דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קבינט הקורונה

חינוך בקורונה / הקבינט החליט: כל תלמידי בתי הספר יחזרו בהדרגה ללימודים, למעט בערים האדומות

אחרי שעות של דיונים וצעקות, אימצו השרים את המתווה של השר גלנט | התיכונים יחזרו ביום ראשון, וחטיבות הביניים שבוע לאחר מכן | תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו ללמוד היום | בחמישי יתחיל פיילוט בקניונים

תלמידי תיכון בבחינת בגרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)
תלמידי תיכון בבחינת בגרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)
אסף צבי
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט הקורונה החליט הלילה (בין שני שלישי) שכל מערכת החינוך, כיתות א'-יב', תחזור בהדרגה בערים עם תחלואה נמוכה ולפי המתווה שהציג משרד החינוך.

לפי המתווה יחזרו הלימודים בכיתות י'-יב' ביום ראשון הקרוב, ה-29 בנובמבר; ושבוע לאחר מכן ב-6 בדצמבר יחזרו תלמידי חטיבות הביניים. במקביל יוגדל משמעותית מספר הבדיקות.

בנוסף החליט הקבינט על פיילוט לפתיחת הקניונים החל ביום חמישי. לפי הודעת משרדי הממשלה והבריאות, הפיילוט יימשך עד ה-6 בדצמבר, ובהתאם להצעה זו יובאו תקנות לאישור הקבינט. מועד הפתיחה של הקניונים ייקבע בכפוף לממצאי הפיילוט ולתמונת מצב התחלואה הכללית. במקביל תוגש הצעה לפיילוט לשווקים, שייפתחו במקביל לקניונים.

עוד הוחלט לקדם את הטיפול בהגדלת קנסות הקורונה – החלטה שכבר אושרה בקבינט ובממשלה אך לא אושרה עקב התנגדות הסיעות החרדיות. ישיבת הקבינט הבאה תוקדש לדיון בצעדים האפשריים לריסון ולהפחתת התחלואה, וכי משרד הבריאות ירכז המלצות בנושא. השרים יזהר שי וזאב אלקין ישלימו את עבודתם לבחינת שימוש באמצעים דיגיטליים למאבק במגפה, תוך התייחסות לסוגיות המשפטיות, והן יידונו במפגשי הקבינט הבאים. השרים החליטו גם כי המנגנון וההיערכות לחיסון האוכלוסיה בישראל יוצגו לראש הממשלה ושר הביטחון.

ההחלטה התקבלה בתום דיון סוער שנמשך שעות. שר החינוך יואב גלנט ושר הפנים אריה דרעי דרשו לפתוח מיידית את מערכת החינוך בערים צהובות וירוקות. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר שניתן לתעדף את החינוך בתנאי שלא ייפתחו חלקים נוספים במשק. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצר את הדיון ודרש למצוא דרכים נוספות להורדת מקדם ההדבקה (R) שנמצא כעת מעל ל-1. בישיבה התפתח עימות בין נתניהו לגנץ, שהאשים את נתניהו בעריכת דיונים ארוכים ללא קבלת החלטות.

השר גלנט אמר בדיון כי "אנחנו נמצאים על אזור 250 ילדים חולים לכלל האוכלוסיה, שהיא כוללת מעל לחצי מיליון ילדים. 99% מהגנים הם בכלל ללא חולים. ב-90% מכיתות ד אין אפילו חולה אחד. אנחנו רואים שהתחלואה נובעת מאירועים מחוץ למערכת החינוך, כמו מסיבת יום הולדת אחרי הצהריים". גלנט התריע מהנזקים שגורמת סגירת הלימודים בבתי הספר לילדים ולבני הנוער: "יש נשירה סמויה, יש עליה בשימוש בסמים, יש עליה בהשמנה. תלמידי ישראל בעשור האחרון הם הכי פחות ספורטיביים". שר הפנים, אריה דרעי, הצטרף לדבריו: "השתנה להם כל סדר היום, אין לנו שליטה על הנוער הזה. חייבים שגרה", אמר.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר כי "אם יקבע סדר עדיפויות הגיוני ושבועיים לא יפתח כאן כלום – אז אני אקבל את ההצעה של שר החינוך". במהלך הדיון התפתח ויכוח בין שר הבטחון ורה"מ החליפי, בני גנץ, לראש הממשלה, בנימין נתניהו. גנץ התלונן כי הדיון מתמשך ללא קבלת החלטות. הוא אמר לנתניהו: "שר החינוך הציע לך רמזור על החינוך בתגובה אמר לו נתניהו: "אף אחד לא יודע מה תהיה ההשפעה על ה-R ומתי נאבד שליטה".

