דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / לא משאירים את הילדים בבית: בגרמניה, בריטניה וצרפת בתי הספר פתוחים גם בסגר

בעוד תלמידי כיתות ה' עד י"ב בישראל לומדים מהבית מעל חודשיים, במדינות הגדולות באירופה התלמידים לא הפסידו יום לימודים אחד | ראש ממשלת צרפת: "כמו כל השירותים הציבוריים שלנו, מערכת החינוך הלאומית חייבת להמשיך"

תלמידים בתיכון בבריטניה במהלך הסגר השני במדינה, נובמבר 2020 (צילום: Jane Barlow/PA via AP)
תלמידים בתיכון בבריטניה במהלך הסגר השני במדינה, נובמבר 2020 (צילום: Jane Barlow/PA via AP)
דוד טברסקי

מדינות אירופה מתמודדות בשבועות האחרונים עם עלייה חדה בתחלואה בקורונה, ובדומה לישראל, רבות מהן הכריזו על סגרים נרחבים. אך בחלקן מדיניות הסגר שונה משמעותית מישראל, וכוללת פתיחה מלאה של מערכת החינוך. בעוד תלמידי כיתות ה' עד י"ב בישראל לומדים מהבית מעל חודשיים, התלמידים בגרמניה, צרפת, בריטניה ואירלנד לא נעדרו מבית הספר אפילו ליום אחד.

"למידה מהבית פוגעת בשוויון ההזדמנויות"

גרמניה נמצאת בסגר כמעט ארבעה שבועות, מתחילת נובמבר. עם זאת, מרבית מקומות העבודה במדינה ממשיכים לפעול וכך גם מערכת החינוך. עיקר האיסורים הוא על פתיחת מקומות בילוי, ספורט ותרבות כמו מסעדות, ברים, תיאטראות, בתי קולנוע, בתי מלון, מכוני כושר ובריכות שחייה. בשבוע האחרון שברה התחלואה בגרמניה את השיא האירופי, עם ממוצע של 15 אלף חולים חדשים ביום ו-250 נפטרים.

למרות המצב הקשה, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ממשיכה להתיר את פתיחת בתי הספר. היא הזהירה שלהשארת התלמידים בבית יש השלכות חברתיות קשות וציינה כי "היקפי האלימות הביתית גדלו באופן דרמטי בתקופת הסגר".

למרות לחץ מגורמי בריאות, מרקל סירבה לחייב את המדינות לדרוש מבתי הספר חובת חבישת מסיכה. בשבוע שעבר החל בגרמניה ניסוי לעריכת בדיקות בכניסה לחלק מבתי הספר, ובמספר מקרים התגלו תלמידים חיוביים ובתי הספר נסגרו זמנית. הפיילוט טרם נערך בכלל המדינות בגרמניה.

לא כולם מרוצים מהמצב. קול מחאה עולה מכיוון הורים ברחבי המדינה הקוראים שלא להמשיך לפתוח את בתי הספר, ולעבור ללמידה מרחוק לאלתר בגלל סכנת ההידבקות. אירוע שזכה לתהודה ארצית התרחש בעיר סוליגן במדינת נורדראיין ווסטפאליה שבצפון מערב גרמניה: בלחץ ההורים, החליטה העירייה על מתווה 'קפסולות' שמשלב למידה בבית הספר במחצית השבוע עם למידה מהבית. בתגובה למהלך, ביטל משרד החינוך של המדינה את החלטת העירייה, בטענה שהמעבר ללמידה מרחוק, אפילו חלקית, פוגעת בשוויון ההזדמנויות של התלמידים.

משרד הבריאות הבריטי: הנזק מסגירת בתי הספר עולה על הסיכון מהמחלה

בריטניה נמצאת בסגר מתחילת נובמבר. המתווה החינוכי שעליו המליצה הממשלה מתעדף את חזרת כלל התלמידים מגילאי גן עד י"ב לשבוע למידה מלא. עם זאת, הממשלה נמנעת מהכתבת מדיניות אחידה, ועל כן ההחלטה האם לפתוח את בתי הספר, באיזה היקף ובאילו גילים נמצאת בידי מנהל בתי הספר, לפי מידת הבנתם את מצב התחלואה בקהילה שלהם, מעין 'רמזור עצמי'.

