דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / מחאת עולם התרבות: "בלי תרבות לא יהיה על מה להילחם, גם לא נגד נגיף קורונה"

כ-200 שחקנים, מוזיקאים ועובדי ענף התרבות הפגינו בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה למתווה פתיחה לאולמות המופעים | במסגרת אירוע המחאה שארגנה עמותת 'קיפוד הזהב', מתקיים במקום טקס פרסי תיאטרון הפרינג'

מחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)
מחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

כ-200 שחקנים, מוזיקאים ועובדי ענף התרבות הפגינו הערב (שני) בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה להצגת מתווה פתיחה לאולמות המופעים. אירוע המחאה התקיים במקום טקס פרסי תיאטרון הפרינג' השנתי שאמור היה להיערך הערב. במהלך הערב הוענקו פרסים לשבע הפקות מצטיינות, במקום הפרס עצמו, הניח נציג מכל הפקה מנעול עם שמה על הבמה.

ההצגות הזוכות בעצרת המחאה של עולם התרבות בכיכר הבימה. (צילום: הדס יום טוב)
ההצגות הזוכות בעצרת המחאה של עולם התרבות בכיכר הבימה. (צילום: הדס יום טוב)

ציפי ברנד, סגנית ראש עיריית תל אביב, שנאמה באירוע, אמרה כי "אני יוצרת קולנוע בעברי, ואני רואה את הקושי היומיומי בפרנסה, גם קודם. תמיד התרבות תוקצבה בתת-תקציב במדינה שלנו ועכשיו אין יותר כלום. אני חושבת שאנחנו צריכים לעשות כל מה שביכולתנו על מנת להרים את המודעות הציבורית, של הרשויות ואת הממשלה".

לדבריה, "הציבור חייב להבין שאנשים יושבים בלי פרנסה בבית כבר שמונה חודשים. אנחנו מסלילים, כמדינה, משפחות שלמות לעבר כלום ואנחנו חייבים לעשות הכל כדי שיצליחו להתקיים. התרבות זו נשמת אפה של כל חברה שפויה, בלי תרבות לא יהיה על מה להילחם, גם לא נגד נגיף קורונה".

ציפי ברנד, סגנית ראש עיריית תל אביב (צילום: הדס יום טוב)
ציפי ברנד, סגנית ראש עיריית תל אביב (צילום: הדס יום טוב)

אנחנו מחכים לך, ראש הממשלה, שתרים את הכפפה ותיתן אישור", הוסיפה ברנד, "יש פה משבר שאנחנו הולכים לחיות איתו תקופה ארוכה, ובתוך המשבר הזה חייבים ללמוד איך ניתן לאפשר לאנשים לחיות".

מאור לוי, רקדן וכוראוגרף בן 30, ל'דבר': "באנו לעשות פה נאמבר על עקבים, תחת הכותרת 'לא ניפול מהרגליים'. זה מין תרתי משמע, יש לנו עוד תקווה. אנחנו לא נופלים כל כך מהר אפילו שלא עבדנו שמונה חודשים. נדחוף קדימה עד שהתיאטרון והמופעים יחזרו. אנחנו יודעים שיש פתרונות, נזכיר לכולם למה יש להתגעגע".

מאור לוי במחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)
מאור לוי במחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)

 

 

דקלה הדר, שחקנית בהצגת הפרינג' 'Less is More', לד'בר': "כל כך הרבה אנשים מגיעים אלי עם געגוע לתרבות, זה דבר כל כך בסיסי. תפתחו, אל תמחקו אותנו. מדינת ישראל זקוקה לתרבות".

"יצרנו הצגה מדהימה, שהרימה את 'קפה קאמרי', ופתאום בום, קורונה" היא מוסיפה, "והכי כואב זה שמתקהלים בבתי כנסת, ובסופר מתחת לבית שלי, ורק את דלתות התיאטרון לא פותחים. אנחנו צריכים להתחיל ללמוד לחיות עם המחלה הזו, היא לא תלך. צריך למצוא פתרונות, שלא יגיעו מעוד סגר ועוד סגר. אפשר למצוא פתרונות יצירתיים עם קצת מאמץ. פשוט תשאלו אותנו".

דקלה הדר במחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)
דקלה הדר במחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)

 

רוני גולדפיין, שחקנית: "תרבות זה לא רק מופעים והצגות, תרבות זה חברה מתוקנת ובריאה. גישה לתרבות זה גישה לנפש שלנו. תרבות זה חינוך לילדים שלנו, זה גם תרבות ויכוח ודיון, יחסים שבין אדם לחברו. ללא תרבות אין לנו מראה, אין לנו שיקוף".

"בגלל זה קל להם להשתיק אותנו, בממשלה יודעים שתרבות זה כוח ולוקחים אותו מאיתנו. לא נשתוק, נמשיך להופיע, נמשיך לדרוש את חופש הביטוי, את זכות הציבור לדעת. אלה ערכים יסודיים במדינה דמוקרטית", מוסיפה גולדפיין.

רוני גולדפיין נואמת במחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)
רוני גולדפיין נואמת במחאת עולם התרבות בכיכר הבימה בתל אביב. (צילום: הדס יום טוב)

בעמוד הפייסבוק של עמותת 'קיפוד הזהב' נכתב לפני האירוע: "תפתחו אותנו , תפתחו את התרבות, תפתחו את האולמות, תפתחו את הרחוב, תפתחו את ההצגות, תפתחו את המופעים, תפתחו את המנגינה , תפתחו את הדימיון, תפתחו את הפה, תפתחו!!"

במחאה, יוזמת עמותת 'קיפוד הזהב', משתתפים ארגון אמני הרחוב אומ"ץ, קבוצת האמנים "צו 8" וארגוני תרבות ותיאטרון נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!