דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרות מקצועיות

הכשרה מקצועית / ביקורת בוועדת העבודה בכנסת על הקמת מנהלת הכשרות מקצועיות במשרד האוצר

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ: "זה עניין של אגו בין שרים, המנהלת לא תקום, תעבדו כאילו הדבר הזה לא קיים" | נציג האוצר: "יש תהליכים שעוד לא הבשילו במשרד העבודה"

ח"כ חיים כץ, יושב ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. (צילום: דוברות הכנסת: דני שם טוב)
ח"כ חיים כץ, יושב ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. (צילום: דוברות הכנסת: דני שם טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, חיים כץ (הליכוד), אמר היום (שני) בדיון הראשון של ועדת המשנה להכשרות מקצועיות כי משרד העבודה הוא שצריך לנווט את ההכשרות. "לאוצר אין כאן מקום", הוסיף כץ, "זה עניין של אגו בין שרים ואני אומר לכם שהמנהלת לא תקום בשנים הקרובות, אז למשרד העבודה אני אומר: 'תעבדו כאילו הדבר הזה לא קיים'".

ראש זרוע העבודה במשרד העבודה, מוטי אלישע, דיווח לוועדה כי בעקבות ההסכמות עם האוצר, נחתם בימים האחרונים הסכם להעברת 332 מיליון שקלים מתקציבי הקורונה לטובת תכנית ההכשרות המקצועיות של אגף ההכשרות במשרד העבודה והרווחה. לדבריו, תקציב האגף ב-2019 עמד על 230 מיליון שקלים והוא הכשיר כ-12 אלף איש. בשנת 2020 קיבל כ-50 מיליון שקלים פחות. "יש פחות מובטלים השנה", עקץ כץ את האוצר.

בדיון לא הובהר מה יהיה התקציב המיועד של מנהלת ההכשרה המקצועית החדשה באוצר, אך חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) טען כי "האוצר שומר לעצמו 515 מיליון שקלים לטובת מנהלת שעוד לא קמה ואין שום סיכוי שתתחיל לעבוד בקרוב".

"בתקופת הקורונה הממשלה החליטה שנדרש מכפיל כוח ויש תהליכים שעוד לא הבשילו לגמרי במשרד העבודה. צריך לנצל את ההזדמנות שיש הרבה אנשים מחוץ לשוק העבודה שאפשר להעלות להם את הפריון ולכן הוחלט להקים את המנהלת", הסביר איציק דניאל, רכז תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר. בתשובה לשאלה מה חלוקת האחריות בין המנהלת החדשה לבין משרד העבודה הבהיר כי ממשרד העבודה לא נגרעו כל סמכויות, אך אין חלוקת אחריות ברורה בין הגופים.

"המנהלת תהיה רשאית לפעול בענפים שבהם יש פריון גבוה: תשתיות, טכנולוגיה עלית ותעשייה", חידד והוסיף כי כבר כיום אין לזרוע העבודה בלעדיות בתחום ההכשרות המקצועיות, המבוצעות גם על-ידי רשות החדשנות, משרד העבודה, שירות התעסוקה וגורמים נוספים. בתשובה לשאלה מדוע לפצל עוד יותר את התחום במקום לפעול לאיחודו השיב כי "לאגם משאבים בספירה הממשלתית היום זה תהליך מורכב וצריך לחשוב איך עושים את זה בצורה חכמה". לדבריו, המוטיבציה להקמת המנהלת הייתה הרצון לפעול כמה שיותר מהר, זאת על אף שהוויכוח בין משרדי האוצר והעבודה על עצם הקמתה תקע את רוב תקציבי ההכשרה המקצועית שהוסכמו בחודש מרץ, לפני קרוב לשמונה חודשים.

ברקת הדגיש את החשיבות שתוכניות ההכשרה המקצועית ייעשו באמצעות המעסיקים עצמם, ואלישע ציין כי כבר כיום תכניות המשרד מבוססות על הסכמות עם נשיאות הארגונים העסקיים ושיתוף עם מנהלת המעסיקים שהקימו. "אנחנו מאמינים בכיוון הזה ולא עושים בפועל הכשרות מקצועיות אלא מתווים דרך עם מקסימום השמה במימון ממשלתי. אבל בלי תקציב אנחנו לא יכולים לעשות כלום ול-2020 מיצינו את התקציב". לדבריו, גם את השוברים שמחלק המשרד, הוא החל לחלק בין היתר באמצעות מעסיקים המתחייבים להשמת עובדים, וזאת לצד פתיחת המסלול הירוק שמאפשר למעסיקים לפתוח הכשרות במוסדות מוכרים ובמימון ממשלתי, בהתאם לצרכיהם. "הדגש שלנו הוא המעסיקים, שצריכים בסוף לקלוט את העובדים ולסייע לנו לצמצם את האבטלה" אמר.

יושבת ראש ועדת המשנה, חברת הכנסת אתי עטיה (הליכוד), אמרה שהוועדה תדרוש דיווח חודשי באשר להתקדמות נושא ההכשרות המקצועיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!