דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אתיופיה

מלחמה באתיופיה / מנהיג תיגראי דחה את האולטימטום, צבא אתיופיה מוכן למתקפה על בירת המחוז

דובר הצבא קרא לתושבים "להציל את עצמם ממתקפות ארטילריות" | מהלך של צבא אתיופיה במחוז הבדלני צפוי להחריף משמעותית את המשבר ההומניטרי שמתפתח באזור מתחילת המלחמה לפני כשלושה שבועות

תושבי מחוז תיגראי נמלטים לסודאן מחשש להתקפה של צבא אתיופיה על המחוז הבדלני. (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
תושבי מחוז תיגראי נמלטים לסודאן מחשש להתקפה של צבא אתיופיה על המחוז הבדלני. (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
אוריאל לוי
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

מנהיג תיגראי, החבל הבדלני בצפון אתיופיה, אמר היום (שני), כי אנשיו "מוכנים למות בהגנה על המולדת", ובכך דחה את האולטימטום של ראש הממשלה להיכנע תוך 72 שעות.

אתמול הודיע צבא אתיופיה כי הוא מוכן למתקפה על מקלה, בירת המחוז הבדלני, וכי ההתקפה תכלול טנקים וארטילריה. דובר הצבא, קולונל דנג'ה צגיה קרא לתושבי תיגראי "להציל את עצמם ממתקפות ארטילריות ולשחרר את עצמם משלטון החונטה". עוד הוסיף כי במתקפה "לא יהיו רחמים".

שר החוץ של אתיופיה, רדואן חוסיין, אמר כי צבא אתיופיה השתלט על רוב מחוז תיגראי, כולל על רוב הערים הגדולות, כמו אקסום, עדווה ואדיגרט. לדבריו, הצבא ממוקם כעת כ-60-50 קילומטרים מהבירה מקלה.

מאז תחילת המלחמה באתיופיה, לפני כשלושה שבועות, נהרגו מאות ואולי אלפי בני אדם ויותר מ-36 אלף פליטים נמלטו לסודאן. כוחות תיגראי שיגרו רקטות למחוז אמהרה ולאריתריאה השכנה, שהואשמה בסיוע צבאי לאתיופיה.

ארה"ב, ומדינות רבות באפריקה ובאירופה קראו לסיום הלחימה אולם ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, חוזר על עמדת ממשלתו, לפיה מדובר במבצע שמטרתו לאכוף את החוק במחוז מורד, ולא יהיה סיום לעימות ללא הסגרת "העבריינים", בהם כלולים כל המנהיגים התיגרים.

ממשלות אתיופיה ואריתריאה מכחישות את מעורבות אריתריאה במלחמה, ואחמד אמר כי "אתיופיה מסוגל לטפל במצב לבדה". עם זאת, פקיד בכיר בממשלת דרום סודאן אמר בשבוע שעבר לעיתון 'סאות'-סודן הראלד' כי אתיופיה ביקשה מהמדינה לשלוח לה תגבורת של לפחות 4,000 חיילים.

ממשלת מחוז תיגראי טענה כי מל"טים של איחוד האמירויות הערביות מפציצים את המחוז, לצד כוחות אתיופיה ואריתריאה. עיתונאים ואנליסטים אישרו כי מל"טים מתוצרת איחוד האמירויות, שככל הנראה המריאו מבסיסים של איחוד האמירויות באריתריאה, חגו בשמי המחוז. עם זאת, אין ראיות לכך שהפציצו את המחוז.

אם ינסו הכוחות האתיופים לכבוש את העיר מקלה, כפי שהם טוענים שיעשו, מניין ההרוגים, הפצועים והפליטים עלול לעלות בהרבה ולהחמיר את המשבר ההומניטרי שנוצר במחוז. החשמל וקווי התקשורת למחוז נותקו כבר, ואספקת האנרגיה והמזון אליו דלה במיוחד. האו"ם וארגוני זכויות אדם הביעו דאגה מגורלם של יותר מחצי מיליון תושבי מקלה, בהם לפחות 200 עובדי סיוע זרים.

בירת תיגראי שוכנת באזור הררי, ולתושבי המחוז ניסיון עשיר בלוחמה בו, כך שהמלחמה צפויה להיות ארוכה ומתישה. אם מקלה אכן תיכבש, צפויים מנהיגי התיגרים, יחד עם רבע מיליון החיילים שלהם, להמשיך במלחמת גרילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!