דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קניונים

יוצאים מהסגר / הניסוי לפתיחת קניונים יתחיל ביום שישי, לאחר עיכובים בפרסום התקנות ורשימת הקניונים

יו"ר התאגדות רשתות המסחר ל'דבר': "משרד הבריאות ניסה למסמס את ההחלטה ולעכב את התקנות. כמו בכל פעם שמתקבלות החלטות בניגוד לעמדתם, זו הדרך של שר הבריאות 'למרוד' בהחלטה"

אנשים בקניון איילון ברמת גן. 20 בנובמבר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
אנשים בקניון איילון ברמת גן. 20 בנובמבר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
הדס יום טוב

הפיילוט לפתיחת הקניונים, עליו הכריז קבינט הקורונה ביום שלישי, יתחיל ביום שישי לאחר שבלילה שבין חמישי לשישי יוגרלו תשעת הקניונים שעתידים להיפתח בנוסף לשישה שפתיחתם כבר אושרה. כך, על פי הודעה שפרסמו משאדי האוצר והכלכלה והתעשייה.

הפיילוט אמור היה להתחיל היום (חמישי), אבל התקנות לפתיחתם פורסמו בשעה מאוחרת אתמול (רביעי), וההרשמה להגרלה לקביעת שישה מתוך 15 הקניונים בפיילוט תסתיים היום בשעה 23:59. בעלי הקניונים איימו לפתוח את כל החנויות, בכל הקניונים, אם הפיילוט לא ייצא לפועל.

ששת הקניונים שכבר הוכרז כי ייפתחו במסגרת הפיילוט הנם מקבוצות הקניונים הגדולות ביותר, עזריאלי ומלסרון בע"מ: קניון עזריאלי חיפה, עזריאלי מודיעין, עופר באר שבע, עופר הקריון, גזית יקנעם, גזית כפר סבא וגזית ראשון לציון.

בהגרלה לקביעת תשעת הקניונים הנוספים שיורשו לפעול יוכלו להשתתף קניונים שאינם בבעלות שתי הקבוצות הגדולות, והיא תתבצע באופן שיבטיח פריסה גיאוגרפית של הקניונים המשתתפים באזורים:ירושלים והדרום, תל אביב והמרכז, חיפה והצפון – כך שבכל אזור ייפתחו שלושה קניונים.

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה התייחס אתמול בערב למצב: "לאור החלטת הקבינט מלפני מספר ימים על פתיחת 15 קניונים במסגרת פיילוט, נערכנו ברשתות המסחר, החזרנו עובדים מחל"ת וסידרנו את החנויות בתשעה קניונים. עד רגע זה ממשלת ישראל לא פרסמה את התקנות עבור הקניונים הנבחרים ואפילו לא ביצעה את ההגרלה לקביעת ששת הקניונים הנוספים שישתתפו בפיילוט.

"הגיעו מים עד נפש, נמאס לנו ממדיניות ממשלת הדקה ה-90, עד מתי היא תמשיך להתעלל במסחר? אנחנו חוזרים על הודעתנו מהבוקר ומזכירים למקבלי ההחלטות שבמידה והפיילוט לא יצא לדרך מחר בבוקר, אנו נפתח מחר את כל החנויות שלנו בקניונים ברחבי ישראל".​

בתגובה לדבריו של תורג'מן הוציא משרד הבריאות הודעה ובה נכתב: "בניגוד לשמועות מופצות, משרד הבריאות מקדם את המתווה הניסויי ("הפיילוט") של הקניונים. המשרד העביר כבר אתמול טיוטת תקנות להערות משרד המשפטים. לאחר סיום ההערות של משרד המשפטים התקנות יובאו לאישור קבינט הקורונה. התקנות מתבססות על מתווה התו הסגול שנקבע על ידי משרד הבריאות".

אל ההודעה צורפו ההנחיות לפתיחת הקניונים בחתימתו של המשנה למנכ"ל המשרד, הפרופ' גרוטו.

בשיחה עם 'דבר', הגיב תורג'מן להודעת משרד הבריאות כשאמר כי: "מאז שקבינט הקורונה החליט, בניגוד לעמדת משרד הבריאות, על הפיילוט- משרד הבריאות מנסה למסמס את ההחלטה ולעכב את תיקון התקנות ובכך גם את הירידה לשטח, כמו בכל פעם שמתקבלות החלטות בניגוד לעמדתם, זו הדרך של שר הבריאות 'למרוד' בהחלטה".

שחר תורג'מן יו"ר קבוצת בריל (צילום: יח"צ)
שחר תורג'מן יו"ר קבוצת בריל (צילום: יח"צ)

"רק היום, לאחר שהוצאתי הודעה חריפה לעיתונות שיצרה הד, משרד הבריאות הוציאו את התקנות. בנוסף יש עוד שישה קניונים שצריכים להיבחר בהגרלה שעדיין לא בוצעה.
לנו ברור שמאחורי הקלעים לא רק שהתקנות נכתבו באיטיות מחרידה באופן מכוון, גם מכניסים בהן סעיפים שיקשו על פתיחת המסחר. עכשיו מדובר על זה שהתקנות יוגשו הערב והאישור יינתן תוך 24 שעות. יש סבירות שמחר כבר לא ייפתח הפיילוט אלא רק ביום שישי".

באשר לשאלה האם הקניונים יפתחו גם בלי אישור הממשלה אומר תורג'מן "אם  לא היו מפורסמות תקנות היינו פותחים מחר את הכל, אבל לא נעשה מהומת אלוהים בשביל יום אחד. אנחנו אומרים: אם לא מפרסמים מחר, אנחנו פותחים."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!