דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לתקן

הזכות לתקן / הפרלמנט האירופי הצביע בעד 'הזכות לתקן'

בין ההמלצות שאושרו על ידי הפרלמנט: הגבלות משפטיות על היצרנים שמבקשים למנוע תיקון מוצרים, פרסום מדד תיקון על המוצר ויצירת תקן אחיד למטענים | הנציבות האירופי תצטרך לתרגם את ההמלצות לחוקים

תיקון טלפון נייד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
תיקון טלפון נייד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפרלמנט האירופי הצביע בעד קידום המלצות "הזכות לתקן", במסגרתן יהפכו תיקוני המכשירים לנוחים יותר, שיטתיים ומשתלמים יותר. זאת באמצעות הרחבת האחריות על מוצרים, נגישות לחלפים ופרסום מדריכים טכניים לציבור. בהצבעה שהתקיימה ביום רביעי האחרון תמכו 395 נציגים, 94 התנגדו ו207 נמנעו.

ה"זכות לתקן" הוא שם קוד למאבק ופוליטי וטכנולוגי נגד הנטיה הגוברת של יצרני מכשירים לתכנן מכשירים כך שלא אפשרי או לא משתלם לתקן אותם. הצרכנים נאלצים לרכוש מוצרים חדשים, בעוד טכנאים עצמאיים נותרים מחוסרי עבודה. המוצרים שמתוכננים כך שלא ישתלם לתקן אותם, הופכים לפסולת הפוגעת בסביבה.

חלק מרכזי מההמלצות מציעות למנוע מיצרנים לנקוט בפרקטיקות משפטיות פוגעניות, שמונעות תיקונים או מקצרות את משך החיים של המוצר. המלצה נוספת, נוגעת להטלת חובה על יצרנים לפרסם על המוצר עד כמה הוא בר תיקון. עוד המלצה היא לחייב שימוש במטענים בעלי אותו תקן, כך שמטענים וכבלים נפוצים יוכלו להטעין את כלל המכשירים החדשים שישווקו.

דייויד קורמנד, נציג הפרלמנט מטעם מפלגת הירוקים בצרפת שיזם את ההצבעה אמר: "הגיע הזמן להשתמש במטרות הגרין-ניו-דיל כבסיס לשוק משותף שמקדם מוצרים שמתוכננים להיות עמידים וברי תיקון".

לפי אתר Repair.eu, המוקדש לנושא "הזכות לתקן", נציגים ממפלגות ליברליות ושמרניות ניסו לרכך את ההמלצות בטרם ההצבעה, אך הן התקבלו בנוסחן המלא. כתוצאה מההצבעה, הנציבות האירופית תידרש לנסח טיוטת חוק, שתועבר לאישור הפרלמנט האירופי ומועצת האיחוד האירופי בטרם תיכנס לתוקף.

בבריטניה מצביעים ישירות על חברת אפל כיצרן שפוגע בזכות לתקן

גם בפרלמנט הבריטי יש כוחות המקדמים את "הזכות לתקן". ועדה לנושאי סביבה של הפרלמנט פרסמה דו"ח למען קידום "תרבות תיקונים" למוצרים אלקטרוניים, כך על פי דיווח באתר mobileworldlive.

הדו"ח מצביע על שיטות בהן נוקטת אפל כמו הדבקה והלחמה של רכיבים, שהופכים את התיקון שלהם לכמעט בלתי אפשרי. לא מדובר בפרקטיקה ייחודית לענקית הטכנולוגיה, אפל, אלא במנהג שאפל היא ממוביליו והפך ליותר ויותר מקובל בקרב יצרני אלקטרוניקה בכל העולם.

"הועדה מצאה כי לצרכנים אין שליטה על המוצרים שבבעלותם; הם לא יכולים להוציא רכיבים לתיקון בעצמם ואין להם נגישות למדריכים טכניים המסבירים כיצד לבצע תיקון. במקום זאת, עלויות התיקון שמציעה אפל במיוחד עלולות להיות כה יקרות, כך שעדיף להחליף את המוצר לחלוטין".

בשונה מאירופה, בארצות הברית אף הצעת חוק בנושא לא עברה, למעט בתחום החופש לתקן כלי רכב מחוץ למוסכים מורשים של היצרן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!