דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכנית הסיוע האמריקאית

כלכלה גלובאלית / שר האוצר של טראמפ מונע הארכת תכניות הסיוע ומשאיר לממשל ביידן כאב ראש רציני

חלק מתוכניות הסיוע יסתיימו לפני שיושבע הנשיא החדש. סירובו של מנוצ'ין להאריך את התוכניות ייאלץ את ביידן לאשר אותן מחדש בקונגרס מפולג | הנפגעים העיקריים: הסטודנטים העניים שרואים את תכנית שמיטת החובות מתרחקת

שר האוצר סטיב מנוצ'ין יוצא מפגישה בקונגרס עם יו"ר ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הסיוע החדשה. (AP Photo/Andrew Harnik)
שר האוצר סטיב מנוצ'ין יוצא מפגישה בקונגרס עם יו"ר ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הסיוע החדשה. (AP Photo/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

שר האוצר האמריקאי היוצא סטיב מנוצ'ין החליט שאחד מצעדיו האחרונים בבית הלבן יהיה לאפשר לחלקים מתכניות סיוע החירום של הממשל הפדרלי לפוג בסוף השנה מבלי להאריך אותם. זאת על אף הביקורת הקשה שהוא סופג מגורמים בבנק הפדרלי ובצוותו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן שיושבע ב-20 בינואר.

החלטו של מנוצ'ין שלא להאריך את תכניות הסיוע מעבר ל-31 בדצמבר עלולה להקשות מאוד על הניסיון הדמוקרטי להגדיל את חבילת הסיוע מכיוון שחלקים אלו של התכנית יצטרכו להיכלל גם הם במשא ומתן בין המפלגות על הפעימה השניה של התכנית. משא ומתן שיתחיל רק אחרי הכרעת המירוץ לכיסאות הסנאט של מדינת ג'ורג'יה בינואר.

למעשה, מנוצ'ין נתן אישור לרעיון שמסתובב מזה מספר שבועות בחוגים הקרובים לטראמפ, והכריז על סופם של חלקים מתוכנית סיוע החירום. בין הצעדים שמנוצ'ין החליט לסיים נמצאות מספר תכניות שאמורות לסייע לעסקים ורשויות מקומיות באמצעות אשראי זול בערבות המדינה. הצידוק שניתן להחלטה הוא שהנתונים הכלכליים של המשק האמריקאי מצביעים על שיפור, ושאין יותר הצדקה לנמשיך ולהפעיל אותם.

החלטותיו של מנוצ'ין גוררות ביקורת קשה מצד אנשיו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, שרואים בהחלטות נקמנות פוליטית. כדי להחזיר את התכניות המבוטלות לפעולה, ביידן יצטרך לאשר אותם מחדש בקונגרס, ובשלב זה נראה שהקונגרס יישאר מחולק בין שתי המפלגות, כשבית הנבחרים נמצא בשליטה דמוקרטית, והסנאט צפוי להישאר בשליטה רפובליקנית.

הצורך לאשר מחדש את התכניות שבוטלו יאפשר לסיעת המפלגה הרפובליקנית בסנאט לדרוש קיצוצים בתכנית. זאת בניגוד לעמד הנשיא הנכנס ביידן שמבקש דווקא להגדיל את חבילת הסיוע.

לא רק אנשי ביידן לא אוהבים את המהלך של מנוצ'ין. גם בכירים בבנק הפדרלי, שהיה אמון על חלק מהתכניות, וממשיך לראות בהם צעדים קריטיים לתמיכה במשק האמריקאי, מאוכזבים.

האפשרות לשמיטת חובות הסטודנטים מתרחקת

ההערכה שהדמוקרטים צפויים שלא להשיג בשליטה מוחלטת בקונגרס כבר מביאה משקיעים גדולים בוול סטריט להוריד ציפיות. במקום תכנית סיוע של 2 טריליון דולר שהבטיח ביידן במסע הבחירות, בנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריך עכשיו שבמידה והרפובליקנים אכן ימשיכו לשלוט בסנאט, החבילה תהיה קרובה יותר ל-700 מיליון דולר. סכום קרוב הרבה יותר לתוכנית הרפובליקנית שעמדה על 500 מליון דולר.

ההערכה בשווקים היא שהדמוקרטים יוותרו על חלק גדול מהדרישות שלהם ותוכניות חדשות שהיו אמורות להיבנס למשא ומתן יישארו בחוץ כדי להתמקד בהחזרתן של התוכניות הקיימות שידרשו אישור מחדש.

אחד הנושאים, שעל פי הדיווחים, ממשל ביידן היה רוצה להכניס לחבילת הסיוע החדשה הוא שמיטת חובות הסטודנטים על ידי הממשלה. על פי התכנית, הממשל הפדרלי יממן שמיטת חובות בגין הלוואות לימודים בהיקף נרחב מאוד.

אותן הלוואות שהפכו בעשורים האחרונים לסמל של הפערים בין עשירים לעניים בארה"ב. העלויות הגבוהות של הלימודים במוסדות נחשבים מהוות חסם משמעותי לבני נוער ממשפחות עניות בדרך להשכלה אקדמית.

הסך הכולל של חובות הסטודנטים בארה"ב עומד נכון להיום על כ-1.6 טריליון דולר, כשמרבית הלוואות הלימודים ניתנות על ידי הממשל הפדרלי והממשלות המקומיות. ההצעה של ממשל ביידן היא לשמוט 10,000 דולר מהחובות של כלל הסטודנטים, ואת כל היקף החוב של סטודנטים מרקע כלכלי נמוך. סך הכל מדובר בכשליש מיתרת חובות הסטודנטים בארה"ב.

נכון להיום לא ברור האם ביידן יוכל לבצע את המהלך דרך צו נשיאותי, או שיאלץ לאשר אותו דרך הקונגרס. בהנחה שלא יוכל לבצע את המהלך דרך צו נשיאותי, הסיכויים להצליח להביא את המפלגה הרפובליקנית להסכים לשמיטת החובות קטנה ביותר. מהלכיו האחרונים של מנוצ'ין מקטינים אפשרות זו אף יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!