לפי ניתוח שערך משרד הבריאות הבריטי, הסיכון לפגיעה קוגנטיבית והנזק להתפתחות האקדמית של התלמידים, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות, חמור מדי מכדי להתעלם ממנו, ועולה בחשיבותו על הסכנה למחלה חמורה כתוצאה מהידבקות בנגיף.

ההנחיה העיקרית להפעלת בתי הספר במדינה נשענת על מספר עקרונות מניעתיים: צמצום מגע עם אנשים שאינם מרגישים טוב או גרים בבית עם אנשים שאינם מרגישים טוב, המלצת עטיית מסכות (תלמידי היסודי אינם מחויבים למסכות, ובכל מקרה ההחלטה בידי המנהל), הקפדה על שטיפת ידיים מספר פעמים ביום בפיקוח המחנכים ואוורור מתמיד של כל המרחבים הסגורים. בבתי ספר הנוטים לצפיפות הממשלה ממליצה על הרחקה מכוונת בין קבוצות תלמידים ומורים, כגון קפסולות והפרדה פיזית. במקרים נדרשים, צוותים חינוכיים יוכלו לבקש מהמנהלים ציוד הגנה מתקדם.

המתווה מעורר גם מחאה: מספר איגודים מקצועיים של מורים בממלכה מתריעים כי בתי ספר רבים עוברים משברים תקציביים חמורים בעקבות משבר הקורונה, עקב הוצאות גבוהות על שכירת כח אדם נוסף שנדרש לגבות מורים בבידוד. האיגודים מוחים על כך שהמדינה לא עושה מספיק כדי להעמיד מערך בדיקות רחב לכלל המורים במדינה.

בנוסף, הורים במדינה סירבו לשלוח את ילדיהם לבית הספר מחשש להדבקה. הם טענו שהמדינה אינה מאפשרת לילדיהם ללמוד מרחוק, מכיוון שהגישה ללמידה מרחוק מותרת רק לילדים חולים, בבידוד או עם קושי להגיע לבית הספר.

"מערכת החינוך הלאומית חייבת להמשיך"

צרפת נכנסה לסגר בתחילת נובמבר, אך בתי הספר בה נשארו פתוחים. למידה מרחוק מתאפשרת רק לתלמידי כיתות י' ומעלה, ומחצית מהשבוע בלבד. הכיתות נדרשות להיות נקיות ומאווררות היטב. רק השבוע הודיע משרד הבריאות שילדים מגיל 6 ומעלה יחויבו לעטות מסכה.

תלמידים יוצאים מיום לימודים בבית ספר בצרפת, במהלך הסגר השני במדינה, נובמבר 2020 (צילום: AP/Bob Edme)
תלמידים יוצאים מיום לימודים בבית ספר בצרפת, במהלך הסגר השני במדינה, נובמבר 2020 (צילום: AP/Bob Edme)

"כמו כל השירותים הציבוריים שלנו, מערכת החינוך הלאומית חייבת להמשיך", אמר ראש הממשלה, ז'אן קסטקס. לאחר מחאת תלמידים בפריז בסוף השבוע האחרון. התלמידים חסמו את הכניסה לבית הספר התיכון שלהם, בטענה שהלימודים בו אינם בטוחים. גם הנשיא, עמנואל מקרון, התייחס למחאה ואמר שהוא חושש שסגירת בתי הספר תשאיר תלמידים רבים מאחור.

"לא נאפשר לדור הצעיר להיות קורבן נוסף למגפה"

ראש ממשלת אירלנד, מיהאל מרטין, עמד על כך שבתי הספר יישארו פתוחים. "לא נאפשר לדור הצעיר שלנו להיות קורבן נוסף של המגפה הזו, הם זקוקים לחינוך שלהם". הדברים נאמרו לאחר מחאה שעלתה מכמה איגודי מורים שטענו שבתי הספר חייבים להיות אטומים עם בוא החורף, ואינם יכולים להיות מאווררים מספיק כדי לעמוד בהנחיות הבריאות.

איגוד המורים הגדול במדינה, INT, קרא לתעדף את המורים בקבלת חיסון, ולא לאפשר את פתיחת בתי הספר כאשר הטמפרטורות יתקרבו לאפס מעלות בחודש הבא.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!