דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות מגדרית

אלימות נגד נשים / ועדת הכספים לממשלה: "העבירו 100 מיליון שקלים לתוכנית למניעת אלימות נגד נשים"

תקציב לתכנית אושר כבר ב-2017, אך לא הועבר | במשרד האוצר טענו כי התוכנית אושרה ללא תכנון תקציבי | יו"ר הוועדה, ח"כ גפני: "אנחנו בתקופה בה יש התעצמות נוראית של אלימות"

דיון ועדת הכספים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דיון ועדת הכספים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

במהלך דיון ועדת הכספים שנערך היום (שלישי) בנושא תקצוב לתוכנית למניעת אלימות כלפי נשים, עלה כי התוכנית הייתה אמורה להיות מתוקצבת במסגרת תכנית חומש, החל משנת 2017 ב-50 מיליון שקלים בכל שנה, מה שלא קרה בפועל.

במשרד האוצר טענו כי התוכנית עברה ללא תכנון תקציבי, וכי לשנת 2020 הוקצבו עבור משרד הרווחה 50 מיליון שקלים, כאשר בכוונת המשרד להכניס סכום זה לבסיס התקציב כשיגובש תקציב מסודר.

חברי הוועדה דרשו מהאוצר לעמוד בהתחייבויות התקציביות, להעמיד את התקציבים שלא הועברו עד כה ולהמשיך בתקצוב סדיר בשנים הבאות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "הייתה תכנית של 250 מיליון שקלים שלא מומשה, ואנחנו דורשים תקצוב כדי שתצא לפועל. אנחנו דורשים שתעבירו מידית 100 מיליון שקלים.  אם בסיס התקציב הבא לא יכלול 50 מיליון שקלים לתוכנית, לא נאשר אותו".

"אנחנו במסגרת דיון מהיר, החברים מעלים כי היה תקצוב לעניין שככל הנראה לא הגיע ליעדו, במקביל אנחנו רואים שהאלימות נגד נשים הולכת ומחריפה מיום ליום", אמר גפני בפתיחת הדיון.

הפגנה במחאה על אלימות נגד נשים, אוקטובר 2020. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
הפגנה במחאה על אלימות נגד נשים, אוקטובר 2020. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד – תל"ם): "המציאות בלתי נסבלת בתקופת הקורנה בייחוד. יש כאן עלייה בכמות הפגיעות". ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "אלימות במשפחה היא רעה חולה במציאות הישראלית. לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שכשאתה סוגר אנשים בבית יש לחץ כלכלי, הילדים לא הולכים לבית הספר וסיר הלחץ הזה עולה. האמירה של משרד האוצר היא שקיבלנו את ההחלטה בלי תקציב. מדינת ישראל אישרה תוכנית שהעלות שלה 250 מיליון, בלי תקציב".

ח"כ עאידה תומא סולימאן (הרשימה השותפת): "50 מיליון לשנה אמורים לכלול גם פיתוח תוכניות באוכלוסייה הערבית, כך שאפשר להבין עד כמה הכסף קטן והזוי לחשוב שאפשר להילחם בעזרת כל כך מעט כסף בתופעה". ח"כ קרן ברק (הליכוד) אמרה: "צריך הרבה יותר כסף. אחרי כל ההבנה שהאלימות הולכת וגואה, ואף אחד לא מניח תכנית שתעצור אותה באופן אקטיבי. אם כבר הגיעו לאותה תוכנית, שיישמו אותה. צריך הרבה יותר כסף".

ח"כ עידא תומא סלימן. ועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
ח"כ עידא תומא סלימן. ועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה): "עד שסוף סוף ממשלת ישראל הועילה להקים ועדה בין משרדים למאבק באלימות נגד נשים, היא לא סיימה לתקצב אותה וליישם אותה. מכיוון שבמצב הקורנה המצב החמיר, באנו לבקש תקציב מיידי". ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "אין זמן יותר נכון מעכשיו, כשהמגפה פוגעת בתוך הבתים המסוכנים והאלימים, כדי לקיים את ההבטחה הזו. הכסף הזה נחוץ עכשיו להצלת חיים של אותן נשים. צריך בסוף הדיון להעביר את הכסף הזה".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת): "מתוך אחוז הרציחות במדינה, כ-70 אחוז זה נשים ערביות. כי אין תוכניות. הגיע הזמן שנצא לפעולה. שאין לנשים לאיפה ללכת, כשיש משבר כלכלי והחברה הערבית נושמת את העוני והלחצים כל הזמן, למה מצפים?".

רפרנט רווחה באוצר, נתנאל אושרי: "החלטת הממשלה מ-2017 עברה ללא תקציב. נשארנו עם אמירה עקרונית. בסוף 2018 התקבלה החלטת ממשלה נוספת, הפעם תקציבית, להוסיף 20 מיליון נוספים וכרגע חמישים מיליון נמצאים ברווחה. השנה הקרובה הולכת להיפתח בתקציב המשכי והמשמעות היא שאנחנו כנראה נבנה את התקציב על בסיס מה שקרה ב- 2019, כשהיו 30 מיליון.

ככל שיעבור תקציב, הכוונה היא להכניס את ה-50 לבסיס התקציב. זו המחויבות שלנו לפי החלטת הממשלה ואנחנו מתכוונים לעמוד בה. במצב המשכי, אנחנו עובדים בשת"פ מלא עם משרד הרווחה ומתקצבים לפי סדר העדיפויות הממשלתיות. אני משוכנע שבשלב כזה של השנה תוספת כזו גדולה לא תוכל להגיע לשטח. גם בתוכנית המקורית דובר על 50 מיליון שקל מדי שנה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (צילום: דוברות הוועדה)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (צילום: דוברות הוועדה)

ח"כ גפני השיב: "אתה מעלה בדעתך שנאשר את  התקציב בלי שייכלל בו הכסף? אל תכינו תקציב לתוכנית הזו עם 30 מיליון שקלים, הוא לא יעבור". אושרי: "הכוונה להכניס את ה-50 מיליון שקלים לבסיס התקציב, ההתייחסות שלי הייתה למצב של תקציב המשכי. אנחנו עובדים בשת"פ עם משרד הרווחה".

בתום הדיון דרש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מהאוצר להעביר 100 מיליון שקלים לתקצוב התוכנית, בנוסף להסדרת התקצוב השנתי לתוכנית בבסיס התקציב: "אנחנו כעת בתקופה בה יש גאות והתעצמות נוראית של אלימות, שלצערנו מגיעה גם לרצח של נשים, ומדינה מתורבתת נורמלית הייתה מתייחסת לזה אחרת. אנחנו לא חברה של קניבלים. רציחות ואלימות, לא בא בחשבון. אתם לא שילמתם. מישהו ייתן את הדין על הדבר הזה". ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!