מתווה הקניונים: מצלמות וסיירות קורונה

בהמשך דנו השרים במתווה פתיחת הקניונים. לפי המתווה שהוצג, הקניונים ייפתחו במתווה דומה לחנויות – עד 10 אנשים בכל חנות, במפתח של 7 אנשים למ"ר, תוך הפעלת מצלמות למעקב אחר הפרת הנחיות ופקחים מטעם הקניון. דרישות נוספות הן החלפת אוויר וחיטוי מספר פעמים במהלך היום. ההצעה היא לערוך פיילוט במספר מוגבל של קניונים ולבחון את תוצאותיו.

שר האוצר ישראל כ"ץ דרש לפתוח את הקניונים במתווה הזה, ושרת התחבורה מירי רגב דרשה לפתוח גם את השווקים הפתוחים. ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הזהירה כי מדובר בחללים סגורים, ופתיחה ללא רישום של הנכנסים עלולה להיות מסוכנת.

במקום להוסיף נסיעות, מגדילים את התפוסה המותרת באוטובוסים

הקבינט אישר פה אחד, את תקנות התחבורה העדכניות, בהתאם לעמדות המקצועיות של משרדי התחבורה, הבריאות והמועצה לביטחן לאומי. במסגרת התקנות יוגדלו אחוזי התפוסה באוטובוסים ל-75%. זאת, לפי ההודעה "כדי לתת מענה לאיזון בין הביקושים לשירותי התחבורה הציבורית לבין שמירה על בריאות הציבור". התקנות ייכנסו לתוקף תוך יממה ויובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

מחלוקת על אפליקציית מגן של משרד הבריאות

שרי הקבינט דנים בצעדים לצמצום התחלואה הכוללים שימוש באמצעים דיגיטליים. אחת ההצעות שתועלה, לחיוב אזרחים להשתמש באפליקציית 'המגן' של משרד הבריאות, מעוררת ביקורת חריפה מצד הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. בנוסף צפויים השרים לאשר את חזרת כיתות ה'-ו' ללימודים מחר (שלישי) ולדון בהמשך פתיחת בתי הספר, לאור דרישות להחזרת כיתות ז'-י' ללימודים.

הישיבה נערכת על רקע עלייה מתונה בנתוני התחלואה בשבוע האחרון. בשבוע האחרון אותרו 400-800 חולים חדשים מדי יום, ולפי חדר המצב הלאומי, מדד מקדם ההדבקה (R) עומד על 1.05, נתון המעיד על מגפה במגמת התפשטות ועל עלייה צפויה במספר הנדבקים.

ישראל נמצאת כעת חמישה שבועות מסיומו של הסגר השני, בשלב השלישי של תכנית היציאה מהסגר. התכנית שגיבש משרד הבריאות הגדירה מעבר בין שלב לשלב בהתאם למדדי התחלואה. ההחלטות האחרונות שקיבל קבינט הקורונה, שכללו את פתיחת חנויות הרחוב, פתיחת מרכזי ביג ואף החזרת כיתות ה'-ו' ללימודים, סותרות את התכנית. חברי ועדת הכלכלה בכנסת קראו לקבינט לפתוח בהקדם את חדרי הכושר.

ביקורת חריפה על ההצעות לכפיית הורדת אפליקציה: "נוגד חזיתית את החוק"

לפי דיווח בחדשות 12, השרים יזהר שי וזאב אלקין בחנו בשבוע האחרון מספר חלופות לשימוש בצעדים דיגיטליים לקטיעת שרשראות הדבקה, בין היתר כהכנה לאפשרות של ביטול השימוש באיכוני השב"כ הנהוגים כיום. לפי הפרסום, אחת ההצעות שנשקלה היא חיוב אזרחים להשתמש באפליקציית 'המגן' של משרד הבריאות, שעוקבת אחר מיקומם של המשתמשים ומדווחת להם על שהייה באותו מקום עם חולה קורונה מאומת המחייבת בידוד. אפשרות אחרת היא איסור על כניסה למקומות ציבוריים למי שלא יוריד את האפליקציה.

