דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כספומטים

צרכנות / הציבור לא תמיד מודע: עמלות הכספומטים יכולות להגיע עד ל-10% מסכום המשיכה

ועדת משנה בכנסת לבחינת כשלים בתחום הצרכנות דנה בעמלות הגבוהות על משיכת מזומנים בכספומטים פרטיים | יו"ר הוועדה, ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן), אמרה כי תגיש הצעת חוק שתקבע התאמה בין גובה המשיכה לגובה העמלה

חברת הכנסת הילה שי וזאן, כחול לבן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
חברת הכנסת הילה שי וזאן, כחול לבן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"עושק של הציבור" הגדירה אתמול (שני) חברת הכנסת הילה שי וזאן (כחול לבן) את העמלות הגבוהות בכספומטים הפרטיים, ואמרה כי העמלות יכולות להגיע ל-10% מסכום המשיכה. שי וזאן, שעומדת בראש ועדת המשנה של ועדת הכלכלה בכנסת לבחינת כשלים בתחום הצרכנות, הובילה אתמול דיון בעמלות הגבוהות על משיכת מזומנים.

בישראל ישנם 7,160 כספומטים, 34% מהם הם בנקאיים והיתר פרטיים. הפיקוח על הבנקים מפקח רק על הכספומטים הבנקאיים, ובמכשיר שסמוך לסניף או מכשיר שמוגדר 'נדרש', העמלה מפוקחת ועומדת על כ-1.5 שקלים בלבד.

מנהלת האגף להגנת הצרכן הבנקאי בפיקוח על הבנקים, עודדה פרץ, הסבירה כי במכשיר שמרוחק יותר מ-500 מטרים מסניף ואינו מוגדר מכשיר נדרש אין פיקוח על העמלה. לדעתה לא מדובר בעושק משום שיש ללקוחות חלופות אחרות כמו תשלום בכרטיסי אשראי, כרטיסי דביט ועוד ולכן הפיקוח לא מצא לנכון לפקח על הכספומטים המרוחקים.

"בהיעדר פיקוח ובשילוב הקורונה והמצב הכלכלי המאתגר שהביאה עמה, עלה השימוש במזומן ובכספומטים", אמרה שי וזאן. "העמלות יכולות להגיע ל-10% מסכום המשיכה ובבנק ישראל מתעלמים מכך". לדבריה, לקוחות לא יודעים כמה הם משלמים, והאם מלבד עמלת המשיכה בכספומט ישנה עמלה נוספת שגובה מהם הבנק בו מתנהל חשבונם. "כשהעמלה מגיעה ל-10% מסכום המשיכה זה לעשוק את הציבור".

כספומט פרטי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
כספומט פרטי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

מנכל 'כספונט' מוזי כץ: ממוצע העמלות בכספונט עומד על 6.3 שקלים למשיכה, אין מסופים בתעריף של 10 שקלים. לפריסה הנרחבת של הכספומטים הפרטיים יש עלויות".

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר כי כספומטים בנקאיים לעיתים מתקלקלים ועוברים חודשים עד שהם מתוקנים, ולכן אנשים נדרשים למשוך מזומן מכספומטים פרטיים יקרים. חבר הכנסת אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) הוסיף כי ביישובים ערביים ובפריפריה פריסת הכספומטים הבנקאיים נמוכה. לעומת זאת נציגת איגוד הבנקים, כלי כספרי, טענה כי ישראל נמצאת במקום השישי בעולם מבחינת מספר הכספומטים לנפש ושנייה רק ליפן בפריסתם.

בדיון הוועדה עלו גם סיבות לעמלות הגבוהות. מנהל הרגולציה של בנק לאומי, ברי רוזנברג, ציין כי לאחזקת כספומט יש עלויות של פיתוח, סייבר, בלדרות, ביטוחים ועוד. כשדנו בפתרונות, היו מתנגדים לפיקוח על העמלות: נציגת רשות התחרות, טובי הריס, הזהירה כי פיקוח על גובה העמלה עשוי לצמצם את פריסת הכספומטים הפרטיים. מנהל פורום ארלוזורוב, רן מלמד, הוסיף כי צריך לאפשר נגישות למשיכת מזומן גם למי שהכנסתו נמוכה ולאנשים עם מוגבלות, שלא תמיד יכולים להגיע לכספומט מרוחק בסניף הבנק. נציג לובי 99, משה קאשי, טען כי הפתרון הוא לקבוע עמלת מקסימום, של 2-5 אחוז מסך המשיכה.

שי ואזן אמרה כי בכוונתה להגיש הצעת חוק שתקבע התאמה בין גובה המשיכה לגובה העמלה וסיכמה את הדיון בכך שהוועדה קוראת לבנק ישראל לבחון את העמלה הכפולה שנגבית מלקוחות בכספומטים המרוחקים מסניפי הבנקים ותמשיך לעקוב ולפעול לביטול העמלה הכפולה. היא הוסיפה כי "ועדת המשנה תבחן את אי-ההתאמה בין גובה המשיכה לגובה העמלה ובכוונתה להגיש בקרוב הצעת חוק שתחייב את הכספומטים הפרטיים להתאים את העמלה לגובה המשיכה".

עוד אמרה שי וזאן, כי "הוועדה קוראת לבנק ישראל לוודא כי ישנה שקיפות, כך שכל לקוח ידע כמה עמלה הוא ישלם על כל משיכה ומה הסכום המקסימלי שניתן לגבות ממנו. הוועדה קוראת לבנק ישראל לבחון פריסה של כספומטים גם ביישובים מרוחקים עם מעל 10,000 תושבים, ולדאוג שיהיו נגישים גם לאנשים עם מוגבלות. הוועדה מבקשת מבנק ישראל והפיקוח על הבנקים לקבוע נוהל מסודר לזמני תיקון כספומטים מקולקלים".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!