ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום (שלישי) את בקשת הממשלה לתקן את תקנות הקורונה העוסקות בהגבלות על פעילות התחבורה הציבורית. לפי התיקון שאושר, הקיבולת באמצעי התחבורה הציבורית תעלה מ-50% ל-75%.

במהלך הדיון ביקש היו"ר, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), לדעת כיצד יעבוד ההסדר החדש, אך לא קיבל תשובות ברורות. בתגובה, טען כי כי משרד התחבורה, ובמיוחד משרד הבריאות, לא הגיעו מוכנים לדיון. מרגי הוסיף כי התקנות יהיו בתוקף עד ה-10 בדצמבר, וביקש עד אז להגיע לוועדה עם תשובות ברורות בדבר ההסדר.

נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הסביר כי לאור פתיחת המשק וחזרת התלמידים לבתי הספר, נדרש לתת מענה לביקוש הגובר לתחבורה ציבורית. בעניין תגבור האוטובוסים במרחב העירוני, הסביר לוי כי משרד המשפטים הנחה לעשות זאת באמצעות תקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולכן ההליך מתעכב. הוא הוסיף כי הוא מקווה שהטיפול בכך יושלם בקרוב.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) מתחה ביקורת על התקנות. "מדברים על החלטות לא הגיוניות ודברים לא סבירים, התקנות האלה זה אחד המהלכים המטומטמים בתקופת הקורונה", אמרה, "נגמרה הקורונה? אין הדבקה? כל הרעיון זה מניעת התקהלות אז מי שלא רוצה התקהלות בתחנה יצור התקהלות באוטובוס הסגור. נייצר מוקדי הדבקה באוטובוסים, בזמן שענפי ההיסעים והתיירות סגורים כבר תשעה חודשים. אני מטילה ספק אם התקנות בכלל נאכפות".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם), הוסיף כי "ברור שיש סכנה בריאותית, אך לא ברור למה לא נמצאו פתרונות אחרים".

בתשובה לשאלת ח"כ מרגי,  אמר ד"ר אריק האס, נציג משרד הבריאות, אמר כי אין ספק שעדיף להפחית את התפוסה, אך הדבר יוצר התקהלות בתחנות. הוא הוסיף כי משרד הבריאות יצטרך לעבוד עם משרד התחבורה בנושא ההתנהלות היום יומית. מרגי מתח על כך ביקורת ואמר כי את זה היה צריך לעשות קודם לכן.

מנהלת אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, נועה אבירם, הסבירה כי באוטובוסים מדובר על אחוז מהקיבולת הכוללת, שמתייחסת גם למקומות בעמידה. כך שהקיבולת באוטובוסים בין עירוניים, בהם 50 מקומות ישיבה ועוד 10 מקומות בעמידה,  תעלה מ-30 ל-45.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון, ואמר כי התקנות בתוקף מרגע הפרסום ועד ה-10 בדצמבר, ואם המשרדים יהיו מעוניינים בהארכה הם יצטרכו לספק תשובות יותר טובות לוועדה.

"אנחנו לא בטוחים שכל כללי הזהירות ננקטו. תפרסמו לציבור את כללי הזהירות", אמר, "אני לא רוצה לומר שזה חסר אחריות, אבל יש בזה לקיחת סיכונים. המשרדים לא הגיעו מוכנים לדיון, במיוחד משרד הבריאות שהלוואי והיה קליל יותר גם בדברים אחרים, כמו מכוני הכושר בהם דנו אתמול".