קמפיין לאפליקציית המגן 2 (צילום: Shutterstock, עיבוד: אידאה)
קמפיין לאפליקציית המגן 2 (צילום: Shutterstock, עיבוד: אידאה)

לקראת הדיון בקבינט הודיעה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים כי היא מתנגדת בחריפות לכפיית שימוש באפליקציה על אזרחים, וכי צעד כזה "נוגד חזיתית" את החוק שמסמיך את השב"כ לאכן אזרחים ואת פסיקת בג"ץ בנושא, שקבעו כי כל חלופה אזרחית לאיכוני השב"כ חייבת להיות וולונטרית.

אישור סופי לחזרת כיתות ה'-ו' לבתי הספר, דיון על חזרת כיתות ז'-י'

השרים צפויים לאשר סופית את חזרת כיתות ה'-ו' ללימודים בבתי הספר מחר (שלישי) לאחר מעל חודשיים של למידה מרחוק. המהלך אושר עקרונית בישיבת הקבינט בשני שעבר, אך הותנה בנתוני התחלואה. אתמול (ראשון) אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי "ההחלטה לא עומדת להשתנות". המתווה כולל גם החזרת כיתות א' וב' ללמידה בכיתות מלאות, ללא קפסולות, ופיצול קבוצות בצהרונים כך שכל קבוצה בצהרון תכלול ילדים מאותה כיתה, ללא ערבוב בין כיתות. השלב הבא שאושר עקרונית בישיבת הקבינט בשבוע שעבר הוא חזרת כיתות י"א וי"ב ללימודים בבתי הספר בשלישי הבא, ה-30 בנובמבר.

עם זאת, נכון לכרגע לא נקבע כל מתווה לחזרתם של תלמידי כיתות ז' עד י' לבתי הספר.  שר החינוך, יואב גלנט, חזר לקראת הקבינט על עמדתו כי יש להחזיר את הלימודים בבתי הספר לכלל שכבות הגיל. "צריך להחזיר באופן מיידי את כל התלמידים, מכל שכבות הגיל, ללימודים בבתי הספר. אנחנו חייבים להציב את חינוך התלמידים בראש סדר העדיפויות הלאומי לפני כל נושא אחר. זאת חובתנו, זאת אחריותנו", כתב אתמות בחשבון הטוויטר שלו.

בחדשות 12 דווח בשבת כי משרד הבריאות נסוג מהתנגדותו לפתיחת בתי הספר לשכבות גיל נוספות, והוא יתמוך בחזרה לכיתות של כלל שכבות הגיל בערים ירוקות וצהובות.

"חדרי הכושר נפלו קורבן לפוליטיקה"

בדיון ועדת הכלכלה שנערך הבוקר (שני) דרשו חברי הוועדה מהממשלה לפתוח בהקדם את חדרי הכושר. ח"כ עידן רול (יש עתיד) אמר בדיון כי ענף הכושר, שמעסיק 130 אלף עובדים, נפל קורבן לפוליטיקה. הוא הוסיף כי השיח כלפי הענף, שרואה בו כפעילות פנאי, חייב להשתנות ולהבין שמדובר בענף תומך בריאות שחשוב גם לשמירה על חוסן נפשי במיוחד בימי מגיפה. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הוסיפה כי אי אפשר לרכוש את אמון הציבור בהחלטות לא הגיוניות שאינן ברות ביצוע. ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) הוסיף כי ביישובים הערבים אין מגרשי ספורט שאפשר להתאמן בהן, מלבד חדרי הכושר.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר כי גם לפני הקורונה הישראלים לא עשו מספיק ספורט, וכי שמירה על כושר היא חלק מהפתרון, ולא חלק מהבעיה. בדיון השתתפו גם נציגי הענף, בהן יו"ר פורום חדרי הכושר, סטלה ויינשטיין, שאמרה כי הענף נותן שירות למיליון וחצי ישראלים. "שלושה מאמני כושר כבר התאבדו. אנחנו קנאים לבריאות המתאמנים שלנו ועשינו התאמות נדרשות. 9 חודשים לא מתייחסים אלינו ונתונים לפוליטיקה לשלוט בבריאות הציבור", אמרה.

דרישה לפתיחת הקניונים

נושא נוסף שלא הוגדר כחלק מסדר היום לישיבה אך נמצא על שולחנו של הקבינט הוא דרישה להרחבת פתיחת המסחר גם לקניונים, והגדלת מספר הקונים בכל חנות. בשישי האחרון פתחו מספר קניונים חנויות בניגוד להנחיות, והן נסגרו לאחר הגעת כוחות משטרה למקום. במקביל מקדם משרד הבריאות פיילוט בשיתוף רשתות הקניונים, לפתיחתם תוך ניטור המגיעים למקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!