דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרה מקצועית

הכשרה מקצועית / הגדרות לא ברורות ובלי סמכויות: המנהלת להכשרה מקצועית שהקים שר האוצר

המנהלת הזמנית תוקם כזרוע ביצועית מסורסת במשרד מטה | הסמכויות ורוב התקציב יישארו במשרד העבודה | אבל לשר כ"ץ בהחלט יש סיבה לרצות בהקמת המנהלת | פרשנות

ישראל כ"ץ ואיציק שמולי (צילום: נועם ריבקין פנטון / תומר נויברג /פלאש 90)
ישראל כ"ץ ואיציק שמולי (צילום: נועם ריבקין פנטון / תומר נויברג /פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר ושר העבודה סיכמו על הקמת מנהלת להכשרות מקצועיות, וההצעה אושרה היום (ראשון) על ידי הממשלה. מהתכנית המקורית של כ"ץ, לרכז בידיו את מלוא הכוח והתקציבים של תחום ההכשרות המקצועיות, לא נותר הרבה. המנהלת החדשה תפעל שנתיים ולאחר מכן תסגר, היא תהיה כמעט נטולת סמכויות – למעט התקציב שתקבל – שגם הוא, איננו ברור בשלב זה.

הסמכויות נשארות במשרד העבודה

הצעת המחליטים מבהירה במפורש שהמנהלת החדשה אינה צפויה לכרסם בסמכויות אגף ההכשרה המקצועית שבמשרד העבודה והרווחה. כך למשל, הצעת המחליטים מחדדת כי לא תהיה למנהלת הסמכות לחלק תעודות הסמכה מקצועיות בעלות הכרה ממשלתית, ולא להסמיך גופים אחרים לחלק תעודות שכאלו – סמכויות הנתונות בידי זרוע העבודה.

המנהלת מיועדת להציע הכשרות ב'מקצועות בעלי שכר גבוה', חלקם כאלו שהעבודה בהן מחייבת תעודת הסמכה מקצועית כמו ענפי החשמל, התעשייה, הבינוי, התחבורה, האנרגיה והמים. ייתכן והמנהלת תבחר בפועל להתמקד דווקא במקצועות ההיי-טק, הטכנולוגיה והדיגיטל, שההכשרות המקצועיות בהם פעמים רבות אינן מקנות הסמכה מקצועית רישמית המוכרת על ידי המדינה.

בפועל, בגלל הזמן הקצר שעומד לרשותה, סביר שהמנהלת החדשה בעיקר תקצה כספים למימון וסבסוד הסמכות במוסדות המאושרים כבר על ידי משרד העבודה והרווחה. קהל היעד של המנהלת על כל פנים אמור להיות ברמות השכלה ושכר שונות, בהתאם להרכב האוכלוסייה הכללית – ולא כולם מתאימים להכשרה בהיי-טק.

גם התקציב יישאר ברובו במשרד העבודה

תקציב התפעול של המנהלת החדשה, צפוי לבוא  מחבילת ההכשרות המקצועיות לקורונה. תקציב זה שאושר במרץ עמד על כ-750 מיליון שקלים, ומתוכם כ-45 מיליון הושקעו כבר בחלוקת שוברי הכשרה מקצועית לזכאים. התוכניות שנכתבו במשרד העבודה, דורשות עוד כ-350-300 מיליון שקלים. היות והקמת המנהלת הייתה תלויה לגמרי בהסכמתו של שר העבודה והרווחה, על פחות מכך – לא סביר שהשר שמולי התפשר.

שאר הכסף, כ-350 מיליון שקלים, אמורים להיות מחולקים ככל הנראה בין תכניות משרד הכלכלה, המדען הראשי, שירות התעסוקה והמנהלת – מה שאומר שתקציבה עשוי לנוע בין כמה עשרות מיליונים לכמה מאות, בשלב הזה עוד לא נקבע התקציב שיעמוד לרשות המנהלת.

מה שכן תעשה המנהלת

השאלה היא, מה תעשה המנהלת עם הכסף הזה? משרד האוצר איננו משרד אופרטיבי, כי אם משרד מטה העוסק על פי רוב בתחומי המאקרו. זו גם הסיבה שהפקידות התנגדה להקמת המנהלת. המשרד פשוט לא בנוי להפעיל התקשרות עם מכללת עתיד בכרמיאל או מכללת זבולון באלעד על פתיחת כיתה של 25 תלמדים בקורס חשמלאי מוסמך, מנהל מחסן או אפילו מהנדסי תוכנה.

הקמת מערך מקצועי שידע לעשות זאת, מערך שאגב כבר קיים במשרד העבודה, צפויה לקחת זמן, וקשה להאמין שבשנת 2021, תצליח באמת להוציא לפועל קורסים ותוכניות.

מה שכן ייתכן שתספיק להוציא לפועל, זה איוש משרות. וודאי בתקופה הקרובה יפורסם מי מונה לעמוד בראש המנהלת החדשה, ומי מונה לסגנו. בוודאי יומצאו גם תפקידים נוספים  שרובם ככל הנראה מקבילים לחלוטין לתפקידים שקיימים כבר כיום באגף ההכשרה המקצועית הקיים במשרד העבודה והרווחה.

קשה להאמין שהפקידות (שעוד נותרה) באוצר מבסוטית ממנו. אבל מנהלת זה תפקידים, ושרים כידוע, אוהבים למנות אנשים לתפקידים. התקנים לצורך הקמת המנהלת החדשה, אגב, יבואו על חשבון מכסת כוח האדם הכוללת של משרד האוצר, והוצאות השכר שלהם ירדו מתקציבו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!