הארט, מנהל המפעל, ארגן מאגר הימורים במזומן, עבור מפקחים ומנהלים, כדי להמר כמה עובדים יימצאו חיוביים לקרונה". גורמים רשמיים מסרו ב-12 באפריל כי כשני תריסר עובדים התקבלו לחדר המיון המקומי. באותו שבוע המפעל נסגר באופן זמני.

בין הנאשמים יו"ר טייסון פוד ג'ון טייסון, המנכ"ל, נואל ווייט ועוד שורת בכירים ברשת ובמפעל.

"הנאשם ג'ון קייסי, מנהל המפעל, הורה למפקחים במפורש להתעלם מתסמינים של הקורונה. קייסי אמר למפקחים שעליהם להתייצב לעבודה, גם אם יש להם סימפטומים והורה למפקחים לגרום למנהלים הישירים שלהם להגיע לעבודה", נכתב בתביעה. "פעם אחת תפס מר קייסי מפקח חולה בדרך להיבדק והורה לו לחזור לעבודה והוסיף: 'לכולנו יש תסמינים. יש לך עבודה לעשות'".

עוד נטען כי מנהלי טייסון עשו עבודת לובי ברמה גבוהה בבית הלבן כדי להמשיך את עבודת המפעל למרות מגבלות הקורונה. בתביעה נאמר מספר פעמים כי הנאשמים לחצו על העובדים להמשיך לעבוד ואמרו כי המתקן צריך להישאר פתוח כדי ש"אמריקאים לא יהיו רעבים".

תביעות חוזרות

בנוסף לתביעה זו, הוגשה תביעה נוספת על התפרצות הקורונה בחודשים מרץ-אפריל במפעל. התביעה שהוגשה בחודש יוני, על-ידי ילדים של שלושה מנפטרי הקורונה, טענה כנגד המפעל ומנהליו שהחברה סיכנה את העובדים ביודעין ושיקרה כדי להשאיר אותם בעבודה.

בתביעה אז, נטען כי נציגי טייסון היו מודעים לנגיף שהתפשט במפעל לעיבוד בשר חזיר בסוף מרץ או בתחילת אפריל, אך שמרו את המידע הזה מהעובדים ומהציבור.

עם התגברות ההתפרצות, החברה לא הצליחה ליישם אמצעי בטיחות, אפשרה לכמה עובדים חולים וכאלו שנחשפו לחולים להגיע לעבודה, והבטיחה באופן שיקרי לעובדים ולציבור שהמפעל בטוח, נטען בתביעה.

על-פי כתב התביעה, "טייסון התכוונה במצגים כוזבים אלה, להונות עובדים במתקן ולגרום להם להמשיך לעבוד למרות התפרצות COVID-19 הבלתי מבוקרת במפעל והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעבודה".

טייסון שלחה תגובה לתביעה העדכנית לחברת החדשות KCCI  עם הצהרה שמכחישה את הטענות ולא לוקחת אחריות על התפשטות הקורונה במפעל. "אנו עצובים על אובדן כל אחד מחברי צוות טייסון ומזדהים עם משפחותיהם. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת הבריאות והבטיחות של עובדינו ויישמנו שורה של אמצעי הגנה בווטרלו ובמתקנים האחרים שלנו העומדים או עולים על ההנחיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!