הממונה על התחרות פרסמה היום (חמישי) צו שהוסכם עם חברת הזמנת המלונות בוקינג שקובע כי החברה תסיר מהסכמים עם בתי המלון בישראל את האיסור על פרסום מחירים ותנאים טובים יותר בפלטפורמות מקוונות אחרות.
עד היום, בהתקשרות בין בוקינג למלונות, הייתה התחייבות של המלון לתת לבוקינג את המחיר הזול ביותר ולא לפרסם מחירים זולים יותר מהחדרים המוקצים אליה. מצב זה נתן לאתר יתרון משמעותי על פני אתרים ופלטפורמות הזמנה אחרות, באופן שעצר תחרות בתחום.
על פי הוראות הצו המוסכם, בוקינג לא תוכל יותר למנוע מבתי מלון להציע ללקוחותיהם מחירים ותנאים טובים יותר מאלו שמוצעים באתר Booking.com בפלטפורמות אונליין מתחרות. מלונות יוכלו להציע גם סוגי חדרים שונים בפלטפורמות אונליין מתחרות או באתר הבית שלהם מאלו שמוצגים בבוקינג.
בנוסף, בוקינג לא תוכל למנוע מבתי מלון להציע מחירים או תנאים טובים יותר באמצעים שאינם מקוונים (אופליין) והכוונה כאן למחירים בטלפון, בדלפק המלון, במייל ובשיווק לקבוצות מאורגנות (כל עוד אלו לא מפורסמים אונליין לציבור הרחב).
ההגבלות של בוקינג על המלונות שאיתם היא מתקשרת ידועות כבר שנים. בשנת 2015, בעקבות בדיקה משותפת של רשויות התחרות באיטליה, צרפת ושבדיה, בוקינג נטלה על עצמה שורת התחייבויות הנוגעת להסכמיה עם בתי מלון באירופה.
רשות התחרות פתחה בהליך בדיקה בעקבות תלונות כי הגבלות אלו קיימות גם מול מלונות בישראל. בשלב מוקדם בבדיקתה, עוד בטרם התקבלו ממצאים כלשהם בדבר הפרה של החוק או פגיעה בתחרות, הממונה הגיעה להסכמות האמורות עם בוקינג.
לדברי הממונה על התחרות, מיכל הלפרין: "הצו המוסכם הוא ביטוי למדיניות הרשות לפיה החובות מכוח חוק התחרות הכלכלית אינן פוסחות על חברות גלובליות הפועלות בישראל. ראוי שחברות בינלאומיות יישמו את ההוראות של רשויות תחרות בעולם שניתנו בעניינן – גם בישראל, כך שהצרכן הישראלי לא יהיה בנחיתות ביחס לצרכנים במדינות אחרות."
הצו מפורסם כעת להערות הציבור למשך 30 יום כאן, ובכפוף לשמיעת ושקילת ההערות הוא יוגש לאישור בית הדין לתחרות. ההתחייבויות יעמדו בתוקפן לפרק זמן של 4 שנים מיום קבלת אישור מבית הדין לתחרות.