דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

נשק גרעיני / ארה"ב ערכה בהצלחה ניסוי הטלת פצצת דמה גרעינית ממטוס F-35A

בתיעוד שפרסם משרד ההגנה האמריקאי נראה המטוס החמקן מטיל שתי פצצות חודרות בונקרים חדישות | על פי עורכי הניסוי, המטוס הוכיח יכולת לשאת את הפצצות בתא פנימי תוך שמירה על אופיו כחמקן, ולהטילן במהירות על-קולית

F-35A Lightning II (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin, File)
F-35A Lightning II (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin, File)
אוריאל לוי

משרד ההגנה האמריקאי פרסם אתמול (שני) סרטון בו נראה מטוס חמקן מדגם F-35A מטיל פצצה גרעינית טקטית מסוג B61-12. הניסוי, שנערך ב-25 באוגוסט, הוגדר כמוצלח אחרי שהמטוס החדיש הטיל כמה פצצות חודרות בונקרים, אחת מהן נושאת מנגנון דמה גרעיני, ואחת לא גרעינית.

מטוס ה-F-35A, עליו מבוסס  מטוס "האדיר" של חיל האוויר הישראלי (F-35I), הטיל את הפצצה מהתא הפנימי שלו כשהוא טס במהירות על-קולית בגובה של 10,500 רגל,  כ-3 קילומטרים. לפי הדיווח הרשמי, פצצה פגעה בקרקע אחרי 42 שניות.

מטוס F-35A פותח את תא הטילים ומטיל פצצה דמה גרעינית מסוג B61-12. (צילום: Sandia National Laboratories)
מטוס F-35A פותח את תא הטילים ומטיל פצצה דמה גרעינית מסוג B61-12. (צילום: Sandia National Laboratories)

מטרת הניסוי הייתה לבחון את הממשק בין הפצצות למטוס, והוא נערך באזור חשאי בנוודה, בו נערכו לאורך השנים ניסויים שונים של נשק גרעיני וניסויים רגישים אחרים. על פי 'מעבדות סנדיה', החברה שערכה את הניסוי עבור מחלקת ההגנה, המטוס הוכיח יכולת לשאת את הפצצות בתא הפנימי שלו וכך לשמור על החמקנות שלו, כמו גם על היכולת לפעול במהירות על קולית. זאת בניגוד למטוסי קרב אחרים כמו מטוס ה-F-15E שגם לו תהיה יכולת לשאת את הסוג הזה של הפצצה.

זוהי לא הפעם הראשונה בה מופגנת היכולת של ה-F-35 להטלת ראשי נפץ גרעיניים מסוג  B61-12. בחודש יוני האחרון פורסם ניסוי דומה, שנערך בקליפורניה. אולם בניסוי שנערך בנוודה תורגלו לראשונה "כלל המערכות והממשקים בין הפצצה לבין המטוס", כך לפי הודעה שפרסם הפנטגון. עוד נמסר בהודעה כי "זהו ניסוי קריטי לשילוב היכולות שבין המטוס לפצצה".

פצצות מסוג B61-12, שהדגם הראשון שלהם פותח כבר לפני כחמישים שנה, נחשבות ליעילות ביותר בארסנל של צבא ארה"ב למטרת תקיפה טקטית ממוקדת. הדגם שנבחן באוגוסט הוא הפצצה הגרעינית החדשה ביותר בארסנל האמריקאי, שאמורה להיכנס לשירות מבצעי עד שנת 2022 במקום הדגמים הישנים והיקרים יותר. מדובר בפצצת גלישה מדויקת עם הנחיית GPS ויכולת חדירה עמוקה לקרקע, מה שמגביר את אפקט הפיצוץ. האמריקאים מתכננים לייצר בין 400 ל-500 פצצות מהסוג הזה.

מבחינה אסטרטגית אין כל חידוש בניסוי שפורסם אתמול, גם בעבר היו לארה"ב ולישראל יכולות לשגר טילים המסוגלים לשאת ראש נפץ גרעיני מהאוויר באמצעות מטוסים, מהים באמצעות צוללות, ומהיבשה באמצעות טילים בליסטיים.

עם זאת יש כאן שדרוג טקטי, שכן לפי הודעת הפנטגון ה-F-35A יוכל לשגר טילים גרעיניים ולשמור על תכונותיו החמקניות, ולטילים החדישים יכולת לחדור עמוק לתוך האדמה ולפגוע במטרות מבוצרות היטב.

השימוש בראש נפץ דמה-גרעיני נעשה בהתאם לסטטוס קוו הקיים בקהילייה הבינלאומית לגבי איסור על ניסויים גרעיניים, בהתאם לאמנה למניעת ניסויים גרעיניים, שגובשה באו"ם ב-1996 ועליה חתמו 185 מדינות. צבא ארה"ב לא ערך ניסויים בנשק גרעיני מזה 28 שנים​.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!